Sagas tråd
Hej!
Har provat LCHF i lite drygt en vecka och har efter lite övergångsbesvär börjat må bättre. Bestämde mig för att prova efter att ha hört om LCHF på viktklubben och tyckte att argumenten lät så bra att jag ville prova. Satt framför datorn i flera dagar och läste och läste! Jag vill ju främst gå ned i vikt men jag har även envisa inflammationer i händer och fötter som jag haft i kanske tre år och har läst om flera som har blivit bättre av LCHF. Jag har tränat flitigt i flera år men har haft uppehåll det senaste 1,5 året för att vila lederna och låta inflammationerna läka. När jag började träna igen så var värken där som ett brev på posten, dvs inflammationerna hade inte försvunnit. Jag läste någonstans på forumet att kokosfett är bra om man vill dämpa inflammationer, stämmer det? Äter man det lite som medicin eller kan man använda det i maten?
En annan rolig sak med denna diet är att jag har lyckats intressera min pojkvän för första gången. Han kommer ursprungligen från Elfenbenskusten och all denna lågfettshysteri funkar bara inte på honom, trots att han har börjat väga lite för mycket de senaste åren. Jag tror att de använder kokosfett ganska mycket i de grytor de gör, men de lagar ju mat på ett helt annat sätt än vi gör nuförtiden, långkok med ben i osv. Tyvärr har jag jättesvårt själv med denna mer äldre typen av matlagning, har blivit en sån där kycklingbröst/kalkon-tjej med åren!
Innan jag började med LCHF så åt jag EXTREMT fettfattigt, kanske 10-15%. Jag tror att min omställning blev hård för kroppen, då jag i princip bytte kosthållning från en dag till en annan. Jag fick ganska ont i huvudet och var lite som en zombie! Det gick över efter ca 3 dagar. Kostmässigt har det inte varit så svårt, äter väldigt lite bröd och spannmål sen tidigare, mina kolhydrater har mest kommit från frukt och grönsaker. Jag trodde att jag skulle dö av att sluta äta frukt hela tiden men det har faktiskt gått jättebra. Skönt att inte behöva tänka på mat jämt!
Vänligen
Saga

Välkomman hit. Hoppas du får lika mycket glädja av LCHF som jag redan har.
:-) Inge

Välkommen hit! 
Du är inte den påhittade saga från den här tråden? 
Skämt åsido, välkommen hit! Jag tror nog att det ska gå bra för dig, och det ska bli interessant att följa hur det går för dig.

Välkommen Saga, vi får hoppas att den här kosten kan vara det rätta för dina inflammationer!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Välkommen säger jag också! Jag förstår att din pojkvän inte gillar det fettsnåla… vem gör det? ;-)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
#5 Ja, det har jag börjat inse mer och mer, men han stirrar lite när jag äter och undrar om det verkligen är bra. Han låter mig vara experimentdjur innan han själv testar.
Har haft två tuffa dagar med sockersug, eller ja, mer matsug egentligen, och kommit på mig själv att tänka på mellanmål. Lite ovant efter att ha totalt kopplat bort mat emellan måltider i några dagar. Jag tror boven i dramat var en lunch som jag har ätit två dagar i rad bestående av fetaost, meze yoghurt och olivolja med lite sallad. Jag ska forska lite i vad som blev fel men jag tror jag åt lite för lite fetaost. Enligt förackningen hade den väldigt lite kolhydrater (fetaost som legat i ekfat) men man vet ju aldrig. Vår bil har pajat och vi är strandsatta på landstället och måste cykla en bit till affären vilken har gjort att jag försöker hushålla med mina livsmedel för att inte behöva cykla så jäkla mycket. Jag hade alltså bestämt mig för att äta ett halvt paket till lunch. Varför jag inte bara drygade med Keso vet jag inte… hjärnstopp?Resultatet blev en deppig kväll igår. Jag låg på ungefär 6% kolhydrater i förrgår och 8% igår och jag misstänker att jag kanske är lite kolhydratskänslig. Inte så konstigt efter att ha varit ganska extrem i mina matvanor under lång tid.
Well, idag åt jag en jättegod lunch, perfekt att äta på jobbet! Kallrökt lax med mezeyoghurt och lite annat skräp. Hoppas att den är någorlunda nyttig. Hittade också sånt där naturbeteskött i min lilla Ica affär här "in the middle of nowhere". Jag har också köpt min första hårda ost på evigheter. Det har varit no-no jättelänge. Vet inte riktigt vad jag ska göra med den men den är fin att ha.
Fick Annika Dahlqvists bok på posten igår och har sträckläst hela natten, trots att jag var lite nere. Satt och ringde hela släkten i morse och sa att de måste läsa den. Min syster har migrän och mina föräldrar är i pensioneringsålder och jag blir orolig. Jag har jobbat inom äldrevården när jag var yngre och jag vet hur svårt de gamla har (och hur välmenande personalen är). Det finns inte plats för mycket nytänkande. Jag blev lite tårögd när jag mindes en dam jag tog hand om som hade ålderdiabetes. Hon var som en narkoman vid matbordet, vi fick vakta henne hela tiden. Det var som hennes kropp skrek efter mat. När jag läste Annikas bok så tänkte jag att det säkert var fett som hennes kropp skrek efter. Vilken tortyr. Jag hade en arbetskamrat som alltid bredde alla morgon- och kvällsmackor vi gjorde med dubbelt smör. Dom gamla behöver fett brukade hon säga och jag bara ryckte på axlarna utan att förstå vad hon menade. De flesta var ju kraftigt överviktiga…
Det vore helt fantastiskt att prova att ändra maten på ett ålderdomshem eller sjukhem. Jag undrar varför ingen har bjudit in Annika till ett sådant projekt. Jag skulle kidnappa henne direkt om jag var föreståndare. Eller varför inte ena alternativ övervikts/diabetes mottagning? Vi kan alla vara delägare!
Tack för alla välkomnande kommentarer!

Hej,
Vad kul att läsa din tråd! Jag är också ny här och har liksom du kört svältdiet efter svältdiet. Jag tror att det kommer att ta ett tag att skaffa sig ett nytt mindset. -Att sluta vara livrädd för fett!
Det har varit min första dag idag och jag har varit mätt hela dagen. Skulle dock gärna ha ätit lite mer grönsaker. Gillar frukt och grönt jättemycket!
Lycka till! Vi får hjälpas åt att stötta varandra! :-)
Hej frejahelena!
Jag har också lite svårt med att äta mindre grönsaker och frukt. Jag har ätit levande föda under nästan ett år och blev sedan van med en kost med mycket gröna saker och frukt. Jag gick ner otroligt mycket i vikt med denna kost men kunde bli akut hungrig. Sen var den helt vansinnig för magen…
Jag har faktisk halverat mitt grönsaksätande under dessa två veckor jag har provat LCHF, idag åt jag en halv paprika, 3 tjocka skivor gurka och 2 salladsblad till lunch istället för en hel paprika, en halv gurka och en massa sallad. För vissa kanske detta är mycket men för mig är det ingenting. Åt en hel broccoli de första dagarna men äter nu en halv, så jag försöker så sakteliga ändra mig. Jag slutade med all frukt från dag 1 (utom hallonen i trädgården) och det funkar konstigt nog. Jag trodde det skulle bli svårast för vad ska man annars äta nära man blir småsugen och inte vill göra av med en massa kalorier (gammalt tänk som sitter som berg), men det gick hur bra som helst. Jag tror att det beror på att man inte riktigt blir sugen på mellanmål efter ett jag.
När jag var lite nere igår åt jag kalkon skivor (jag är en kronisk kalkontjej!) som jag bredde smör på som mellanmål. Efter en halvtimme var livet lättare igen. Konstigt att man blir så påverkad av vad man äter.
Jag mådde lite dåligt under de första 2-3 dagarna när jag ändrade kosthållning eftersom jag gick från typ 15% fett till 70-75%, så bli inte orolig om du känner dig lite seg och har huvudvärk. Det går över!

Hej igen, Jag har beställt Skaldemans "GI Noll" och hoppas på att jag får den imorgon. Levande föda har jag också varint inne på att prova men tyckt att det verkade lite krångligt att få till det med maten när man har familj och så… Men som sagt jag älskar grönsaker och har på sistone haft funderingar att bli vegetarian eftersom mina barn har börjat alltmer protestera mot att äta kött. "kött är mord" är deras devis!
Men att vara vegetarian funkar ju knappast inte när man kör den här kosten. Idag slog tanken mig att man kanske behöver någon form av kosttillskott. C-vitamin t.ex. Vad vet jag?
Jo, det stämmer, jag har haft ont i huvudet idag men det gick över när jag drack vatten. Jag hoppas så jättemycket att det här kommer att funka för mig också.
Varför kör du den här dieten?
# Jag tror de funkar om du gillar fisk och ägg. Speciellt feta fiskar vilket jag har jättesvårt för. Jag tycker kött och fisk är svårast av allt eftersom jag inte gillar (just nu i alla fall) fett kött och fet fisk eller fisk/skaldjur över huvudtaget. Suck, jag antar att jag är jättepetig i maten. MEN, jag gillar halloumi, mozarella och fetaost! Och kallrökt lax. Det var jättelite kolhydrater i halloumiosten och jag har inte haft något sockersug efter att ha ätit det. Jag är lite misstänksam mot den fetaost jag åt men jag tänker inte ge upp för det. Jag får experimentera mig fram! Om man äter vegetariskt kanske det lätt blir mycket mjölkprodukter som jag tror har mer kolhydrater och som för vissa, av vad jag läst på forumet, ha försvårat viktnedgången, men det gäller ju att lirka sig fram lite och försöka hitta saker man tycker om att äta och som funkar för kroppen också.

Ja man får nog göra som du säger, lirka sig fram. Jag tycker att det kan vara gått med en biff då och då. Tror att jag kommer att äta mycket kycklingfilé med gräddsås, eller så. knaperstekt bacon kan ju också vara gott. Köpte hem två paket idag som jag får hitta på något med. Halloumiosten är god. Åt en hel igår!!! Herregud det var ju helt förbjudet förr!
Ja det här är en helt annan diet än vad man är van vid! Jag har bestämt mig för att vänta med vågen ett tag så att jag inte börjar att tappa motivationen om vikten pendlar lite.
Ja, jag har ätit kycklingfile med gräddsås i flera dagar, synd att jag gillar mer magert kött som lövbiff, kyckling och kalkon. Bacon gillar jag faktiskt och idag åt jag köttfärs. Färsen kan man ju göra fet genom att blanda in fläskfärs eller blandfärs (gud jag kan inte fatta att jag skriver detta). Måste tänka lite vad jag ska göra med den där osten…
Jag har också köpt GI-noll, ska läsa den efter jag har läst Annikas bloggbok.

Hej igen, Jag hittade ett forum för vegetarianer här på sidan som jag kan tipsa om. Där fanns många goda recept att prova! Kolla LC-kost för vegetarianer. Sedan har jag också hittat recept på äggmjölk här på forumet som jag ska testa. Spännande!
Jaha, har nu ätit enligt LCHF i två veckor och nu verkar det vara dags för övergångsbesvär nummer 2. Har haft jättesvårt att sova i två dagar och haft "kramper/stelhet" i kroppen under natten. Kramperna tror jag är knutna till att jag har ansträngt mig ganska mycket under dagen, först så cyklade jag till affären och mina ben var alldeles darriga. På natten så fick jag känning i ena lårmuskeln. Andra dagen höll vi på att påta i trädgården och den natten "krampade" ena halva sidan. Problemet med att sova kan ha och göra med att det är varmt, men det finns liksom ingen trötthet i kroppen heller, jag känner mig lite hyperaktiv. Trots dålig sömn så kan jag inte ligga kvar i sängen på morgonen och sova längre, utan jag är uppe som vanligt och känner mig helt ok. Önskar dock att jag kunde sova som en stock, efter år av nattarbete är jag lite småkänslig för sömnbrist/sömnbesvär.
Är också lite orolig över magen, har inte skött den på 4-5 dagar men har inte ont eller några besvär. Min plan är att köpa kokosfett och linfrö men just nu sitter jag fast på landet utan bil.
En rolig sak är att jag har läst Annikas andra bok, den som är en sammanfattning av hennes blogg och börjat med Skaldemans GI-noll!. Efter att ha läst Annikas första bok så fick jag intrycket att hon är en väldigt lugn person och därför var det jättekul att läsa bloggboken och se att hon har humör! Människor som blir arga över saker de tycker är fel är tusen gånger bättre än ett likgiltigt jaha. Ett klart friskhetstecken! Väldigt intressant att läsa utdrag från mailkorrespondens mellan henne och "experter".
Skaldemans bok är otroligt inspirerande. Jag tycker hans såskapitel och recept är jättebra, fast jag suckar lite över allt jag inte giller att äta. Jag undrar lite om min smak har blivit förstörd av år utan fett. Jag tänkte ha som mål att jag ska försöka lära mig äta kokta ägg, majonäs och kanske makrill. Jag tror jag klarar majonäsen men de andra två är svårare!
Ja hr får man lära om näe det gäller kosten. Jag gillade inte majonäs allt innan och det är inte någon favorit nu heller, men det går. Ägg, däremot, är mums. Jag ska resa i morgon och då är det kanon att ha kokt ägg i matsäcken.
Tråkigt att du känner dig uppe i varv, men det är ju inte direkt något jätteproblem att vara pigg på morgonen, tycker jag
… Då får man en liten mysstund för sig själv med en bok eller så…
#14, Kramper är en halv-vanlig biverkning i början på LCHF. Det beror antagligen på att vatten går ur kroppen och drar med sig magnesium, så det blir för låg koncentration av magnesium i musklerna.
Testa att köpa magnesiumtillskott (köp på hälsokostaffär på 400-500mg, dom på apoteket är för lågdoserade) om du märker av det igen, och ta en sådan inför kvällen och se om det hjälper.
Har du inte ont och inga besvär så tycker jag inte att du behöver oroa dig för magen, låt den sköta sig själv. Men kokosfett är väl inte fel för det, det är bra av andra anledningar.
Vad gäller annikas böcker är väl ordningen tvärtom, den första är sammanfattningen av bloggen och den andra en "riktig" bok. Eller skrev hon en till bok innan dess som jag har missat? Håller för övrigt med dig vad gäller hennes humör.
Skaldemans första bok "Ät dig ner i vikt" är interessant också, läs den gärna med. Han beskriver i den boken sin egen viktminskningsresa, och har med en hel del tips och funderingar som han inte fick med i GI-Noll.
Jag gillar inte heller majjonäs, använder det ytterst sällan. Ägg och makrill däremot älskar jag.
#16 Tack för tipset, jag var lite tveksam till kosttillskott, jag är dålig på att äta tabletter, men jag läste ditt svar i en annar tråd att man kan kissa ut en del mineraler i början när kroppen producerar för mycket ketogener (?). Kan vara bra att ha lite magnesiumtillskott för jag ska på intensiv yoga-läger om två veckor och jag vill inte ha spasmer hela natten!
Jag ska läsa skaldemans första bok också, plånboken sinade lite när jag var i bokhandeln
Han skriver vädigt kul!

Hej, När jag var på Örtagubben och inhandlade mitt kokosfett så blev jag också rekomenderad att köpa något som heter "PH-Kalk" av en ivrig expedit som gått på liknande diet. Det innehåller 1500 mg kalcium & 500 mg magnesium & 3000 mg karbonat (CO3). Man ska ta en tsk omdagen i ett glas med vatten.
Kolla: www.phbalans.se
Hälsningar,
Helen

#17 - ….ketoner/ketonkroppar.
Överskottet av dessa ihop med en viss höjning av kortisol kan ställa till det med sömnen i början.
Man skall dock vara medveten om att de flesta behöver 1-2 timmar mindre sömn per natt efter kostbytet ( alltså inte sömnproblem). Troligen beror detta på större andel djupsömn ihop med högre nivåer av tillväxthormon, vilket möjligtvis gör att kroppens återhämtning går snabbare.
#18 Tack för tipset Helen, jag får nog göra en omväg via Örtagubben. Var PH-kalket dyrt?
#17 Pasi, varför får man förhöjt kortisol? Vad jag har förstått så stimulerar en ökad fettkonsumtion bildandet av ketoner/ketonkroppar. Bryter ketoner ned fettet eller finns det någon annan orsak att de bildas? Som det känns just nu skulle jag bara behöva ett par timmar sömn, känner mig extremt otrött (bättre ord än hyperaktiv, jag klättrar inte på väggen direkt).

Sagajo - Ketoner är kroppens naturliga näring till hjärna och hjärta, levern står för producerandet ( gör att många är överhettade och svettiga i början) och råmaterialet är fettsyror.
När det finns överskott av glukos i blodet så bildas inga ketoner, och hjärna, hjärta och fettceller får hjälpa till att rensa bort detta (högt blodsocker är skadligt).
Oj, det låter urdåligt att inte äta fett när du utrycker det på det viset. Någon ide om varför man får förhöjt kortisol i början när man äter LCHF?

Hej, PH-kalket kostade runt en hundralapp. Ang kokosfettet så tror jag att jag ska satsa på den billigare varianten för 50 kr till stekning och matlagning så kör jag den dyrare vid finlir som i kaffet och kroppsvård och så.
Hittade den här sidan om kokosfett som jag tyckte var intressant att läsa:
http://www.treelight.com/health/nutrition/CoconutOil.html
Må gott!
/Helen

förresten, jag kom på att man kan ju köpa kokosolja på nätet också av god kvalitet och billigare än på hälsokosten. Blev tipsad om crearome. Kolla här:

Här finns mer om cocosolja;
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Hallååå allihopa!
Är nu mitt i min tredje vecka efter två jobbiga veckor med övergångsbesvär och försöker hitta nya krafter. Jag har haft ett fruktansvärt humör och huvudvärk samt enstaka gånger skarpa smärtor i magen. Mina muskler har kännt jättetunga och det snurrar ofta i huvudet när jag böjer på överkroppen. Har nästan slutat äta grönsaker och är nere i väldigt låga kolhydratsmängder så jag har kanske en andra abstinens genomgång. Jag har också misstänkt att jag kanske får i mig för lite mat, jag har svårt med hungersingalerna när jag äter mycket fett, och har numera strikt koll så att jag inte går under 1600 kcal och känner mig mycket bättre och gladare.
Fortsätter att läsa böcker och håller nu på att ta mig igenom Skaldemans första LCHF bok. Det finns mycket intressant att läsa i den och efter att ha läst många trådar på kif så undrar jag om det kan vara så att kvinnor har en annan ultimat ratio än män? Har sett att vissa kvinnor behöver äta mellan 80-85% fett för att få igång viktnedgången. Eftersom jag har ätit så extremt lite fett under en lång tid innan LCHF så tänkte jag att det kanske behövs en lite extra fettkick! Hade dålig andredräkt imorse, en sån där konstig aceton lukt, så kanske har fettdriften kommit igång? Jag har ingen våg så jag vet inte om jag har gått ned men kläderna sitter lösare…
Tack för alla trådar om kokosfett, har inhandlat både det och magnesiumtillskott. Jag smyger in lite kokosfett i tét som medicin och det funkar perfekt!
Är fortfarande ganska morgonpigg men inte sådär manisk som jag var i vecka 1. Tånaglarna växer så det knakar, jag önskar bara att håret kunde bli lite bättre också.

Hej, Usch har du haft så mycket övergångsbesvär! Jag känner mig ganska så pigg nu och faktiskt längtar efter att få komma ut på en joggingtur ikväll. -Har köpt mig nya joggingskor! 
Jag tycker att kokosfettet gör susen! Det är bra att ta till när man tycker att man fått i sig väl lite fett! Man vänjer sig vid lypsyleffekten som man får när man dricker te/kaffe också.
Ang andedräkten så låter det som om fettdriften har kommit igång!
Längtar efter att jag får min Skaldemanbok på posten. Hoppas idag så att jag kan ligga och läsa i regnet i helgen!
Må gott!
#27 Oh, vet du, jag var på hötorgshallen i dag. En hel "bog" sidfläsk (rökt) kosta 169 kronor och han sa att det inte var något nitrit el dyl i (jag vet inte om han visste vad jag pratade om riktigt :p). Dom kan göra skivor också men jag tror att det kostar mer att köpa per kilo än en hel där man får skiva själv. Köpte stevia där också och en kakao som jag inte är riktigt säker på, ska fotografera näringsdeklarationen och fråga i forumet.
Jo jag är fortfarande lite hängig, men det är kul att du känner för att röra på dig. Jag hoppas det kommer inom en vecka, ska på intensiv yoga träning…
Jag gillar faktiskt lypsylkänslan när man dricker thé med kokosfett, känns som man får lite extra smörj inombords!
Lycka till med joggningen!

Jaha så du har varit och fyndat i Hötorgshallen. Det är så himla mysigt att strosa omkring där tycker jag. Jag hade tänkt att börja på Yoga också i höst. Har tränat lite kundalini yoga för några år sedan men nu ska jag testa klassisk yoga. Det ska bli spännande!
Apråpå tillsatser så blev jag så himla besviken tidigare idag eftersom jag upptäckte att det var socker i den mesta maten som jag hade handlat hem för att äta i kväll. Hade köpt Grillade revbenspjäll och kyckling som båda hade socker i innehålls deklarationen. Sedan kollade jag Kavlis äkta majonäs också och den hade socker i innehållsförteckningen också.
tur att jag hade räddningsplankan halloumiost hemma och kunde steka upp till mig själv! Ikväll ska jag ta en deciliter vispgrädde för att få upp min dagliga dos med fett. Det har varit lite magert idag!
När jag var på Örtagubben och frågade efter ekologisk kakao så sa expediten att han inte tyckte att jag skulle äta kakao eftersom det fanns mögelsporer i ALL kakao. Jag förstår nu efteråt att han trodde att jag gjorde någon Candidakur.
Annars så kör jag Green & Blacks kakao med detta näringvärde:
http://www.greenandblacks.com/uk/productdetails.php?pageid=27&cid=5&pid=35&nutri=yes
Vi hörs!
/Helen
Hej,
Huvudvärk, illamående, aptitlöshet, förstoppning, orkeslös är några besvär jag drabbades av vid min "avgiftning". Nu får jag migränliknande huvudvärk om jag ätit för mycket kolhydrater. Det gör att jag aktar mig för det, för det är det inte värt.
Det som är besvärligt är när jag är i ketos och har en stark obehaglig smak och andedräkt. Det är positivt ur den aspekten att jag vet att kroppen har börjat bränna fett, men det negativa är att det mesta i matväg smakar inte som det brukar. Just nu har jag en metalliskt brännande smak i munnen.
Annars mår jag som en prinsessa, vänta får ni se (vissa kommer må som en prins).
Hälsar
Frihet07
Grrr, min huvudvärk driver mig vansinnig! Är det någon som också haft en lång övergångsperiod? Säg att det går över! Och vad gör man åt denna jäkla andedräkt?

Man väljer att trappa ner på lite längre sikt så att kroppen hinner ställa om sig utan allt för mycket övergångsbesvär!
Är du säker på att du inte får i dig för lite energi??
Jag tycker att jag har ätit massor idag trots att jag nästan aldrig är hungrig. Blir mest hungrig på morgonen men kan lätt få huvudvärk (spänningsvärk kring ögonen) senare på dagen trots att jag inte alls är hungrig. Svårt att förklara… ibland också fast det inte gått så lång tid sedan senaste målet mat. Väldigt anfådd och svårt när jag rör mig fort. Hade en ide idag om att jag inte tål hårdost… Brukar oftast inte ha huvudvärk.
Har ätit idag;
frukost:
2 ägg, 4 baconskivor, 1 tsk kokosfett
Här var allt bra, skulle sen till landet (tar ca 2 timmar) men var inte hungrig så jag skarvade med
2 skivor ost med lite smör på
för att inte bli hungrig på resvägen. Fick huvudvärk på tunnelbanan. När jag kom fram åt jag
3-4 skivor kallrökt lax med 0,5 dl turkisk yoghurt och lite coleslaw.
Vi skulle ha kräftskiva så jag ville inte äta för mycket (kl var redan 4). Här tror jag min huvudvärk blev bra. Åt sedan
2 kräftor, 1 fläskkotlett, 2 msk cremefraiche röra (15% tyvärr), smörstekt svamp, lite avokado sallad. Oh, och lite ost, mögel och brie. Kaffe med vispgrädde. Mådde prima.
Fick huvudvärk på vägen hem (på bussen).
När vi sen kom hem hade jag huvudvärk och åt en pannbiff och lite coleslaw för jag var orolig att jag hade ätit för lite. Har fortfarande ont i huvudet.
Har druckit ca 6 glas vatten under dagen.
När jag sprang till bussen och när jag skulle upp för trapporna vid Slussen blev jag lite yr och mina muskler var sega. Hemsk andedräkt.

Sagajo, om du var jag skulle jag ta någon alvedon eller liknande preparat när jag känner huvudvärken komma, det är inte kul att ha skallebang dag ut och dag in, annars tycker jag att din mat ser bra ut, lycka till och hoppas huvudvärken ger med sig!
Okej Tilda, jag ska ta lite alvedon nästa gång. Är seg med tabletter men du har helt rätt, det är inge kul med skallebang! Känns skönt att ha sovit och att huvudvärken nu är borta. Funderar på att äta en mer kolhydratrik frukost i några dagar (typ keso och yoghurt) men samtidigt gillar jag bacon och ägg så mycket. Jag vet ju att jag är i vecka 3 också så jag kommer att härda ut. Har svallningar nu på morgonen så jag antar att jag har fått en (förhoppningsvis sista) släng av övergångsbesvär.

Det kan kännas som svallningar när fettförbränningen har startat i kroppen man blir väldigt varm av sig med den här kosten!
Mmmm, det liksom rörde sig värme i svallvågor över hela kroppen. Jag tror att jag ska krypa ner i sängen och läsa idag och låta kroppen ställa in sig. Det är lite lustigt för jag tyckte jag åt ganska mycket igår och när jag vaknade var magen lika platt som den brukar vara när jag ätit väldigt lite så det känns som om någonting är igång och kör. Det gör mig lite hoppfullare och jag hoppas bara att huvudvärken, kramper, andedräkt och svallningar går över.
Jaha, idag har inte varit någon rolig dag. Känns som att jag har influensa fast utan inflammerande körtlar och ledvärk. Molande huvudvärk (glömde att vi inte hade alvedon hemma!) och har legat i soffan hela dagen och det kroppen känns varm. Jag hoppas det lättar lite imorgon. Det här är värre en de första dagarnas övergångsbesvär. Har ätit ordentligt med mat fast jag inte är hungrig.

Hej,
Vilket elände. Tror du att det är övergångsbesvär eller har du blivit sjuk? Glöm inte att drick ordentligt! Krya på dig!
/Helen
Jag tror det är övergångsbesvär eftersom inga körtlar är inflammerade men man vet aldrig. Det lättade precis lite i huvudet alldeles nu så jag hoppas att det värsta är över. Jag har tvingat i mig vatten och mat idag. Jag tycket det är lite svårt med singaler från kroppen. Blev jättesugen på fakirbiffar med fett och ville ha mer efter att ha ätit två. När jag kom ut i köket fick jag ont i magen för att jag var så mätt. Förvirrande!

#22 Har glömt att läsa denna tråden. Sorry!
När man slutar äta kollisar så måste kroppen tillgodose hjärnans glukosbehov på något annat sätt…..och innan ketosen och glukagonet (och allt annat) kommer igång på riktigt så får nödåtgärd med kortisol sättas in. Fullt normalt.
Den dåliga andedräkten fixar du lätt mgenom att tugga några vitlöksklyftor!
Hoppas dina (ev) övergångsbesvär snart är över…..fast det skulle kunna vara nån virus, faktiskt!?
Försöker komma på något vettigt att säga men det känns som om det har varit världskrig i min hjärna. Läste färdigt SSS första bok i går och då speciellt ketonkapitlet. Jag förstår det som att min kropp har blidat en massa ketonkroppar eftersom det inte finns kollisar och att dessa ännu inte riktigt kan användas effektivt av hjärnan/kroppen. Så jag har ett överskott av ketonkroppar vilket märks i urin och andedräkt. Huvudvärken var säkert hjärnan som försökte få näring men inte visste hur (än!). SSS förslog promenader och att äta mycket fett eftersom det tydligen är lättare för kroppen att använda fetter från mat i början istället för från fettlagren.
Jag känner mig helt ok i kroppen (har fortfarande lite svallningar) men ingen ledvärk så jag hoppas att det inte är ett virus. Huvudet däremot skulle jag vilja amputera bort just nu! Jag är glad att jag fortfarande har semester~~
# 41
Pasi, vad är kortisol egentligen och från vad bildas det? Läser om det mycket på forumet men jag får inte ihop en bra bild av vad kortisol är och hur och varför det bildas? Kanske en jobbig fråga…
Lite mer funderingar. Jag ändrade mina kostvanor för några dagar sen till 80-81% fett, 3% kolhydrater och resten protein. Att kolhydraterna är lägre beror på att jag nu äter mer högfeta produkter för att komma upp i högre fettprocent. Jag ökade också det totala energiintaget.
Jag har en liten hemmasnickrad teori att jag kanske inte gick över helt till fettdrift de första 2 veckorna. Kanske bildade kroppen istället det där kortisolet eftersom jag var lite överaktiv och inte sov så mycket. När jag gjorde mina ändringar kom kroppen igång med att bilda ketonkroppar och därav mina besvär…
Man måste ju ha lite egna teorier!

#42 Kortisol är ett stresshormon som bildas i binjurarna och har många uppgifter - främst kanske att reglera blodsockret så att hjärnan inte får för lite.
Vid blodsockerbrist då höjs kortisolet så att cellerna skall skicka ut lagrade aminosyror som görs om till glukos. Kortisolet spärrar dessutom cellernas möjlighet att sno av det dyrbara sockret genom att höja insulnresistensen. Det dominerar och/eller konkurrerar med alla andra hormon.
Nästa uppgift, vid långvarig brist (svält) är att bryta ner muskler och annan vävnad, dels för att få ännu mer glukos men även för att dra ner kroppens energiförbrukning.
En annan mycket viktig uppgift är att reglera vår sömncykel ihop med melatoninet. Melatonin ger trötthet medans kortisol står för vakenhet och skärpa (vid moderata, kortvariga höjningar).
För mycket eller för litet kortisol är aldrig bra.
Vid långvarig höjning som blivit kronisk pratar man om utbrändhet eller överträning….ger sömnsvårigheter, fetma, diabetes, koncentrationssvårigheter, hudproblem osv.

Vad bra skrivet om kortisol!
Saga, hoppas att du mår bättre idag!
Hej igen!
Har haft fortsatt tungt och kymigt. Kunde fungera lite bättre igår men huvudvärken låg och kröp i bakgrunden. Tog en ipren på morgonen när jag kände att det var på väg och det blev lite bättre. Mådde betydligt sämre på kvällen och huvudvärkstabletterna hjälpte inte mycket. Provade att stå på huvudet ett tag, men jag vet inte om det blev bättre! Sov i alla fall länge inatt. Min pojkvän kom in och väckte mig och undrade varför jag sov så länge helt plötsligt. Vi har varit uppe 8 varje morgon senaste veckan (vi har fortfarande semester). Jag hoppas att det lättar lite idag. Ska ta en tablett i förebyggande syfte för säkerhets skull. Jag känner det som om jag slåss mot sockret om herravälde över min hjärna!
Min pojkvän började med LCHF i förra veckan. Först var han lite osäker och visste inte riktigt hur han skulle klara sig utan ris och potatis till maten (han äter vanligtvis ca 6 dl kokt ris till kvällsmat). Jag har försökt att laga blomkålsmos, kålsallad och sådana grejer till honom men jag tyckte att om han slutade med alla andra kolhydrater som bröd och marmelad och socker så kunde han ju äta lite ris i alla fall. Jaga kameler eller myggor, eller vad det är ni brukar säga… Det visar sig nu att han faktiskt klarar sig utan ris och potatis också, vilket är en enorm bedrift. Han är första klassens risoman. Vi vägde oss båda i fredags och idag tjuvade han och vägde sig igen. Minus 2,2 kg på några dagar… Mest vatten jag vet, men han var glad! Han ska på bröllop snart och han varit orolig för att hans kostymer har blivit för små. Nu sitter de perfekt!
#44 Tack Pasi för föklaringen! Jag är alltid glad över dina, adreas0 och zepps inlägg i trådarna!
KUL GREJ!
När jag dushade ikväll upptäckte jag att en vårta som jag har dragits med i flera år och som är jättestor försvunnit! Borta! Jag har bara ätit LCHF i tre veckor… lever vårtor på socker?

Tja man lär visst få bättre imunförsvar av LCHF, men jag skall låta det vara osagt!
"En vårta (verrucae) är en vanligtvis liten, skrovlig, blomkålsliknande, godartad hudtumör som ofta växer på händer eller fötter. Vårtor är vanliga, och orsakas av en virusinfektion, nämligen humant papillomavirus (HPV-virus). De smittar lättast i fuktig miljö. Vårtor kan försvinna spontant, oftast efter några månader, men kan dröja kvar i åratal och även återkomma.
http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5rtor
Den kanske hade försvunnit iallafall!

#47 Nä, vårtor beror på virus och de lever inte alls, kan man säga (en död bit genetisk kod i en kapsel).
Men kroppen kan nog fixa både ditten och datten när den får bra kost….och bättre immunförsvar.
Pffft! Inte den här! Den hade bosatt sig jag lovar. Jag hade bestämt mig för att försöka frysa bort den när jag fick lite mer pengar. Trots att maten kostar lite mer så verkar vi tjäna på LCHF i längden i detta hushåll!
Hej igen!
Jag är kvar och jag lever! Efter en helvetisk huvudvärk i fyra dagar så var det mensvärkens tur, men nu är allt glömt och jag mår jättebra. Jag vägde mig för en vecka sedan fast jag egentligen inte gillar att väga mig och har gått ned 1,1 kg under senaste veckan. Jag är inne i min fjärde vecka så jag tror inte det är vatten. Jag tyckte att det hände grejer när jag ökade mitt fettintag till över 80%. Ja, jag fick huvudvärk, men jag vet också med säkerhet att fettförbränningen kom igång. Så jag kommer att fortsätta så ett tag. Vidare är det bättre med hungern, så jag äter mer, vilket är bra. Hade svårt i början för jag hade liksom ingen aptit och jag tror jag fick i mig för lite mat.
Apropå fettförbränning så tycker jag att kroppen känns annorlunda. Det är som att jag har gårr från att vara en "lagrare" till att bli en "förbrännare" och det känns helt annorlunda. När man har ätit så fastnar liksom inte maten. Är det någon annan som känner igen sig?
Min pojkvän har gått ned lite över 3 kg på en vecka men eftersom det är hans första strikta vecka så tror jag det är mest vatten. Han är jätteseg i sina muskler medans mina blir bättre och bättre. Vi går ut och går 5 km varje morgon (fortfarande semester) för att få igång musklerna men trapporna upp till lägenheten är fortfarande jobbiga!
Har stora problem med andedräkten, var ute igår och fick sådan panik att jag köpte v6 tuggummi. Fick huvudvärk och värk i lederna. Är det något skumt i dom? Jag måste hitta en bättre lösning. Har både SB12 och Tazink, men jag tycker inte de hjälper.
Är lite i valet och kvalet om jag ska ta en intensiv träningsvecka nu på måndag. Först gillar jag inte andedräkten och tycker att det är jobbigt och sen har musklerna varit lite sega. Ska tänka på saken i helgen.
Nej, jag tror inte heller det är vatten, precis. Låter skönt att kosten verkar arbeta med dig nu.

#51 Håll ut…andedräkten blir snart bättre (bättre än den någonsin varit då svamp och konstigheter inte får näring)!
Mmm, det låter bra Pasi! Jag ska hålla ut!
Allvarligt talat, så är jag jättenöjd med kosten så här långt. Det gäller bara att ta sig igenom alla övergångsbesvär och jag hade bestämt mig på en provtid på ca 3-6 månader när jag startade (och jag är jävligt envis). Att tex min fotvårta försvunnit efter tre veckor är ett mirakel för mig, så skönt att den är borta då jag tränar sporter där man är barfota och använder fötterna mycket.
Jag har haft problem med ätandet när jag var yngre men det sista åren har jag verkligen känt att jag inte har några problem. Det är vädligt frustrerande att jag går upp i vikt fast jag äter som alla andra. Vissa i min närhet har trott att jag har bulimi och det har varit jobbigt när jag VET att inget är fel (fast ingen tror mig). Det klaffade direkt i mig när jag började äta fett igen och jag tror faktiskt att många av de kropplsiga problem jag har haft (inflammationer i leder) beror på felnäring. Vi får se om jag lyckas ändra det med kosten, men det kan nog ta lite tid.
För mig har allt sötsug bara försvunnit, inget problem med det alls. Är inte intresserad längre (fast jag tycker frukt är vackert
)!

Hej!
Läst igenom hela tråden nu!
Bra jobbat Sagajo!
Tack Vicks! Förutom övergångsbesvären så är det kanska trevligt!

Hej,
Hur är det med dig? har du forfarande huvudvärk?
Mycket bättre nu! Jag tror jag är över det värsta (peppar, peppar, ta i trä)! Kul att du är tillbaks!

Vad skönt! Du hade det ju lite jobbigt där ett tag! Jag får ju liksom börja om nu igen… Men vad tusan det är ju som det är!
Jag hejar på dig och hoppas att du har mycket energi och är superpigg!
Hej igen!
Efter alla övergångsbesvär så har jag nu fått … en infektion! Njae, någon slags förkylningsgrej är det. Ont i halsen och varm. Lite komiskt, men tusen gånger bättre än huvudvärk. Annars vaknade jag idag med förändrade överarmar. Känns som någon annans armar, mjuka och smala. Att gå ned med LCHF är verkligen underligt.
Jag känner mig konstigt hungrig sedan igår. Egentligen inte hungrig men det är som kroppen vill ha näring fast jag äter mycket. Drack en stor kopp kaffe med grädde idag men kroppen var inte riktigt nöjd. Halloumi och korv gick lite bättre men jag suktar efter "ren" mat som lax eller bantarbiffar, mycket kött och fett. Jag hoppas att var det nu än är jag har fått en släng av går över innan det ens har fastnat. Jag borde verkligen lära mig att koka riktig buljong, jag har en känsla av att det skulle göra susen nu.

Javisst är det kul att vi hänger med! 
Det här forumet hjälper mig jättemycket att behålla motivationen! Hur har du det med dina "övergångsbesvär"? Ja vi är väl inte i klimateriet ännu? eller hur? :-)
Kämpa på!
jag har ungnen full med ägg -och bacon muffins som jag ska ha i helgen när jag ska kurs med min häst. Förbereder min mat så att jag ska slippa att torska dit igen!
Du, jag hade en idé. Din kokospaj, skulle man inte kunna ta "degen" och göra kokosdrömmar av? Och ha som mellanmål eller godis eller panikmat…
Jo allt är MYCKET bättre, mår prima. Har slappat lite med att föra in vad jag äter och märker nu att jag har droppat lite i fetthalt och ligger under 80% (som jag försöker hålla). Det har känts som om "förbränningen" stannat av lite senaste dagarna så jag ska hålla bättre koll. Svårt att komma up över 80 om jag inte kollar noga. Ska definitivt köpa kokosflingor imorgon. Baconmuffins låter inte så dumt heller, kanske ska överraska min sambo 

Men hur sjutton får du i dig så mycket fett? Jag tycker att jag äter bra men idag när jag kollade låg fetthalten så himla låg trots att jag har tryckt i mig sex tsk kokosolja. konstigt!
Skönt att du mår bättre!
Jag ligger vanligen runt 75 så ska jag upp i 80 får jag jobba hårt. Jag äter en ganska fet frukost (ägg och bacon och kokosfett), men tex i dag åt jag lövbiff och då är det liksom lite kört, det är för magert. Tom lax är för magert ibland. Laxpuddingen blir fet, speciellt med skirat smör och fakirbiffarna blir bra. Jag fick en lite ide där med kokosflingor, för dom är superfeta. En kokosdröm om dagen håller doktorn borta~~ Maxiq gör ju någon sorts kokossallad med smör och kokos (okej kanske inte det mest roliga).
Dags för vägning idag!
Trodde inte jag skulle ha gått ned något denna vecka för att … det kändes liksom inte så. Dels har jag inte varit så fokuserad och bokfört min mat så noga vilket har gjort att jag legat lite lägre i fettprocent, dels har jag haft lite svårigheter med mättnad och ätit mer än jag tycker att jag borde. Men jag hade fel, jag fortsätter nedåt, -1,3 kg. Känns skitkul!
Min övergångsbesvär denna vecka (jag verkar få en hel bunt av dem) består av utslag under båda brösten. Röda knoppar som bara fanns där en morgon när jag vaknade. Hade också fått tre stora finnar på ryggen och det verkar som en gammal svampinfektion jag har haft på halsen börjat klia igen. Det kanske är en sorts utrensing på gång?
Jag ska väl nämna lite positivt också, mina nagelband och naglar verkar läka och bli finare. Kanske jag snart tom kan gå på nagelvård! Har aldrig vågat eftersom jag har trott att manikuristen skulle svimma när hon såg mina naglar och nagelband! Jag får inte heller ont i fötterna när jag går ut och går (har ofta inflammationer). Jag går mycket, även om det gör ont, och i början av sommaren kändes det rejält i fötterna efter en promenad, men inte nu längre. Knäna och händerna känns inte riktigt "hela" än med det kommer nog.
Jag har återigen ökad aptit och tycker att det är svårt. När jag började äta fett (3 första veckorna) så hade jag noll aptit. Jag hade tom svårt att komma över 1300 kcal. Nu ligger jag runt 1800 kcal men är ofta … jag vet inte vad … omätt på kvällen? Jag är inte HUNGRIG men liksom inte mätt. Jag tänker på mat helt enkelt. Lite svårt att veta om det är sug eller en diffus hunger (det känns ungefär som sug, men varför får man sug egentligen?). Jag är inte sötsugen i alla fall. Ett annat problem är att jag också är mer på väg mot att äta 2 ggr per dag fast jag har svårt att öka portionerna (metal grej, tjejer ska inte äta mycket), så det blir att jag småäter istället för att äta ordentligt när jag äter. Hmm, det är svårt att äta mycket och lite på att man ska gå ned i vikt. Jag kan liksom inte riktigt släppa den kollen. Min plan för nästa vecka är att äta mer när jag äter och se om det funkar. Annars får jag helt enkelt äta mer!
Köpte bacon på Bondes hörna i går (och tjärnat smör, skitdyrt, men det är en present till mig själv för alla övergångsbesvär jag har tagit mig över!). Supergott OCH det fastnar inte i tänderna som annan bacon. Okej, jag köpte en brie också och har redan ätit upp hälften…
Tycker fortfarande det känns som det händer mest när jag ligger på en hög fettprocent så jag tänker fortsätta med det men jag måste hitta lite rutiner så jag inte behöver bokföra så mycket, tycker det är tråkigt. Annars äter jag grädde och CF men bara i mat och såser. Inga nötter och inte så mycket ost (bara brien…).

Grattis Saga till fortsatt framgång!
Bra gjort trots övergångsbesvär!
Här går det också bra! Är snart inne på in tredje vecka. Känne mig kanske lite trött, men annars inga besvär! *peppa peppar*
Tack Vicks! Om det fortsätter så här så spränger jag 80 kilos vallen snart! Lite kvar att trixa och ljustera men innan jag är helt nöjd men det är kul att jag går ned så mycket varje vecka, har räknat med högst ett halvt kilo.
Glömde att säga att drakandedräkten är borta nu!

#68 Jo, jag kände det..
Grattis!!!
Hur mycket har du tappat nu med LCHF??
Kram Johanna
Jag har bara vägt mig i två veckor och då har det blivit -2,4 kg. Jag är ganska säker att dessa inte är vattenkilo eftersom jag nu är i min femte vecka (låter som jag är gravid!). Men eftersom jag inte jobbar än så går jag ut och går före frukost varje dag (5 km) som det rekommenderades i SSS bok. Kanske det bidrar till bra fart på viktnedgången?
Jättebra!! Jag har nog tappat 3-4 kg på 5 veckor eller nått…
Känns underbart att blivit av med sötsuget!!!! För mig är det den STOOOORA vinsten!!
Kram Johanna
Hehe, jo det är toppen! Kul att se dig här igen, jag efterlyste dig i din tråd häromdagen
Kul att vara saknad!!
Kram!
För mig är det ny vägning i morgon!
20 juli började jag! Du då?
26 juli! Jag var tvungen att kolla. Trodde det var tidigare… men enligt min dagbok så är det 26.
Hur har det gått???
Kram Johanna
Hej Johanna!
Det går både bra och mindre bra beroende på hur man ser på det hela! Jag är jättenöjd med kosten och mår super. Jag har fortfarande övergångsbesvär men mycket positivt händer också. Har de senaste två veckorna haft ömma bröstvårtor och utslag och det kliar lite här och där. Har känt värk i min fot ett par dagar nu också, jag har ju haft mycket inflammationer i händer och fötter förut. Inflammationerna är mycket bättre och jag tror dessa enstaka utbrott är en övergående fas. Likaså tror jag att utslagen är på väg att försvinna. Det bästa är att jag är pigg och fokuserad. Jag går ofta på föreläsningar och det är mycket bättre nu när man orkar lyssna och vara alert. Att immunförsvaret blivit bättre är också fantastiskt kul! Det verkar som alla är förkylda och allmänt "svaga". Känner mig som en uroxe i jämförelse!
Det som är mindre bra är att viktnedgången har stannat av för tillfället. Jag gick upp 3 hg (!) förra vecka och ned 2 hg denna vecka. Lite stiltje med andra ord. Fast det känns inte som stiltje för kroppen är inte plufsig, jag var faktiskt bergsäker på att jag hade gått ned fast vågen säger annorlunda. Att det stått still kan ju också ha att göra med den hormonomställning kroppen verkar ha gjort eller fortfarande gör (jag tänker på mina "gravidsymtom"). Speciellt eftersom LCHF är en hormoniell viktreguljering.
Jag har funderat på om jag ska göra några förändringar. Det jag funderar på är att 1) begränsa kalorier 2) Ta bort mjölkprodukter helt 3) Äta mer kalorier! 4) Gå under 5 g kolhydrater per dag.
Jag äter inte nötter och inte mykcet ost alls. Mjölkprodukter äter jag bara i lagad mat och skulle helst vilja ha kvar dem för att inte göra livet för krångligt. Jag ligger redan väldigt lågt i kolhydrater, kanske 10-15 gram per dag. Kalorimässigt ligger jag ofta runt 1800-2000 kcal. Jag lutar lite åt att kanske begränsa kalorierna lite och prova att gå ned till 5 gr kolisar per dag men egentligen tror jag detta bara är en fas som jag måste vänta ut. Skulle det stanna mycket längre kanske jag utesluter alla mjölkprodukter.
Det enda som egentligen är stressande med vikten är att jag vill under 80 kg som är ett litet delmål och jag blir otålig när inget händer. Fast egentligen händer ju massor av grejer, kläder sitter ju lösare och så, och det är ju fånigt att man hakar upp sig på en siffra! Har också läst att viktnedgången stannat upp runt vecka 6 för många kvinnor och sedan kommer igång igen (hoppas jag!).
En annan viktig sak som jag tänker mycket på är de berättelser om fibro och reumatism som jag har läst om här. Jag tror jag var på väg rakt in i sjukdomar som dessa när jag hör om de symtom de beskriver. Jag är jäkligt seg på att gå till läkare för krämpor och det känns som jag hittade LCHF i grevens tid. Förhoppningsvis kan jag läka mig själv på detta sätt. Det är en oerhört stark motivation för mig att fortsätta denna kost.
Hur går det för dig?
Kanske ska säga att jag i princip inte "fuskar" alls. Äter ibland lite godis i form av grädde, brieost eller kokos. Jag tycker det finns tillräckligt med godis "inom" LCHF att använda sig av! Gick på pub igår och det var svårt. Jag drack mineralvatten och skyllde på att jag körde bil men jag vet inte riktigt om det är OK att dricka vin på en pub… ölfolk brukar tycka att man är en snobb (gillar inte öl alls och cider… har för mycket socker i sig).
Det går ganska bra. Viketn är stilla men i övrigt mår jag super!!
Som du är jag i 6e veckan (inte gravidvecka
) och det känns bra. Liksom du tror jag att jag går ner, det känns så men jag går upp en del och ner en del, men totalen är nu kanske bara -1,5 kg på 6 veckor.
Men jag trivs!

Saga, ville bara säga att jag tycker att du är fantastiskt duktig och diciplinerad! Go for it!
Du Saga, ska vi prova "fakir" a la "kaifas"? Jag känner för ett ryck nu efter all stiltje!?
Kram Johanna
Hehe, har varit på party idag och jag känner det som om grädden rinner ur öronen på mig.
Johanna, beyder det inga mjölkprodukter eller kan man äta mjölkprodukter om man ligger lågt med kolhydrater… Jag tror det är utan mjölksaker… Bestämde mig annars för att minska kokosfettet lite och bara äta 1 msk. Ska fundera lite…
Jag har gjort upp ett litet semi-veg program på min tråd. Ska se om det funkar…??
"kaifas" använde kokosfett och jag vet att jag kan äta ganska mycket utan att bli dålig så det känns bra. Kokosfett gör mig ganska mätt också så det är ju ett plus!
Har du fuderat färdigt?? 
Okej, vill nu stolt meddela att jag har skapat hemmagjord majonnäs OCH hemmagjord bearnaisesås. Tricket var att inte använda vitvinsvinäger. Kanske ska jag ge mig på hollandaisesås imorgon… (bara buljongen som saknas). Måste säga att göra majjo var urenkelt. Förutom det ska Johanna och jag ge oss på en fakirvecka. Funderade lite på matsedel och tror att det blir så här imorgon. Kommentera gärna.
Frukost: 1 ägg, 1 äggula, 100gr sidfläsk
Lunch: 200 gr lax, 2 smk smör
Middag: 2-3 Bantarbiffar
Mellanmål: 3 msk kokosfett
Blir ungefär 20/80 (protein/fett) i procentenheter och ca 1700 i kcal och gram 84/148. Enligt denna meny blir det ca 1 gr protein per kg.
Ska börja testa fakirkost idag, så jag tänkte skriva lite om det senare. Ville bara säga att jag sov riktigt djupt idag för första gången på länge. Vaknade och mådde fantastiskt bra och glad, ungefär som SSS skriver om i sin bok. Har ätit LCHF i 6 veckor nu så saker fortsätter att förändras.
Bra att DU sovit bra! Själv mår jag urkasst men ska ändå kämpa på. Mitt krux är att jag absolut INTE vill äta, bara ligga i sängen och gosa. Lyckades ändå jobba större delen av dagen men är nu hemma.
Huvudvärk, värk i hela kroppen, snuvig och illamående.
Tänkte på proteinet, någonstans hörde jag minst 0,8g per kg ÖNSKAD vikt???? Men det är kanske dagens vikt??? Vet du?
Vägde du in på 84 i lördags?
Kram, ska bli kul att höra om din dag!
Grattis till att du sov så fint. Det är viktigt.
#88 Ja det är fantastiskt skönt att sova bra. Har haft en ganska lätt sömn sedan jag började med LCHF utan att vara särskilt trött på dagen ändå men inget slår att få sova riktigt djupt.
#87 Johanna, ska vi starta en ny tråd för vårt gemensamma fakirande? I lördags vägde jag 83,4, vill gärna ner under 80 som första mål. Angående proteinet så vet jag faktiskt inte. Vissa här säger nuvarande vikt, men jag tyckte i SSS's böcker att han verkade mena önskad vikt. Jag vill inte gå för lågt i proteinet. Kanske någon annan har en åsikt?
Blev du sjuk samma dag som du började fakira? Det var en attans otur! är su säker på att du ska fortsätta?
Jag fortsätter! Jag blev kass på natten, lite influensa kanske? Äckligt att äta men jag håller mig till planen!
En gemensam tråd är väl inte fel?
Saga & Johanna goes fakir?
Låter super!
Hur har det gått idag då?
Ska du väga dig imorgon?
Jag går på 83,4, det blir bra. Det har gått super för mig. Tycker det är lite lite mat men så länge jag inte är hungrig så är det väl ok. Har "gömt" hur lite jag äter med lite coleslaw sallad på jobbet men nu blir det lite svårare. Har gjort fakirbiffar ikväll och ätit 2. Hittade på ett eget recept av lite bantarbiffar jag hittade här; 1 kg fläskfärs, 200 gr stekta och klippta bacon och 5 äggulor. Blev jättegott. Jag tror att jag är på väg att få mens så vi får se hur jag klarar av det. Det enda jag är orolig över är ätsituationen på jobbet men folk verkar inte riktigt bry sig. Sitter och dricker min sista msk kokosfett just nu. Köpte 23% färs men jag vet inte hur man för in det som matvara. Vad blir det per 100 gr? 23 gr fett och vad i protein? Hur mår du? Orkar du fast du är lite sjuk?
Japp, jag är på banan! Hur länge ska vi prova? Hur länge "bör" man köra fakir, om än modifierad sådan???
Jag tror nog man kan köra så länge man står ut. Det enda som kan vara i farozonen är väl c-vitamin? Borde bli avhjälp av lite lime/citron vatten. Jag tycker vi siktar in oss på en vecka först och ser hur det går? Om det är behagligt och allt går bra så kan vi fortsätta? Man kanske bör testa i tre veckor i alla fall men allt beror ju på om man känner att det går bra.
Tanke 2, det enda egentligen som är lite bökigt med denna variant är kaloribegränsningen, annars skulle jag kunna äta så här hur länge som helst. Så om jag blir hungrig så komer jag att öka på med mat men fortfarande fakir…
Tanke 3, vi kanske får en ny omgång övergångsbesvär när vi går så lågt i kolhydrater.
Jag tycker att 3 veckor låter bra, om du tror att du orkar?
Jag kommer att gå upp i kcal allteftersom. Kommer nog att ligga på 1300-1500 kcal denna veckan och sen höja till kanske runt 1600 följande två veckor.
Just nu känns det bra iaf!
Hur är det för dig idag?
En liten rapport efter allt fakirande. Tja, jag blev lite tokig när jag började gå upp så där plötsligt efter 3 veckor på fakiren och fick njur/gallstens anfall så ja lade av. Har fortfarande hållt mig till LCHF och var ganska strikt veckan efter fakiren men andra veckan blev jag helt yoghurt/grädde/CF tokig och åt så det knakade. Blev lite rund om magen (ja det märktes)! Är nu tillbaka i min vanliga stil där jag bara äter mjölkprodukter i mat och som godis i kaffet någon gång ibland. Har helt övergett fläskfärs vilken känns mycket bättre i kroppen. Köper natubetesköttfärs och mina utslag har blivit bättre även om de finns kvar (men det kliar mycket mindre). Har helt lagt ned att väga mig och att kaloribegränsa maten. Blir alldeles för sur och fixerad av det. Så länge jag unviker ost och mjölkprodukter i väldiga mängder så tror jag inte det är någon fara och jag gillar inte när man blir så där fokuserad på att räkna och kontrollera, livet blir inget kul. Äter D-vitamin nu också vilket jag tror har hjälp mig att bli lite piggare. Min vilda teori om utslagen är att jag har någon slags candida i blodet. Jag får ofta hudutslag på olika ställen som sen försvinner. Vet inte riktigt om jag ska göra något åt det förutom att fortsätta äta LCHF…