Kan man äta LCHF när man är 14 år??
Hej ! jag undrar om man kan äta LCHF om man är 14 år.
Min hemkunskapslärare säger att hon e orolig över mig :P
Förklara elr bara svara på frågan :)

Personligen tror jag att barn kan äta mer kolhydrater än 0-20 gram om dagen. Jag tror man istället bara ska fokusera på att äta mer fett, och så naturligt som möjligt utan lightprodukter och margariner.
Fråga gärna din hemkunskapslärare om hon vet hur margarintillverkning går till ;)
ok det ska jag göra :)

Har din lärare sagt vad h*n är orolig för. Mår du inte bra lr?
Jag har en dotter som snart fyller 11 år. Hon har ätit LCHF i c:a 1½ år nu och mår jättebra!
Hon får med sig matlådor till skolan, och alla hennes lärare säger att hon blivit mycket lugnare, gladare och verkar ha roligare.
Hon har gått ner väldigt mycket i vikt också!
Jag tror att alla mår bäst på en kolhydratreducerad kost.
Kram!
Hej Adde! (Jag gillar din presentation.) Se till att du inte stoppar i dig en massa godis, kakor, mackor istället för mat och se till att du äter rejält nyttigt fett (dvs. inte massa tillsatser och margarin och sånt) och rejält med protein så tror jag du ligger bra till.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Du borde ge din hemkunskapslärare lite studier i ämnet som visar att det inte är farligt. www.kostdoktorn.se har några du kan ta reda på.
Hoppas bara att din hemkunskapslärare inte är den sortens vuxen som inte tål att någon yngre kan mer än hen själv.
Hej Addde!
Min kompis son var i din ålder när han började äta LCHF-inspirerat, d v s ungefär som vi gör här på forumet.
Det fungerade jättebra, förutom att skolmaten inte var så bra. Men - han valde det som var någelunda av skolmaten och skippade det som var sämre. De bodde nära skolan så ibland gick han faktiskt hem och åt, efter att ha kommit överens med sin lärare (och föräldrar) att det gick bra.
Försök förklara för omgivningen och stå på dig! Lycka till! 
Joo jag och Robban(min granne) mår jätte bra, Evasch. Det är bara d att jag inte äter såmycket på morgonen så blir rätt trött :/
Tack allihopa :)

Addde: Du kanske skulle koka ägg på morgonen? De du inte äter upp kan du ta med dig och käka på första rasten. Det kan man göra de dagar skolmaten inte är sådär jättegod heller, för att få i sig tillräckligt med mat.
Min dotter är 14 år och äter LCHF sedan ett par år tillbaka. Visserligen inte jättestrikt men hon undviker margariner, bröd, godis, läsk och kolhydratrik mat. Hon är frisk, normalviktig, pigg och stark.
Om hon kortare perioder äter godis och annat med mycket kolhydrater mår hon sämre säger hon själv och och går självmant tillbaka till att äta striktare. Jag har lärt henne så mycket som möjligt om LCHF och om hur olika sorters mat påverkar kropp och hjärna, men hon får göra precis som hon vill.
Du kanske kan svara din hemkunskapslärare att du är orolig för HENNES kostvanor! 

Men då antar jag att h*n borde varit orolig redan innan, lr åt du frukost när du inte var LCHF:are? Jag vet att många (speciellt ungdomar;) har svårt att äta frukost på morgonen, lr tar något i farten bara för att få sova några sekunder till.
Koka ägg och skala kvällen innan, hårdstek ägg och gör det till en äggmacka på morgonen med dina favoritpålägg, du kan steka flera så räcker det några dagar. Ta några ostrullar i farten, dricker du te eller kaffe så ta lite grädde i stället för mjölk, vill du ha choklad så smält en liten chokladbit (70%) i grädde, fyll sedan på med röd mjölk.
Om du nu är trött så kan jag förstå att din lärare är orolig, men hon verkar dra för stora praleller till kosten och inte till ditt frukostätande.