Svar från kostchefen
mailade kommungubbar och kostchefen detta
Jag vill först Tacka för att ni tar bort glutamaten i kommunala skolkök, inte minst för att jag själv har en tvåårig dotter på kommunal förskola. Nu tycker jag att det är dags att ta tag i fler frågor!
Jag fick i dagarna höra att Södertälje kommun förbjuder transfetter i alla kommunala skolkök, det är verkligen något att ta efter. Studier visar att intag av transfetter ökar risken för olika former av cancer samt hjärt- och kärlsjukdomar (http://sv.wikipedia.org/wiki/Transfett), vill vi verkligen servera det till våra barn?
Det serveras nu för tiden alldeles för lite näring i maten, eftersom kommunen följer SLVs rekommendationer som rekommenderar lätta mjölkprodukter och mjukt matfett - margarin i sina skolor och förskolor. Era föräldrar och far/morföräldrar växte säkert upp med smör, fet mjölk, ägg och grönsaker som inte var övergödslade. De hade heller inte dagens sjukdomar som diabetes, hjärtproblem och fetma.
_(http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article473605.ab)_
Barn behöver naturligt fett för att få energi och bli friska. Exempel på bra livsmedel ur denna synpunkt är smör, fet fisk och ej homogeniserad fet mjölk (antroposofiska barn i Järna är sällan sjuka eftersom de dricker och äter sådana livsmedel).
I SLVs kostrekommendationer för skola och förskola står att man vill servera lättmjölk inte för att minska intaget av energi, utan av mättat fett. Varje dag kan man läsa på Internet och i tidningar att mättat fett inte är boven för dålig hälsa.
(http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=%208291, http://johannaskost.blogspot.com/2007/05/ppet-brev-till-landets-skolor-frskolor.html, http://www.ub.gu.se/sok/dissdatabas/detaljvy.xml?id=6979), (http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=2105881).
Barn ska undvika socker. Socker finns överallt, i past, potatis, vitt/söt bröd, flingor, fruktjuice. Ja, till och med för mycket frukt ger för mycket fruktsocker vilket i sin tur leder till övervikt.
(http://www.kostdoktorn.se/?p=526)
Det kommer fler och fler forskningsresultat som visar att barn/vuxna som äter mättat fett (animaliskt) inte går upp i vikt utan mår bra och har energi. De som däremot äter kolhydratrik mat med dåligt fett som till exempel pizza, pommes och kakor går upp i vikt och blir sjuka. Dessutom ökar risken för karies.
(http://www.alltombarn.se/halsa/barnmat-1.13709)
Jag undrar vad min dotter kommer att tänka när hon blir större och kan förstå att hon på förskolan får budskapet att man ska äta så lite fett som möjligt men att mamma hemma serverar röd mjölk, bregott, smör och ägg i stora lass.
Vem ska hon lita på?
Hur vet Ni att Ni gör RÄTT när ni bestämmer att det ska serveras margarin (som är en kemisk produkt och dessutom kan innehålla rester av olika mycket giftiga kemikalier) och bjuds på lättmjölk i varje skola. I lättmjölk finns inga riktiga vitaminer, de är tillsatta.
För att vår kropp ska kunna tillgodogöra sig D vitamin som är otroligt viktig, speciellt här i norden, behövs fett. Hur ska det gå till, när Ni bjuder på lättmjölk?
(http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/?anchor=kostr%C3%A5d_f%C3%B6r_barn)
Det FINNS många studier som visar att vi behöver stora mängder naturligt animaliskt fett för att fungera bra, men de sopas effektivt under mattan av mäktiga personer som inte vill ändra kostråden. Detta ämne går jag inte mer in på nu, för det är inte det jag vill få fram med detta brev. Det viktiga är att som politiker, kostchef, förskolechef etc. har man ett ansvar att inte bara blint lita på de fakta som serveras. Använd ert kritiska tänkande och fundera över att det faktiskt KAN vara på det sättet att vi skadar våra barn, våra käraste ägodelar och de som ska betala våra pensioner (http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/?anchor=lista_p%C3%A5_vetenskapliga_studier).
Med vänliga hälsningar
Lisa Kiellarson, orolig mamma.

och fick i går detta svar
jag har i dag fått svar på mitt brev till kostchefen.
"Hej Lisa!_
Inom Barn- och utbildningsförvaltningen i Eskilstuna arbetar vi i utifrån Livsmedelsverkets riktlinjer för skola och förskola, samt utifrån Ät S.M.A.R.T-modellen som både tar hänsyn till hälsa och miljö:
S törre andel vegetabilier
M indre andel tomma kalorier
A ndelen ekologiskt ökar
R ätt frukt och grönsaker (sässongsanpassa)
T ransportsnålt
Runt mat kommer hela tiden nya forskningsresultat och det som är dagens sanning kanske inte är morgondagens. Livsmedelsverket jämför nya forskningsresultat och kommer ut med nya råd allteftersom utvecklingen går framåt. Vi arbetar efter de råd som är framtagna för skolan och förskolan och anpassar oss allteftersom experter på området kommer ut med nya riktlinjer.
Som du skriver har vi valt att ta bort glutamat där det är möjligt i vårt nya livsmedelsavtal. Jag ska försöka svara på hur vi arbetar runt transfetter, fett och socker:
Transfetter finns naturligt i bland annat kött och mejeriprodukter, samt som tillsatta ofullständigt härdade fetter. De produkter som innehåller tillsatta transfetter är i regel produkter som kakor, chips etc (sk. "tomma kalorier") som våra kroppar inte behöver för att växa och utvecklas. Vi har inte aktivt valt bort livsmedel som innehåller transfetter, utan serverar i enlighet med Ät S.M.A.R.T. istället väldigt lite av den typen av produkter.
Målet i skolan och förskolan är inte att ta bort fett - våra kroppar behöver fett! Utan minska andelen mättat fett och istället servera mer enkel och fleromättade fetter. Därav använder vi olja och flytande margarin i matlagning, serverar fet fisk i den mån det finns möjlighet och använder Mildas 70% margarin (enda margarinet som innehåller högst en tredjedel mättat fett) i förskolan. Barn under två år behöver lite mer fett än äldre barn och vuxna. Därav rekommenderas att tillsätta 1 tsk olja/flytande margarin extra/portion. Till måltider rekommenderas lättmjölk eller vatten. Eftersom maten (och mjölken) innehåller fett, om än mindre mättat, hindras inte upptag av viktiga fettlösliga vitaminer som tex. D-vitamin.
Eskilstuna kommun började arbeta efter Ät smart 2002 och sedan dess har användningen av socker och söta produkter minskat stort. Från att på de flesta förskolor firat alla barns födelsedagar och festliga tillfällen med mat, firar de flesta nu istället med fokus på barnet och olika sätt att den ska känna sig firad och uppmärksammad. Till mellanmål serveras inte längre söta sopper och krämer, utan bra mellanmål bestående av mjölk/fil smörgås/flingor/mussli frukt/grönsaker. Potatis, pasta, bröd och frukt innehåller alla kolhydrater, men även fibrer och andra näringsämnen som våra kroppar behöver.
MVH Carolina Haglund"_
Tänker svara och fråga efter referenser om farligheten med mättat fett, förklara hur man tillverkar margarin och själv ge referenser på att mättat fett inte är farligt. Har någon bra referenser om detta mottages det tacksamt!
Några funderingar om annat jag ska svara?
Mitt målä är alltså INTE att få barnen att äta LCHF utan mer naturligt fett och hela produkter.
Vad tycker ni om denna SMART modell?
S törre andel vegetabilier
M indre andel tomma kalorier
A ndelen ekologiskt ökar
R ätt frukt och grönsaker (sässongsanpassa)
T ransportsnålt
JAg tycker det låter jättebra förutom större andel vegetabilier, vad menar de? är de vegetariska alternativ de menar?
Skicka tilllbaka http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1899123.svd och fråga hur hon ser på att alla vegetabiliska oljor innehåller extremt höga mängder omega 6? Skicka valfri rereferens till artikel som visar på omega 6:s inflammatoriska egenskaper.
*suck*

S.M.A.R.T. Jäklarsch vad de har tänkt till för att få fram en - smart - förkortning :D
Du kan ju berätta för henne att bröstmjölk innehåller mättat fett. Och fråga när i livet människan transformeras för att helt plötsligt behöva dra ner på det mättade fettet.
Vad är egentligen tomma kalorier? Vad menar de med 'Rätt frukt och grönsaker'? I kolhydratvärlden är alla frukter och grönsaker rätt. Och hur ska de få ihop det med säsongsanpassade frukter och transportsnålt? Bananer, klementiner och apelsiner går fetbort.
Jag mailade de ansvariga i Malmö om skolmaten. Fick svar och att hon gärna diskuterade vidare. Så jag mailade igen med lite mer frågor, fakta om mättat fett och länkar till studier m.m, men sedan har jag inte hört från den här kvinnan. Så var det med den diskussionen :)

Carolina Haglund svarar:
"Transfetter finns naturligt i bland annat kött och mejeriprodukter, samt som tillsatta ofullständ… osv"
Finns det naturliga transfetter i kött?
Du kan ju även peka på nackdelen med att använda matoljor istället för mättat fett som smör och kokosolja i matlagning då vegetabiliska oljor (utom kokosolja som ju är mättat) oxiderar (härsknar) i kroppen och bidrar till att bryta ner cellerna snabbare. De fria radikaler som bildas vid oxidering kan skada både DNA, proteiner och cellväggar och detta antas bidra till flera hälsoproblem, samt ett snabbare åldrande.
Naturligt mättat fett klarar högre temperaturer utan att oxidera och är därför bra till matlagning. Matoljor oxiderar vid låga temperaturer och är därför HELT olämpliga att använda till detta! Oliv- och rapsolja kan de ju använda till kall dressing om de nu måste använda det, INTE till matlagning!!!

ja, men då är de inte farliga. det var om jag förstår rätt därför man inte separerade animalisk mättat fett med transfett i ancel keys studie = mättat fett blev farligt.
Rätta mig om jag har fel!
Det stämmer. Härdade vegetabiliska fetter (= konstgjort transfett) är farligt, eftersom bindningen hamnar lite slumpmässigt, medans naturliga [animaliska] transfetter är bra.
Återigen är det fantastiskt hur långt man kommer med lite konservatism inom forskningsvärlden ihop med en jävsituation & ett livsmedelsverk som går under jordbruksavdelningen i landet…
När ska de få upp ögonen för omega n-6 och dess effekter?

5# har du nån referens till det? jag vill inte påstå något till henne utan grund. för då gör jag samma sak som hon gör!
google för "naturliga transfetter" gav bl.a. den här
http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/47779.pdf
#8 Det finns hur många referenser som hellst… Att fleromättade fettsyror oxiderar av värme, syre, ljus, järn och koppar är allmänt känt bland människor som kan kostlära, så det bord chefen för kost i din kommun veta.
Det som används som argument till att tex rapsolja ändå fungerar som matlagningsolja är att det ju innehåller mycket vitamin E. som ju skyddar kroppen mot oxidation.
Problemet är bara att vitamin E är känslig för EXAKT samma saker som de fleromättade fettsyrorna; nämligen värme, ljus, syre, järn och koppar! Då undrar ju iaf jag; VAD skyddar vitamin E mot värmen när vi steker så att den i sin tur kan skydda kroppen mot det oxiderade fettet vi steker i…? Och varför ska vi över huvud taget behöva skydda oss mot oxiderat fett? Bättre är väl att inte stoppa i sig sånt!
Tycker det känns så dumt; vi ska äta fett som oxiderar vid tillagning, sen så ska vi stoppa i oss vitaminer för att skydda kroppen mot oxideringen… Ungefär som att medvetet slicka på en offentlig toalettstol för att sedan gå till doktorn och be om medicin mot salmonella! Makes no sence….
Sök på oxidering och fleromättat fett så hittar du nog flera referenser, har tyvärr inte tid att söka nu…
Kokosfett är det bästa att steka i. Smör härsknar vid för höga temperaturer och växtfett är alltid dåligt.
#11: Men kokosfett förångas vid för höga temperaturer….
#5: INTE använda olivolja i matlagning???
Jag som i princip alltid blandar 50/50 olivolja+smör i min tro att olivoljan är bra med ett högt innehåll av omega 3. Har jag lärt fel?
Förlåt för trådkapning!
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
#12 olivolja ska inte hettas upp, den kan oxidera. Dessutom kan inte kroppen tillgodogöra sig omega-3 från vegetabiliska källor… Så du har nog lärt fel, ja. Ät omega-3 från fisk istället, eller köp tillskott!
Thea,
Förångas? o_O Förtydliga dig.
Inte olivolja, nej. Vegetabiliskt omega n-3 innehåller bara ALA, som människor inte kan tillgodogöra sig i någon meningsfull (promille!) utsträckning.
Ännu mer som visar på att vi inte är fåglar.

Du borde fråga kostchefen om han tror på evolutionen eller är en kreationist.
Om han nu tror på evolutionen så är frågan om han tror att våra jägarförfäder hade dålig hälsa pga allt animaliskt mättat fett, och varför denna ohälsa inte kunnat hittats bland dagens folkgrupper som äter/ätit liknande kost som våra förfäder.
#12 Om ditt kokosfett förångas så steker du nog vid för hög temperatur. Sänkt tempen 300 grader så går det nog bättre!
Olivolja är inte känt för att ha stor andel varken av vegetabilisk eller animalisk omega3….däremot innehåller det rätt så mycket omega 6 som är inflammationsdrivande och så instabilt att det helst inte bör upphettas (som visst missaz redan skrev
).
mizzaz: Ok! Tack tack! Då blir det enbart olivolja till dressingarna hädanefter och då bara pga att det smakar bättre. 
H. Thea
mikaelj: Det står så på burken!
Vad det betyder har jag inte någon aning om! Jag har aldrig märkt att den förångas….
Thea,
Burk? Jag steker i kokosfett i silverpaket för 30 kr/kg…
mikaelj: Den som hälsokost har är på glasburk!
Mycket opraktist eg. Köptes främst till att ha i té/kaffe, men nu börjar vi steka i det också. Då blir det silverpaketet!
Hälsokostens kostar dessutom 79.-/burk (500g).
H. Thea
Thea,
Jopp, det var medvetet tyket svarat. Menade att det verkade oerhört oekonomiskt! :)

Bra ts!!
Är det ok om jag snor lite av det du skrivit för att skriva till kostansvariga i min kommun?
Har ju två barn i den kommunala förskolan..

Absolut! varsegod!! jag har ett brev som nästan är bättre som jag skickat till folkhälsoministern. kan pm:a dig om du vill ha det!

#23 Jaa tack gärna!!
Har tänkt länge på att skriva till de kostansvariga! Nu får jag äntligen tummen ur!

Nu är ett brev komponerat och ivägmejlat till kostenheten i min kommun också!