Darling Rhubarb!!
Jag tog just tillvara på lite av den sista rabarbern. Har inte ätit någon sen jag började med LCHF i juli. Men nu fick jag för mig att laborera lite. Har just köpt hem Stevia, äntligen (från tyskland , jättebilligt jämförelsevis) Skar rabarbern i bitar, kokade den i täckande vatten med rätt mycket stevia, typ en halv tesked. Tänkte det behövdes eftersom rabarbern är så sur. Sedan gjorde jag äggmjölk, ett par deciliter. Smälte samtidigt ett blad gelatin i en skål (urkramat i kallt vatten) ovanpå den kokande rabarbern. Mixade ner ett par, tre matsekadar av den mjukkokta rabarbern samt någon matsked av spadet i äggmjölken, rörde sedan ner det smälta gelatinet, slog det hela i skålen som jag smält gelatinet i, och ställde att stelna i kylen. (Vaddå! Jag omständlig?)
Resten av rabarberkoket silade jag och fick en härlig rosa saft, som utspädd med vatten smakar jättegott! Nästan precis som Darling Rhubarb (den utan socker) som jag gillade i ett osundare liv!
Moset som blev kvar när jag pressat bort så mycket vätska som möjligt är också smaskigt, tänker spara att ha som "sylt" till yoghurt t.ex.
PS. Fuskpannacottan smakar underbart! Blir förmodligen ännu bättre om man tar kokt grädde istället, då blir det ju äkta pannacotta (som ju lär betyda exakt "kokt grädde")

Oh my! Me likes :-)
Agneta
Och rabarber har 5,5 g kolhydrater / 100g. Inte så farligt om man inte är helt strikt.
Detta måste jag testa! Ingen grädde heller behövs, och det är ju bra för mig.
Det kan behövas mer gelatin, det blev liite tunt, men jag hade också lite mer än två dl, ja jag udnrar just hur mycket det blir viktmässigt och om kolhydraterna sitter mer i saften än i själva rabarbergojset! Det blir ju kanske hälften i varje eller… tja ,d et är lite svårt att veta! Troligen blir det iallafall inte 5,5 i saften åtminstone!