Skinka utan socker?
Nästan all rökt eller kokt skinka jag hittat är typ marinerad i druvsockerlösning, vad köper ni?
Och förresten, hur är det med senapsfrön? Jag är galen i dijon senap, det är ju bara senap, salt och vinäger i den.
Och, äter ni vitamintillskott?

Håller med dig, det är svårt med skinka. oftast för mycket soker och massa e- nummer i. Coop har en skivad rökt skinka med mindre socker i. Vet inte hur många kolhydrater det är i den men jag äter inte så många skivor per dag.
Om du kollar i minmat/SLV:s tabeller så står dijonsenap som fransk senap.
Gör en sökning på vitaminer eller D-vitaminer så får du en uppfattning om vad som diskuteras här. Normalt behövs inga extra vitaminer från kosten eftersom den är fullvärdig och vi äter mindre antinutrienter i form av spannmål och vegetabiliska fetter. D-vitamin behöver vi tillskott av, men det behöver alla som bor på de här breddgraderna.

Läste på skinkan vi har hemma, jag som trodde jag kollat så noga. Druvsocker kommer på tredje plats och den innehåller smakförstärkare E621= glutamat. Så nu får jag sluta köpa den också. Så coop är inte ett dugg bättre än euroshopper.
Det värsta är att det ibland står "Utan socker och sötningsmedel" och då är det plötsligt tillagt glutamat och extra många andra E-tillsatser. Och ibland står det "Inget glutamat" och då är det socker.
Om man vill ha skinka (och tjälknöl!) utan tillsatser rekommenderar jag "Lilla Saluhallen" som är en underavdelning till Ridderheims. De har två sorters skinkor och tjälknöl (jag tror att de är från Jokkmokk som är helt utan tillsatser. Finns i delikatessdisken och kostar ett par tior mera per kilo, men det är ett val man får göra. Plånboken eller magen?
Intressant nog känns det lite bra och lokalproducerat, tänker jag… Men om man – som jag – bor i Göteborg så är Jokkmokk nästan lika långt bort som Paris (det är ungefär 2,5 mil längre till Paris…). Hm.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

De flesta skinkor (och färdigskivad rostbiff, och allt annat kallskuret) innehåller både socker och glutamat. Har man tur hittar man såna som bara innehåller det ena. Så då är det bara att välja mellan pest eller kolera. 
Socker i skinka har något med konservering eller så att göra snarare än smak. Jag ominns detaljerna.

Låter rimligt. Samtidigt funkar ju socker även som en smakförstärkare, så det är inte så konstigt att de vill ha antingen det eller glutamat så att skinkan inte bara ska smaka vatten…
Javisst. Enbart salt + socker är vad man vill ha. Glutamatet är naturligtvis helt förkastligt.
Coop´s eget märke har en rökt skinka utan socker (0g kolhydrat). Glutamat finns det säkert i den! God var den iaf!
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se