Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 1495 ggr
Emea67
0

Hjälp! Magsjuka!

Behöver hjälp med förslag på hur jag ska starta upp magen igen, insjukanade natten till igår. Sov mest hela dagen och drack avslagen cocacola, buljong och åt en omelett igår men omelleten känndes inte bra i magen. Idag har jag drukit te och kaffe med grädde helt ok och ätit TY m grädde känns inte så bra. I mitt förra liv med kolhydratskost så brukade jag äta toast, mariekex, bananer och kokta grönsaker de första dagarna efter magsjuka.

Så kom med förslag eller ska jag göra som förut och när jag känner att jag kan äta bra igen starta med LCHF igen?

Vill ha många tipps & råd

//Emea

Sätter denna tråd uner OT vet i1nte var jag ska placera den annars

mikaelj
0

Vid magsjuka försvinner mycket av enzymet laktas som bryter ner mjölksocker (laktos), och därför tål man mejeriprodukter sämre just då. Undvik mjölk, grädde, turkisk yoghurt och liknande.

Satsa på lättnedbruten mat som kokta grönsaker, kokt fisk och smör. Så lite fibrer som möjligt.

missaz
0

The och yoghurt är ju bra (blanda yoghurten med lite vatten och drick den, så brukade jag göra med fil vid magsjuka förr, milt för magen!) Lite kokt broccoli och blomkål kanske kan funka? Lite kokt kyckling till och så mycket fett som du känner att magen klarar. Kokt fisk är också bra.

Emea67
0

Tack för snabba svar!

Jag får nog åka ner och handla liteGlad

Ska jobba imorgon så jag vill få till baka lite krafter och in med mer energi. Behöver matlåda och frukost imorgon och vill inte komma ifrån LCHF för mycket när jag har klarat mig utan avsteg sedan den 18/8 men vet av erfarenhet att mjölkprodukter några dagar efter måste jag avstå ifrån.

Vad tror ni om äggmjölken?