Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5766 ggr
Maia
0

Vad gör du framför TV:n?

Många skriver och berättar att det svåraste är att sluta med småtuggandet på något framför tv:n på kvällarna. T.ex. tar Sandidra upp det i den här tråden.

Jag tänkte att vi här kunde samla bra tips på vad man kan ha för alternativa sysselsättningar medan man tittar på tv.

Alltså inte alternativ mat utan andra saker, som inte involverar mat. Saker som man kan använda händerna till så att de inte känner sig ensamma och osysselsatta när de inte får gå skytteltrafik mellan gotteskål och mun.

Förslag?

Själv sitter jag ofta med laptopen i knät och surfar på KiF, men då ser man inte tv-programmet. Annars virkar jag en massa. Det kan vem som helst börja med, kolla här: http://tingestar.blogspot.com

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

mikaelj
0

Spelar blockflöjt eller tränar underarmarna med en greppgrej.

flikkan77
0

Jag har ute kaninen eller surfar på datorn eller läser en bok. Kan väldigt sällan se på tv utan att göra något annat.

"You just have to belive…"

Wildrat
0

Stickning är också bra. Med lite träning kan man dessutom sticka utan att titta på arbetet…

missaz
0

Ser jag på TV så ser jag på TV… Utom i reklampauserna, då surfar jag på laptopen. Blir jag sugen och inte SKA äta tar jag ett glas vatten, hjälper ofta bra!

Maia
0

Man kan faktiskt köra träningscykel också. Förutsatt att den står tillsammans med tv:n och inte brôtar för mycket.

[tillbakalutat]

Aniara4
0

Är jag ensam äter jag ofta middag framför tv:n Skäms. Men sen jag blev sambo blir det mindre ofta - om det inte är nåt jag verkligen vill se förstås. Jag äter ofta rätt sen middag.

Annars har jag lyckligtvis inte varit någon stor tv-mumsare, en kopp te räcker bra. Är det inte nåt särskilt bra program som jag verkligen vill se kan jag mycket väl ha teven på i bakgrunden medan jag gör annat - slösurfar, betalar räkningar, planerar inköp, sorterar tvätt… stryka framför teven är ju en klassiker!

evasch
0

Äter mat, blir väldigt ofta, har funderat på att slänga ut köksbordet Skrattande, sedan sitter jag med laptopen i knät. Eller tränar på mitt wii fit

Luccy
0

Som flera andra handarbetar jag mkt framför burken. Man kan åxå göra fotbad o fixa sina fötter dock bara lämpligt max var 14 dag. Lägga pussel, kan kräva ett extrabord i vardagsrummet, men vem måste ha fint vi ska ju  äta rätt o det hjälper.

Kram Luccy som får sprätta o repa rätt rejält efter bra TV men va tusan då har man dubbelt kul för samma peng…………..garn o tyg kostar åxå pengar

raphanus
0

Jag har ingen tv. Tungan ute

Maia
0

#9 Åh, så tråkigt. Då får du ju inte virkat några gulliga kaniner eller spelat nån blockflöjt heller! (Flört)

[tillbakalutat]

kickelina66
0

Jag och maken spelade tidigare alfapet framför tv. Numera ser jag knappt på tv.

Aniara4
0

Det här törs jag nästan inte säga, men man kanske ska fundera över varför man tittar på tv. Jag har tidigare suttit och dumstirrat alldeles för många timmar av mitt liv på smörja som egentligen inte gav mig särskilt mycket. När jag flyttade för 3 år sedan fick jag bara 3 kanaler, och efter den första frustrationen upptäckte jag att det faktiskt var rätt skönt att ibland konstatera att det faktiskt var lika bra att stänga av. På reklamkanalerna är det ju ofta nåt som kanske inte är direkt bra men som man ändå står ut med att titta på, och så blir man sittande.

Eller som min bror sa när han var liten och kom ut i köket efter att ha tittat på tv. "Jaså stängde du av tv:n?" frågade mamma. "Ja, tanten sa att nu blir det bara skräp."

Många varvar ju ner efter en ansträngade dag/vecka genom att dumglo på tv och trycka i sig knarkliknande "livsmedel". Och visst är det effektivt! Men om man kommer på sig själv med att ängta efter knarket när man sitter framför dumburken, så kanske man ändå ska fundera ett varv till över vad det är man gör egentligen.

Jag skulle kunna gå så långt som att hurtigt föreslå alla att kasta ut tv:n och spela spel med sina barn istället, men det skulle jag ju aldrig göra själv och dessutom har jag inga barn att spela med. Men sambon och jag har ibland på prov bannlyst både tv och datorer vissa kvällar, åtminstone vid matbordet Skäms och upptäckt att det faktiskt är riktigt trevligt att sitta och prata med varann ibland! Men då är vi också så bergtagna av våra datorer att vi ibland sitter rygg mot rygg och kommunicerar via msn… (Fast det har varit rätt praktiskt nu när jag har tappat rösten!)

Jag FÖRSÖKER i alla fall att i förväg välja ut vilka program jag verkligen vill se, och då tittar jag fokuserat på dem och behöver inte göra nåt annat samtidigt, och resten av tiden FÖRSÖKER jag stänga av tv:n och inte låta den dra på min ork och uppmärksamhet. När jag lyckas blir oftast resultatet att jag blir klarare i skallen och lägger mig tidigare på kvällen.

Väldigt hurtfriskt inlägg, jag vet…

Raring
0

Jag har aldrig haft problem med småätande framför TVn - har inte ens någon TV… men de gånger jag tittar på film framför datorn eller hemma hos killen eller hos kompisar stickar eller virkar jag oftast.

Annalf
0

Löser Sudoku, om jag bara slötittar på TV, är det något jag verkligen vill se så tycker jag att det inte funkar att äta. Kanske dålig simultanförmåga.

Sandidra
0

De var jag som hade problem att inte kunna Sluta äta godis framför TV. Saknar ritualen. Visst vet jag att man kan promenera och göra andra saker istället men problemet är. jag leker med barnen på dagarna (mammaledig) läser på högskola (Distans) Morgonpromenad med hunden. Orbitrek på em. Så ibland vill jag bara sitta still och glo på dumburken. Orkar inte röra mig eller tänka. Är helt slut. De är då fingrarna på något konstigt sätt har orkat leta sig ner i godispåsen. de är väl att jag kopplar ihop godiset med belöning kankse? Tycker att jag haft en tuff dag.

Sandidra

Puhlo
0

Heh, pojkvännen har precis ställt fram min tv som vanligtvis enbart använts till playstation2, och han gluttar på partiledardebatterna :)

Själv kände jag innan jag flyttade hemifrån att jag blir så fruktansvärt passiviserad när jag har tv hemma. Jag svär på att jag sjunker 40-70 poäng i IQ bara den är påslagen så att jag kan se skärmen..

Men tja, hos mapa (mamma och pappa) så kliar jag hund framför tvn. Där kommer man inte undan, och det enda man får äta utan att Herman hund vill ha är clementiner, och det kan jag faktiskt inte sukta efter mer än en halv.

Annars har jag tvserier på datorn, och då tittar jag på ett avsnitt till frukost, och sen spelar jag Bejeweled samtidigt, eller så gör jag pärlsmycken. Eller tecknar.

raphanus
0

#10 - Om du virkar eller spelar blockflöjt kan du ju ändå inte äta, så då är det väl ingen fara.

Maia
0

#17 Det är liksom det som saken gäller, min bäste broder. Flört (f.ö. skojade jag bara som du förstod)

[tillbakalutat]

raphanus
0

#18 - Aha … så jag som inte har tv ligger egentligen risigt till, eftersom jag kan gå runt i lägenheten och småäta hela tiden?

chapp
0

Har ställt upp TV:n på vinden sedan ett halvår. Inte intresserad av slötittande längre, har inte tid! Det finns så mycket roligare att göra.

Maia
0

#18 Ja, precis. För det är ju enbart och endast när du tittar på tv som du kan göra alla de här andra skojiga sakerna som hindrar dig att småäta…

[tillbakalutat]

anki1
0

Jag stickar lite granna, inga stora arbeten, för jag har nyss lärt mig. Annars blir det broderi. guben sitter vid datorn som står i klädkammaren. (vill inte ha dator vare sig i sovrummet eller vardagsrummet.) Eller så löser han korsord. Men för det mesta sitter han och slöglor och Zappar mellan kanalerna.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

AnnaCathrina
0

Om man har kallt inne så måste man krypa ner under en filt när man tittar på tv. Man får dra upp den ända till halsen och vill absolut inte glipa på den ens för en liten godisbit.

Eller så kan man ju skaffa hund eller katt som gärna sitter i famnen och kräver klappning eller vill smaka om man skulle äta. Då har man fullt sjå och hinner inte äta själv.

Ett annat sätt att belöna sig framför tvn om man känner att det är viktigt är ju att be sambon eller någon annan att massera en t ex. Eller säg till barnen att de kan få leka frisör eller liknande.

Jag har provat alla tre med gott resultat. Glad

ingrid-in-sweden
0

Jag spinner…….garn! Eller stickar - det är avslappnande och meditatitvt å spinna garn :-))

handspun-01

Wislawa
0

Slappna av i stället! Varför måste man alltid ha nåt för händerna egentligen?? Detta säger en person som både har slutat röka OCH slutat småäta - och funnit ett helt annat lugn.

Jag tror inte på att ersätta rökandet/småätandet med en massa annat plockande. Jag tror på att lära sig att nångång vara stilla och kunna njuta utan att hela tiden behöva sitta fingra på nåt. Det är ju nervöst för sjutton Tungan ute.

Aniara4
0

Håller med #25. Har upptäckt att den allra bästa avkopplingen är att bara sitta i soffan rätt upp och ned utan att vare sig titta på tv, äta, eller göra nåt annat!

Maia
0

#25 Jag tror absolut att du har rätt i detta. Men samtidigt är det ganska svårt att gå direkt in i det lugnet från ett inlärt beteende av småätande. Ibland kan det behövas något som lugnar ner en. Man får ta det steg för steg.

Man kanske behöver börja med att ersätta tv + mat med tv + något annat. Sedan är det enklare att gå till tv + händerna i knät. Och till sist stänger vi nog av tv:n också.

Självklart kan man gå direkt på att ha händerna i knät, men det är tuffare och det har många vittnat om.

[tillbakalutat]

Luccy
0

Kyss Erkänner, klart det är typ nervöst, Men min familj föredrar att jag handarbetar än att jag klättrar på väggarna…………..

Uttelille
0

Jag blir alltid så sugen på att börja sticka så här års. Jag är inte duktig alls, utan kan bara lite från skolan. Men sen när jag ska ge mig på ett projekt så gör jag ALDRIG färdigt det ändå, så det är nog ingen idé att jag köper hem massa garn och tillbehör. Dumma mig!

Luccy
0

Men Uttelille har du inget gammalt kvar du kan ta fram, jag gjorde åxå så där i många många år, nu är jag, hahaha mognare o gör klart, fniss. Eller så kan man kalla det för att ha kul för samma pengar flera ggr Cool

Wislawa
0

Men även om jag lyckats bli lite mindre "pillig och plockig" så har jag inte bytt ut själva tv-lasten än.  SÅ lugn och harmonisk har jag inte blivit än att jag bara kan sitta i ett tyst rum rakt upp och ner utan att göra något. Där ligger jag i lä, Aniara4. Hur gör du?

Aniara4
0

#31 Tja… jag är helt enkelt så intryckskänslig att jag själv kan känna att jag inte står ut med ljudet från tv:n utan MÅSTE sitta stilla i tystnad en stund för att inte hjärnan ska sprängas (känns det som).

Men det handlar också om att inse att tv:n faktiskt inte är så avkopplande som det känns, utan att hjärnan fortfarande måste arbeta med alla intryck man skickar in i den. De dagar jag lyckas hålla tv:n avstängd känner jag mig mycket piggare sen, och får mycket mer gjort förstås.

Mie69
0

När jag tittar på TV ligger jag i soffan under en filt. Då kommer alltid min sju kilos kastrerade hankatt och lägger sig på min mage. Han KRÄVER att bli klappad och blänger förnärmat på mig om jag så mycket som FUNDERAR på att resa på mig och hämta nåt att knapra på.Kyss

Maia
0

#29 Uttelille! Ett litet lagom projekt är att sticka handledsvärmare med strumpstickor. Det kan du göra av vilket garn som helst som ligger kvar hemma efter andra ofullbordade projekt. Garanterat enkelt och snabbt.

[tillbakalutat]

Besika
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Broderar… '
Sånt här:

Maia
0

#35 Wow! Korsstygn? Eller?

[tillbakalutat]

Luccy
0

Börjar undra om det här är en typisk manlig/kvinnlig fråga. Min make kan sitta utan att röra en fena i timmar o jag plockar o har mig med div………….

Besika
0

#36  Jajjamensan. Pyttesmå…! :)

Dicken
0

Nej, jag sover inte framför TV:n - jag LYSSNAR! Och så vill jag tillägga att om det låter som snarkningar så rensar jag mina bihålor.

Mervi
0

Just nu har jag ingen TV-antenn som funkar så det blir inte något TV-tittande här. Tidigare brukade jag sticka, men jag tittar inte TV så ofta. Ätandet framför TV:n slutade jag innan min LCHF-period.

Bonzar
0

Löser alltid korsord,Skrattande som är min stora hobby, samtidigt som jag slötittar på TV

fettbramat
0

Här har ni en till som sitter med lap topen i knät och bloggar eller läser/skriver på KiF.

kaisakavat
0

Jag brukar gooosa med katten och dricka en god kaffe med grädde/mjölk. Stickar en pläd, egen "spontan" design…