när kyckling smakar sötare än snickers
jag köpte en påse kycklingfileér för ett tag sen, av märket flodins, och idag tog jag fram en par stycken för att tugga på. döm av min förvåning när jag tog första tuggan och det smakade sött, sötare än snickers. jag tittade på innehållsförteckningen och såg då att fileerna var marinerade, vilket jag inte hade sett när jag tog påsen i frysdisken, de var ju billiga, så man tog ju bara en påse och gick. vilket fall som helst, marinaden var ju av den sockrade sorten med druvsocker och glukossirap och någon stärkelse, och även någon form av monosackarid, d-xylos, som genom en process även bildar xylitol. smaskigt, eller hur?

Myket vatten i filererna kräver socker o andra kemikalier annars skulle innehållet klassas som kycklingsoppa!
"Om det verkar för bra för att vara sant.. så är det antagligen inte sant!"
Riktig mat kostar en slant, men matsubstitut kan man få för en spottstyver! 
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Den enda omarinerade kycklingen är hel frusen (vissa sorter) och färsk. Håll koll på vaccumförpackat kött också, mycket av det är också "marinerat" utan att det syns. Ta för vana att ALLTID läsa innehållsförteckningen, även på vattenflaskor (så ni inte får tag på sötat).

Senast åt jag kyckling från Bosarp. Jag har aldrig smakat en bättre kyckling. Den kostade iofs 85:-/kg men det var det värt!!! Jag fick ett erbjudande från ICA på svensk "vattenpumpad" stress-kyckling för 69 :-/kg vilket jag tycker är åt helvete! Kan jag köpa en eko-kylling för 15:- mer per kg få gör jag det gärna. Gör inte ni?

Jodå.. problemet är bara att dessa alltid är slut i affären! 
Och varför är EKOgrädden slut varananan gång man skall handla.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Hitta en annan affär som säljer eko.
Jag har inte hittat Bosarpkyckling i någon av de 5 mataffärerna i sahället där jag bor (utanför:) Trist. Ska höra på Konsum om de inte kan ta hem.
#0 "de var ju billiga, så man tog ju bara en påse och gick"
Nej, _du_ gjorde det. :) Jag tror dock inte att du är omedveten om att "billigt" med alltför stor sannolikhet betyder att det inte är en helt ren råvara. Kostnaden skall ju täckas någonstans om man inte tar ut det på anständig råvara enbart.
#5 Det _är_ brist på eko-varor. Jag är på och tjatar här och var, och ett väldigt vanligt svar är att de tar hem allt vad de kan, men att det inte räcker. Det är bara att försöka få veta när de får leveranserna så att man inte går och handlar när det förmodligen är slut.