Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 835 ggr
lundsabin
0

Tillbaka - igen...

Hej alla!

Så är jag då för femtielfte gången - ungefär Obestämd - tillbaka på spåret. Efter att ha låtit lite för många övertramp hända lite för ofta försvann lchf-tänket ännu en gång, men efter en semester där såväl Legoland som Rom (staden, inget annat) bidrog till kraftigt uppsvälld mage har jag tagit tag i det igen. Hittills har det gått utmärkt, men jag är orolig att jag ÄN EN GÅNG kommer att spåra ur kraftigt, och funderar på om det är bäst att vara jättestrikt eller att vara ganska moderat o tillåtande. Det jag faller dit på är nog främst bröd och glass, kanske ngn kanelbulle ibland…

Och en annan fråga - tillskott? Läste tråden om D-vitamin, vad säger ni om det och annat? Magnesium även om man inte får kramper? Annat? Hur ställer ni er till tillskott överhuvudtaget? Jag äter grönsaker, inga jättemängder men jag äter det, och sedan är det det vanliga… smör, ägg, kött, ost….

Nu måste jag ha förmiddagsfika här på jobbet, lite kaffe får duga.

mikaelj
0

Jag äter 50'000 IE D3 en gång i veckan och 500g magnesium dagligen, plus 1-2g omega3.

ernie
0

Är också tillbaks för femtioelfte gången! Vet inte alls vad som är bäst egentligen, personligen tror jag på jättestrikt men samtidigt faller jag dit på godis med jämna mellanrum - så kanske är det bättre för mig att vara lite moderat.. Ingen aning.
Du får pröva dig fram, det måste vara en av de mest skrivna meningarna här på forumet haha ;)

MimLan
0

Om det skall bli någon förändring den här gången är det nog bra om du försöker hitta anledningarna som får dig att spåra ur. Annars händer det ju bara igen om du inte har orsakerna och skaffar verktyg som hjälper dig att undvika avstegen.

lundsabin
0

#1 - tack för svaret, får se över mina kosttillskott - har hemma men inte precis de mängder du anger. Har du ngn aning om hur mkt omega3-tabletterna motsvarar om man äter riktig fisk, t.ex. lax…?

#2 - mitt i skammen är det skönt att veta att det inte bara är jag som vimsar omkring o faller dit till höger o vänster.

#3 - och det leder mig till ditt svar, tack till dig också. Egentligen vet jag massor av saker som jag faller dit på men vet inte vilket som påverkar mest… det kan vara att vi t.ex. är o hälsar på mina föräldrar som INTE äter lchf och det är svårt att handla hem en massa egen mat för två dagars vistelse. Överhuvudtaget kanske när man är borta eller "ute bland folk", att det kan vara svårt med vad man ska äta.
Det kan också vara så enkelt som att vi inte har ngt hemma som jag vill äta men jag är hungrig (=dålig planering, japp) eller sugen på ngt. Och då kan man i sin tur fråga sig varför jag är hungrig/sugen… inte ätit tillräckligt av "riktig" mat.
Och så är det också så enkelt som att jag inte gick ner ngt, och jag verkligen ville gå ner i vikt. Tålamod är inte min starka sida! Vid analys  nu tror jag bla att jag åt/drack för mkt vispgrädde; jag kanske är en av dom som inte ohämmat kan sörpla i mig det. Ska pröva m mindre mängder av det nu.

Och annars vet jag inte… privata problem i hemmet bidrar också.

Men frågan är nu vad jag skaffar för verktyg/hur jag tacklar det…?

Luccy
0

Kyss Många av oss är väl just "syndare i mat" så du är inte ensam. Välkommen tillbaka ska hålla en tumme eller två för att du kommer igång igen. Själv släpar jag på maten i en  påse i väska, några kokta ägg, en bit brie o en slatte grädde kan väl rädda många situationer o folk får glo, hahaha det är gratis.

Kram Luccy

MimLan
0

Ett verktyg är att vara strikt så att man får minimalt eller inget sug alls, det är ju en sak som gör att man sneglar åt annat.

När det gäller släktbesökande och andra resor, är det bara att ta kontrollen. En massa mat för två dagar blir det ju inte om man är LCHF:are. Att be om ägg till frukost är inte svårt eller omedgörligt. Att fråga vad för middagar och luncher det tänkts sig, är heller inte krångligt. Då kan du utgå från menyn och försöka justera så att det funkar för dig. Du kan be att få ta hand om en måltid så behöver du inte ens fundera över det tillfället. Men du måste tala om att du äter som en diabetiker för din hälsas skull (eller någon annan förklaring som passar dig).