Nybörjar frågor
Hej
Nu har jag testat det här ett (väldigt) litet tag men har lite frågor som jag undrar om någon kan hjälpa mig svara på.
Jag läser lite olika saker om Grädde… några verkar ösa på rejält andra säger att man ska vara lite sparsam med det hela. Vilket är bäst?
Några säger att man ska äta rejält andra kaloribegränsar sig. Vad bör man och vad bör man inte?
Jag köpte några "bars" som jag tänkte ha som nödgodis om det verkligen skulle knipa. De har följande innehåll:
per 80g bar: Energy 290Kcal, protein 35g, karbonhydrates 1.9g, sugars 1,5g fat 7,2g , polyols 19,3 Dietary fiber 5,4
Är de någorlunda ok? Ser ju att de inehåller socker vilket ju inte är så bra.
Jag tycker också jag har svårt att känna om jag är hungrig och några här säger att man inte alls ska äta för lite. Ska jag då äta även om jag inte är hungrig?
Tack till alla som delar med sig här:)
/S
Ok. Grädde. Där får du testa dig fram. Vissa är väldigt känsliga och de behöver begränsa intaget, andra är inte allas känsliga och kan ösa på hur som helst. Oftast är det de som har problem med blodsockerhalten som behöver vara försiktiga.
Kaloribegränsning. Detta är inget som behövs i början. I början är det viktigast att få in tänket, alltså vad och hur man kan äta. Om sen inte önskade resultat infinner sig (efter 6 mån eller så) kan man testa att begränsa maten.
Bars. Det här är inget vi generellt rekommenderar. Vi brukar föredra riktig mat men det här bestämmer du själv. Om du gillar dem och de inte förstör din hälsa så kan du fortsätta men du har ju själv upptäckt att de innehåller ganska konstiga saker.
Äta eller inte äta. I början kan det vara svårt att känna igen hunger eftersom det känns annorlunda. Vet du med dig att du äter för lite så måste du äta fastän du inte är hungrig. Om du inte äter förvinner aptiten ännu mer och du börjar svälta. Det är mycket värre för kroppen att svälta än att du äter fastän du inte är hungrig. För att hålla koll på ätandet tycker jag att det är bra att registrera maten du äter i tex MinMat. Det är inget som är nödvändigt men kan vara ett hjälpmedel.
#1 Det där var precis vad jag tänkte skriva och du uttryckte dig så bra, så jag har inget att tillägga! 
Mitt lilla råd är att vara hård mot dig själv i början och INTE fuska, prova saker kan du göra lite senare när du kommit in i det hela. Risken finns att du fuskar tidigt och kroppen ställer inte in sig på fettförbränning…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Hej:)
Tack för råden! Jag ska testa MinMat och se om jag kan få nån mer klarhet i hur mycket jag bör äta. Tack snälla!
#3 Om du orkar så kan du räkna fram minsta matmängden. Då gör du så här: välj en kolhydrathalt (0-60g kolhydrater om dagen, 20g är ganska strikt men en bra början), sen räknar du 1-1,5g protein per kilo kroppsvikt (kött innehåller ca 20g protein på 100g) och till sist lägger du till lika mycket eller mer fett än kolhydrater och protein tillsammans. Men tänk på att både protein och fett går att öka, det är bara kolhydraterna som ska vara ett fast värde.
Lägger du in det i MinMat får du en energifördelning (cirkeldiagrammet längst ner när du tryckt på spara) på ungefär 5E% kolhydrater, 20-25E% protein och 70-75E% fett.

Hmm.. jag tror jag får be min man om hjälp med det är , är verkligen sunkig på matte:/ Tack för hjälpen (jag återkommer nog är jag rädd för).
#5 Så illa behöver det inte vara… Hur mycket väger du? Säg att du väger 80kg, då blir det 80-120g protein och så väljer du att äta 20g kolhydrater. Då ska du äta minst 100-140g fett. Äter du mer protein så ska du ha mer fett också.
Vill du göra det enkelt så väljer du att bara äta sånt som innehåller mindre än 3-5g kolhydrater per 100g. Sånt som inte alls innehåller kolhydrater är basmaten och det du kan äta mest av, allt annat begränsas efter hur mycket kolhydrater det är i dvs, ju mer kolhydrater detso mindre mängd. Använd tex Fineli för att kolla hur mycket kohydrater det är i olika saker.

Jag väger 73,8 efter en veckas syndande på mallis:/ väldigt deppigt. är 170 lång. Jag gick upp fyra kilo på en vecka!!! Hur kan det vara möjligt???
Skulle det då bli: 20g kolhydrater , 37,8g protein och 57,8 g fett?
Tack för hjälpen och den andra länken!
Just nu kör jag med den där 3%reglen, eller försöker i alla fall.
Min basmat just nu består i broccoli, ägg, kycklingfileer, kalkonskinka, grädde, ost, lax och turkisk yogurt. Sen steker jag det mesta i mycket smör. Dricker te med någon tesked cocosa i 4-7 ggr om dagen.
Lasterna är: sockerfritt tuggumi (efter rökslut) är nere på ca 4 om dagen nu (är det ok eller bör jag sluta helt?). Cocacola zero.. som jag helt faktiskt slutat med nu.
Godis och kaksuget är helt underkontroll (!!!) vilket känns väldig märkligt. Tror inte jag på 36 år gått förbi lösgodiset utan att jag längtat för än nu:D Jag till och med lyckas parera flera nybakade äppelpajer som bakats här hemma hos mig.
Om du går upp så mycket på en vecka handlar det i första hand om vatten, dvs. att du samlar på dig vätska i kroppen. Det kan också inverka om man är lite förstoppad. Inte ovanligt med en kombination heller.
Sedan ändras ämnesomsättningen tydligen lite när man slutar röka. Men där är hälsovinsterna så stora att du självklart borde välja att sluta. Kanske ska du försöka dig på att göra en sak i taget? Ät LCHF utan att ha krav på viktnedgång medan du drar ner på cigarretterna, och ta tag i vikten sedan.
Det är troligen lättare att sluta röka utan att bli godisövertare om man äter LCHF. Det finns flera som slutat som kan berätta mer.
PS. Jag tycker du är riktigt duktig som dragit ner så mycket!!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Ok, var ju bra att veta. Höll på att klappa ihop när jag såg att jag gått upp så mycket på en vecka. Även om jag syndade en del:/
Det var väldigt länge sedan jag slutade röka, ledsen om det inte framgick riktigt. Sedan rökslutet hade jag svårt att sluta med nikotintuggummi men lyckades sedan övergå till att tugga sockerfritt tuggummi istället. Det är mer än tre år sedna jag slutade röka nu:)
#7 Nej nu har du räknat alldeles galet. Om du väger 73,8kg så ska du äta minst 73,8-110,7g protein och således 93,8- 130,7g fett om du äter 20g kolhydrater.
Kycklingfileer och kalkonskinka är magert så kom ihåg att ge dem fett sällskap, resten ser bra ut. Tuggummit kan du minska ner på men du vill nog ha lite hjälp av det när ketosen kommer igång och det smakar illa i munnen.

:/ ok… tack för hjälpen! Då vet jag lite vad jag ska hålla mig efter! Tack!
Ok, då tar jag och puttar i lite extra fett när jag lagar till kyckling fileerna nästa gång.
Jag läste lite om det här med ketos, men blir inte så mycket klokare. Mörkare urin och lukta illa ur munnen… något mer? Kommer det liksom att bli uppenbart när det väl händer? Eller får man mer lista ut det? Krångliga frågor, förlåt.