Reumatoid artros
Finns det några som blivit bättre i sin artrit av LCHF-kost?
Gör en sökning på "reumatism" så kommer du att få många trådar som berättar om förbättringar.
#0 Kände för att dela med mig lite av mina erfarenheter - det jag upplevt på nära håll när det gäller artros. Att KOSTEN verkligen har betydelse.
Min man har, som vi både han och jag efterklokt inser, haft artros i många år - men det var först i veckan som han fick diagnos "Artros" - och beskedet att det är något annat än reumatism (och det av en sjukgymnast på vårdcentralens rehab-avd - dit jag mer eller mindre släpat med honom).
Har sökt här på reumatism, men inte funnit något om artros - något om förbättringar av just artros - däremot på Dr Dahlqvists blogg.
När min man en gång var till företagsläkren på sån där rutinkontroll - det är nu rätt länge sen - nämnde han värken i tumleder, fötter - men fick bara beskedet; -Det är inget ovanligt, det kommer med åldern - det har jag också. Inte ett ord om vad som kunde vara orsaken, vad han kunde - skulle - göra för att lindra, stoppa det!
Under många år hade han så ont i fötterna - sa; -Det känns som att gå på stenkulor. Led för varje steg han tog. Lyckligtvis kom han själv på vad som var orsaken - trots att han då inte var det minsta intresserad av kostfrågor. Plötsligt en dag sa han bara; -Nu får det vara nog med filmjöl & messmör! Jag var som ett frågetecken? -Varför DÅ! -Det är av det jag får så ont i fötterna! Något han var tvärsäker på, utan att han visste varför. Jag hade inte haft en tanke på det - att hans mani på fil till frukost (fick aldrig fattas fil i kylen) och mackor med messmör i massor på kunde vara boven. Han började istället med havremjölk. Värken i fötterna försvann direkt! Men - så fort han fick i sig lite för mycket vanliga mjölkprodukter signalerade fötterna - med värk på ett speciellt ställe på utsidan av högerfoten.
Han har sen också fått ont i sina knän - opererat ett. Är till och från "onda". Han har på senare tid fått ömma kulor på händerna. Jag har länge misstänkt att det är något MER än mjökprodukter. MEN VAD? Vi har satt igång detektivarbetet - kanske vi hittat boven. Tack vare LCHF!
Jag började med LCHF i maj - fortsatte laga lunch/middags-mat som tidigare till min man, men efter någon månad tyckte han att det var onödigt och det blev bara LCHF.
Utom till frukost. Han ville fortsätta med havremjölk och Willys Crunch yoghurt & jordgubb (trots att han är medveten om att det är mjök i den och mycket socker). Sen kom han in i en period då han var tillbaka till havregrynsvälling (på havremjölk), smörgås med skinka & sötstark senap - til middag! (vilken kolhydat-bomb!). Värken kom som ett brev på posten - det märktes SÅ VÄL - fast han ville inte koppla ihop det med maten, utan fann tusen andra möjliga & omöjliga orsaker. Men kunde inte blunda för det - och valde att avstå det goda för att må bra. Men fortsatte med frukostvanorna.
Han är också extremt frusen av sig. Därför, sa jag idag, lite på skämt; -Du kanske skulle ta en äggmjölks-drink - få fart på energin. (jag blir jättevarm när jag dricker varm äggmjölk). -Dricka sånt, neej. Men jag kunde ju prova att ta sån istället för havremjölken till frukosten. YES! tänkte jag. Så ikväll ska jag göra en stor sats…..
Något som är en stor fördel med LCHF, det är att man genom att äta enligt strikt FAKIR ett par veckor (och ändå hålla sig mätt, må bra) - kunna stämma av VAD det är som är orsak till besvär av olika slag - genom att, efter dessa två veckor, tillsätta en typ av mat i taget för att stämma av hur man reagerar, vad man är känslig mot, etc. Behöver avstå från för att må bra.
Jag kör sedan en vecka strikt Fakir. Av misstag åt jag en kväll en kabanoss, "fullproppad" med glutamat, stärkelse och en massa annat skräp. Mådde på natten och fm efter uruselt, irriterade ögon, diarré, illamående, magont (buken), enormt trött, ingen aptit - avtog lite framåt etm, då jag fick huvudvärk & feberkänsla. Misstänkte GLUTAMAT, men hade ingen aning om att det kan ge såna hemska symtom - men nu vet jag att det är så, tack vare en annan tråd här, som handlade om något helt annat - Glutenfria kryddblandningar, av Helena.
Nu har jag också börjat fundera på om GLUTAMAT kan orsaka ledvärk - och kanske också vara orsak till viktökning - utebliven viktminskning med LCHF ?