Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-soppor-såser
Läst 3869 ggr
madeleine08
0

Sås till fakir!

Hållt på med fakit sedan i 4 dagar nu och börjar tröttna på cocossmör med vitlök.. Är det någon som har något tips på goda såser som passar en fakir?  Vill helst inte äta kolhydrater alls under en period!

Maia
0

Blandar du kokosfett med smör till det du kallar kokossmör? Eller är det rent kokosfett?

Jag skulle nog blanda smör med färska gröna kryddor. Det blir verkligen minimalt med kolhydrater, men maximalt med smak.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

bjornj
1

Smält smör är gott till det mesta och så enkelt sen.
Vill man krångla till det lite så kan man ta och försiktigt värma några äggulor tillsamans med lite vatten vinäger salt o peppar tills det tjocknar men inte kokar. Häll sedan i smält smör långsamt under vispning tills du har en blank o fin sås. Värm försiktigt.
Har du i dragon och finhackad persilja så har du bearnaise men den går ju fint äta som den är också.

UBCL
0

1. Örtsmör, kryddsmör, vitlökssmör

2. En matsked turkisk yoghurt naturell eller krydda den med något

3. En matsked CF naturell eller krydda den med något

4. Philadelfiaost …

5. Ett par ansjovisar

MimLan
0

#3 Tror du missade att hon efterfrågade alternativ till sitt fakirande? Alternativ 1 är ok, men sedan går det utför. Ansjovis är en fet fisk, men innehåller en hel del kolhydrater. Mejerier hör inte heller till fakir.

Pasi
0

På fakir så är man lite begränsad vad gäller såser….då får man normalt hålla sig till smör och smörsåser (ex beasås) och ev variera kryddningen.

Fast när jag tänker efter så borde det gå fint att laga såser även på hemmagjord buljong eller ta vara på stekflottet i pannan - lite vatten/buljong, ev mer smör/kokosfett och sedan reda av med äggulor.
Kanske värt att testa!Glad

UBCL
0

#4 Det är meningen att det ska gå utför Flört

För egen del äter jag fakir på morron och vanlig lchf för övrigt. Det blir ca 0.7 kg/vecka.

Pasi
0

Hemmagjord majonäs (går ju även att krydda) innehåller inte heller några kollisar, så det funkar ju oxå.