Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 770 ggr
Thea
0

"Små barns kost viktig för hälsan"

Satte morgontéet i vrångstrupen imorse. Hittade en artikel som beskrev kort en undersökning som gjorts vid Umeå Universitet på fyraåringar med högt BMI. De kom fram till att dessa ofta fått i sig för mycket protein sen 1,5 års ålder och att dessa matvanor kan påverka hälsan även i vuxen ålder. Detta säger jag inget om, men sen kom chocken:

"De flesta barn i ettårsåldern äter för mycket mättat fett och många äter för lite fleromättat fett"

Förvånad

Då undrar jag: Vad innehåller bröstmjölk?

Är inte det näst intill BARA mättat fett?

Vad händer vid 1 års ålder som gör att man inte längre kan äta mättat fett?

Jag undrar vad forskarna har för biologisk förklaring till att kroppen ändrar behov från mättat fett till fleromättat fett efter ammning?

Studien visar också att barn som regelbundet äter ost har mindre hål i tänderna jämfört med de som sällan eller aldrig äter ost….

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

nobban7
0

de sa inget om kolhydraterna?

Thea
0

Nix! Kolhydrater är ju inte boven i dramat. Det har man ju vetat sen länge! *ironisk* Flört

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

MimLan
0

Fettet i bröstmjölken är ungefär 50/50 mättat/omättat.

Just den här studien är nog en gammal nyhet som de tog upp i programmet, så jag är hyfsat säker på att den diskuterats både här och hos kostdoktorn. Här diskuterar Johanna den.

Pasi
0

Det är mao väldigt farligt för barnet att få bröstmjölk efter 1 års ålder.
Konstigt att inuiternas barn har överlevt, med tanke på hur länge de brukade amma.Förvånad
Kan det kanske tom hända att mättat fett börjar bli farligt redan i 3 månaders ålder och att amning helst bör avbrytas så tidigt som möjligt, till förmån för margarin och spannmål (hälsoprodukter)!?Flört
Kanske lämpliga frågor till artikelförfattaren, så att vi får klarhet i detta!

nobban7
0

Ja, varför ska man amma alls, det finns ju bröstmjölksersättningar?Skrikandes

Annica38
0

Samtidigt tjatar de ju om att man ska amma så länge som möjligt för att undvika allergier!

Hur ska de ha det! Obestämd

Jag fick minsann höra hur synd det var om min flicka eftersom jag inte hade nån bröstmjölk att ge henne!

nobban7
0

#6 men det var bara för att du skulle känna dig som en värdelös mamma och inte lika bra som experterna. Ställ dig längst ner på skalan och vet din plats!

Annica38
0

#7 Jo, jag vet! Det var hemskt! Jag har aldrig kännt mig så värdelös!

Men bland alla barn i samma ålder som vi känner har min flicka alltid varit den friskaste.

Sällan förkyld (och när hon blir förkyld så är det lindrigt och går fort över), inga allergier och hon har faktiskt aldrig haft en enda maginfluensa. Hon är fem år nu! Skrattande

nobban7
0

#8 Se där! Du är kanske inte alldeles värdelös ändå. Jag gläder mig med dig åt en frisk unge.