Nybörjare som behöver hjälp
Hej nu har jag varit inne detta forumet i snart två veckor och läst massor med inlägg men jag har inte fått kläm på det här med maten riktigt hur ni andra äter. Jag är 49 år och har hållt på med en massa bantningsdieter i mitt liv vilket har gjort att jag inte ätit fett plus att jag fått förmaningar när jag gått på hälso kontroll pga mitt höga kolesterol som brukar ligga på 8-9 att inte äta fett så jag är ju fettskrämd samtidigt.
Jag går in på min fjärde vecka nu
När ni började med LCHF minska ni endast på kolhydraterna då och åt som vanligt som ni alltid har gjort med fett o proteiner eller ökade ni samtidigt på fettet?
Det känns ju lite läskigt att öka på fettet jag kanske gör fel min matdag igår såg ut så här:
Frukost: 2 finncrisp 2tsk bregott
Lunch: 150gr fläskottlet 1,5 dl blomkålsmos
Middag: 1½ dl grädde m 50 gr hallon
Mellanmål: 20 gr rökt korv 1gkhl/100gr
Jag kanske äter för mycket fett inte vet jag hur man ska öka eller äta som vanligt - mindre fett?
Tacksam för hjälp
När jag började med LCHF så tog jag bort alla kolhydrater och åt som vanligt. Blev nog i snitt 55E% fett 50E% protein och 5E% fett.
Det var dock efter jag ökat fettmängden som jag verkligen kände av alla hälsoeffekterna (Svullen mage försvann, gick ner i vikt och ingen halsbränna).
Så av min erfarenhet kan jag verkligen rekommendera att lägga till lite fett till varje måltid.
Rakt av sådär tycker jag att du får i dig alldeles för lite mat och faktiskt troligen också för lite fett. Hur fungerar det med grädde och hallon till middag t.ex.? Låter mer som en efterrätt som du kan ta lite då och då. (När du skriver 1,5 dl grädde, menar du då vispad eller ovispad?)
Prova att börja dagen med två ägg och ett halvt paket bacon, eller två ägg med majonäs istället för två finncrisp med 10 gram bregott. Till fläskkotletten kan du göra en trevlig sås med grädden som du hade till hallonen och sedan kan du göra samma som till lunch till middag. Eller ta t.ex. lax med crème fraiche-sås och några broccolibuketter.
Korven låter som ett fynd! Vad heter den?
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Välkommen hit, Jea59!
Jag tycker att det verkar som om du äter för lite överhuvudtaget… prova att lägga in det du äter i MinMat, då kan du dels se hur mycket du får i dig, dels kan du se energiprocentfördelningen…
MinMat hittar du bland "Länkar" i menyraden under loggan…
"still lost in space and time"
hej tack för att ni svara.
#2 jag räknade ovispad grädde. Korven hittade jag på Lidl dom har många korvar där med lite kolhydrater denna som jag äter heter Landjäger.
Ja det här med maten är svårt jag tycker att jag äter mycket, tyvärr gillar jag ingen form av fisk och ägg har jag lite svårt för (mår illa) jag provade ekologiska men tyckte dom hade nån bismak (kanske inbillning).
#3 Tack! jag har kollat min mat skrev ett tidigare inlägg där vad jag ska kolla på den där tårtbiten som skriver procent eller ovan där den skriver kalorier 7% på tårtbiten är 24gr kolhydrater jag blir förvirrad och inte vet vad jag skall gå efter
#4 Då tycker jag att du ska prova att ta en finncrisp med rejält med bregott och mycket ost och t.ex. skinka på till frukost istället. Eller ännu hellre smöra direkt på osten och rulla ihop med skinka.
Variera med olika kötträtter till lunch och middag om du inte gillar fisk och ägg. Jag tror fortfarande att hallon med vispgrädde kanske inte är världens bästa middag
, men jag förstår ju att du inte äter det varje dag. Och det blir ju helt klart en väldig massa kalorier i alla fall, så det uppväger förstås att det inte blir så mycket under de andra målen. Men som sagt: Du kommer att må bättre av att äta t.ex. köttfärsbiff till middag. Det finns bra långsmala köttfärsbiffar Cevap…nåt på Lidl i frysdisken. De är lätta att steka upp och göra en liten gräddsås till.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
#4 Du ska titta på både cirkeldiagrammet och vikten. Cirkeldiagrammet ska ha fördelningen 5E% kolhydrater, 20-25E% protein och 70-75E% fett, grammen beror ju på hur mycket du äter men en bra riktlinje är ca 20g kolhydrater (0-60g är LCHF), 1-2g protein per kilo kroppsvikt och sen lika mycket eller mer fett än kolhydrater och protein tillsammans.

#4 Hur mycket energi får du i dig totalt på en dag? Dvs hur många kcal blir det på en dag?
Du skriver att det blir 7% kolisar… hur ser fördelningen ut för protein och fett?
24 g kolhydrater verkar rätt ok så här i början, men för en del som är väldigt kolhydratkänsliga, kan det vara för mycket. Många som vill gå ner i vikt håller sig under 20 g per dag, extremt kolhydratkänliga ser till att hamna under 10 g…
Men jag tycker att du först och främst ska försöka få till en LCHF-variant som passar dig, och som du mår bra av. Om det sedan efter flera månader inte sker något med vikten, då kan det kanske vara dags att börja justera mängderna, och eventuellt ta bort något, eller lägga till något.
Osis att du inte gillar fisk eller ägg!
# Naturligtvis så äter jag inte hallon med grädde varje dag utan 1ggr/v har inte kommit ur det här suget riktigt efter något sött så då får det bli något annat gott som passar LCHF
Sen blir jag förvirrad igen när du säger att det blir en massa kalorier jag har läst nånstans att man behöver inte bry sig om kalorier eller skall jag det för jag behöver gå ner ungf 5kg
#6 då måste det bli 20gr kolhydrater på den översta diagrammet där det står kalorier, fett, mm om jag fattat rätt
om jag tar 1-2g protein per kilo vikt hur många % i protein är det? för mig blir det en biff på 124gr efter som jag väger 62kg men vad jag fattatt så är inte 100g protein 100% protein eller har jag fel?
jag är verkligen förvirrad av all denna räkning
energiprocent viktas mot hur många kalorier ett gram ett födoämne ger. det räknas på din totala energikonsumtion över dagen.
säg att du äter 2000 kcal på en dag. om minmat.net ger dig 5E% kolhydrater betyder det att du ätit 2000*0.05 = 100 kcal kolhydrater. står även på minmat. protein och fet räknas ut på samma sätt.
nu kommer det halvkluriga:
1g kolhydrater = 4 kcal
1g protein = 4 kcal
1g fett = 9 kcal
om du ätit 5E% kolhydrater blir det (som vi räknade ut ovan) 100/4 = 25g kolhydrater. 20E% protein blir 2000*0.2 = 400 kcal => 400/4 = 100g protein. 75E% fett = 2000*0.75 = 1500 kcal => 1500/9 = 167g fett.
Jea59, visst är det besvärligt? Räkna och fundera… jag har efter ett drygt halvår inte fått klart för mig allt ännu, men jag tar det lugnt. Det kommer nog, brukar jag tänka. Kött innehåller i alla fall inte BARA protein, det innehåller t ex fett också.
Vad gäller procenträkningen, så är det så att minsta lilla bit rent protein (om man nu skulle hitta någon mat som består av bara protein) innehåller ju 100% protein eftersom det bara finns protein i den maten. Sedan så kan man ju väga proteinbiten och den väger då efter sin storlek, vare sig det är 1 gram eller 100 gram.
Har jag rört till det ännu mer nu?
Ja detta var rörigt det är ju ett himla räknade jag har iallafall på det översta diagrammet legat på mellan 800 till 1800 gra kalorier per dag och i tårtdiagrammet har de legat runt 70-80%fett 24-34% protein och 7-11% kolhydrater jag vet inte om jag orkar hålla på och räkna så här utan nöjer mig med att kolla i kaloridiagrammet hur mycket kalorier jag äter per dag och hur mycket kolhydrater per gram jag får i mig och protein för mig blir det enklast dom där procenten på tårtbiten rör till det.
Jag trodde att det bara räckte o titta på tårtbiten att fördelningen blev jämn där men eftersom 20% kolhydrater blir mycket mer kolhydrater i gram om jag nu fattat det rätt så får ju jag en massa kohlhydrater i mig i gr
#8 Kött är inte bara protein. Endast ca 20% av köttbiten är protein.
#11 70-80% fett, 24-34% protein och 7-11% kolhydrater ser jättebra ut, fortsätt äta ungefär så ska du se att det blir bra. Se bara till att du snarare hamna vid 1800kcal än 800kcal, för lite mat gör dig sjuk.

#8 Anledningen till att jag är nyfiken på hur mycket kcal du får i dig under en dag, är bara för att jag av ditt första inlägg fick en misstanke om att du kanske äter för lite… Och jag tror att det var så Maia (#5) menade också, dvs grädden gör att du ändå får i dig tillräckligt, trots att du verkar äta för lite… Men vi vet ju ingenting om detta förrän du skriver hur mycket kcal du får i dig… 
Ibland kan det vara bra att kolla det totala energiintaget, även om det för det mesta stämmer att man inte behöver bry sig om kalorierna…
När det gäller att räkna på proteinet… 100 g kött är bara ca 20 g protein… vill du få i dig t ex 60 g protein, måste du äta 300 g kött.
Hur lång är du, du skriver att du vill gå ner 5 kg från 62 kg?
Om du tycker att det är besvärligt att räkna, så behöver man för det mesta inte göra det… det är ju bara ett sätt att kolla hur man ligger till, om man är osäker. Själv har jag bara kollat med MinMat någon enstaka gång…

OK… de dagar du bara får i dig 800 kcal, de dagarna blir det nog för lite… liknar lite svältkost i mina ögon…
Jag har för mig att en kvinna med stillasittande arbete behöver få i sig minst 1300 ckal… så då verkar ju din övre gräns, 1800, mycket bättre… 
#13 #14 Anledningen att jag får i mig för lite beror ibland på vad jag ätit om jag förr har blivit hungrig på mina dieter så gör den här kosten mig proppmätt jag kan inte ta lika stora potioner längre
Sen har jag märkt att om jag äter frukost vid 7 och sen lunch vid 12 tiden ja då är jag så mätt hela dagen så vid 8-tiden på kvällen brukar jag tvinga i mig en liten bit korv bara för att stoppa i mig nåt
Jag är 164 lång
Bra att du tala om köttmängden för nu vet jag vad jag har att gå på eftersom jag i början väger min mat så att jag kan skriva in mängderna i min mat o få lite hum om hur mycket jag äter och kan justera
#12 det var ju bra att det ser ut så på tårtdiagrammet så har jag ju nåt att gå efter
Ät när du är hungrig och ät inte om du inte är hungrig, är en bra riktlinje - liksom att man ska äta lite med jämna mellanrum. Det funkar olika för oss alla. Om du inte ätit på länge så tycker jag nog att du ska ha något i magen innnan du går och lägger dig, det blir annars alldeles för lång fasta. Du går väl inte och lägger dig klockan 8? Säkert är du mer sugen någon timme senare, så du slipper tvinga i dig något vid 8?
Nej jag går inte o lägger mig vid 8 men bara för att "man ska äta nåt" så tar jag nån liten grej fast jag inte är hungrig, jag skulle lika gärna dricka ett glas mineralvatten och fortsätta hålla mig mätt och det är lika på morgnarna jag är inte så hungrig utan det går någon timme innan jag äter efter jag har vaknat.
Jag försöker äta 3ggr om dagen bara för förbränningens skull men jag skulle lika gärna klara mig på 2ggr om dagen för min hunger kräver inte mer.
Den här kosten har gjort att jag känner mig mättare än jag nånsin har gjort förut

Jea, testa att kopiera in dagens diagram och tabell i den här tråden, blir lättare att se helheten då.
Sedan till din vikt, om du har svårt att gå ned i vikt så är det absolut inte konstigt, varför? …. du har helt enkelt perfekt vikt! Ditt BMI är 23,1, det betyder att du är normalviktig. En mkt fin vikt vid 49 års ålder skulle jag säga.
Sedan kan jag absolut förstå dig, det finns säkert lite här eller där att ta av…..vilket är helt normalt. Öva i stället på att stå framför spegeln och se det vackra ist för de små skavankerna 
Sedan är det en annan sak om du vill äta LCHF förb att må bra…det kan du jue göra oavsett vikten

Jea59… med den vikten till den längden är det inte säkert att du kommer att gå ner! Det kan ju vara så att din kropp och du själv inte är riktigt överens om vad som är din idealvikt!
Själv vägde jag 50 då jag började (156 cm), gick ner 7 (fast 43 är för liten vikt för mig) gick upp 10, och sedan ner 3 kg… så nu väger jag 50 kg igen.
Men kroppen har omformat sig, jag har fått mer muskler, samt lite mer höfter och byst…
Så jag tror inte att vi som är runt normalvikt, då vi lägger om kosten, ska stirra för mycket på vågen. Det är bättre att ta till sig alla de andra hälsovinsterna man får, låta tiden gå, och sedan se efter i spegeln istället. 
Det här är vad jag ätit idag proppmätt och jag tror inte att jag äter mer än nån liten bit rökt korv på typ 20gr ikväll kommentera gärna vad som felas i denna tabell vad jag borde minska eller öka
Energi kcal:
854,63
Energi kJ:
3570,46
Proteiner:
77,78
Fiber:
8,76
Kolhydrater:
13,70
Vatten:
271,90
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
52,60
Kolesterol:
472,98
E-mättade:
14,07
Mättade:
28,94
F-mättade:
4,36
Vitaminer:
A:
403,08
B1:
0,43
B2:
0,60
B3:
25,05
B6:
1,40
B9:
108,66
B12:
2,11
C:
0,00
D:
3,80
E:
6,29
Mineraler:
Fosfor:
808,15
Järn:
5,26
Kalcium:
168,12
Kalium:
996,68
Magnesium:
124,31
Natrium:
586,05
Selen:
51,39
Zink:
6,13
18Gram Hårt bröd råg 16% fibrer Crisp o Finn crisp
25Gram Bordsmargarin Bregott 75% fett berik
12Gram Ost hårdost 28% fett
300Gram Kyckling
50Gram Ägg kokt
25Gram Kokosflingor torkade
#20 Svårt när du inte är hungrig men det där är alldeles för lite mat! 854kcal är som pulverdiet som folk svälter sig på. Dessutom en liten aning för mycket protein och alldeles för lite fett. Proteinet ska vara ungefär 20-25E% och fettet 70-75E%.
För att åtgärda: ät fetare kött än kyckling eller ät mindre kyckling och ha nånting fett till. Lite fet sås kanske. Lite grönsaker till maten kanske kan stimulera aptiten så du får i dig mer fett också.
#Ja kalorimässigt kanske det blev lite men jag vet inte hur jag skall göra för att bli mer hungrig jag äter grönsaker med och är rätt aktiv av mig och den här aktivitet kan göra när jag är mitt i någonting att ja glömmer bort att äta
Den enda gång på dagen som jag är hungrig o måste få i mig mat är vid 12-13 tiden den hungern gör sig verkligen påmind o samtidigt kan jag ju inte proppa i mig hela dagsbehovet i en måltid helt omöjligt så jag försöker iallafall äta 3ggr om dagen för förbränningens skull och den här kosten gjorde det inte bättre när det gäller hungern.
Skillnad skulle jag äta en stor fiberhavregrynstallrik med lingon o mjölk på morgonen vid 7 så är jag jättehungrig efter en timme
Men jag försöker med denna kost nu den har ju gjort att jag har fått mer energi och är pigg så det tycker jag är jättepositivt men jag måste komma i fas med ätandet och hur mycket jag ska äta när det gäller protein, fett o kolhydrater det är det svåra just nu
Vet inte om jag förenklar eller krånglar till, men såhär brukar jag tänka:
1. Utgår från att jag behöver äta åtminstone 1 g protein per kilo normalkroppsvikt/målvikt.
2. Sedan fyller jag på med viss mängd fett (oftast smör), ifall mina proteinkällor är magra. Har provat mig fram här, tror jag har ätit onödigt mkt fett förut, men det gör inget! Det är nog bra att vara tydlig med kroppen under omställningen.
3. Äter också ovanjordsgrönsaker samt rå hackad lök i små mängder. Grönsaker är gott och vackert att ha med på tallriken.
4. Äter mejeriprodukter, men inte i några jättemängder.
När jag tänker så, då hamnar jag ofta väldigt "rätt" procentmässigt.