AJAJAJ! Omega-6?
Fick ett totalt hjärnsläpp igår, blev sugen som jag inte varit sedan jag började med lchf för drygt 6 månader sedan. Suget riktade sig mot chipsen som sambon och våra gäster mumsade på i lördagskväll till vinet. Lite fanns kvar och jag åt ett par nävar… *skäms*
Har inte åkt dit på sug sedan jag började, och så blir det såhär! Fick rejält ont i magen och mådde illa direkt efter jag ätit chipsen, men det stora problemet kom idag…
Har EXTREM ledvärk som jag inte haft sedan jag började med denna kost (har ledproblem sedan 14 års ålder och kronisk inflammation i slemsäckarna) och undrar nu om det är den fördömda solrosoljan som ställt till det i mina leder.
Kan det gå så fort av så lite som ett par nävar chips? Undviker vegetabiliska oljor som bara den sedan jag börjat med denna kost pga omega-6 och min onda kropp, tänkte faktiskt inte ens på OLW:s nya "nyttiga" *grymt* chips med solrosolja när jag tryckte in chipsen i munnen, kom på det idag iom den vidriga ledvärken….

Kan det inte vara stärkelsen i potatisen som ställer till det?
#1 Nej, det är jag ganska säker på att det inte är. Har i sommar gjort ett par avsteg med just potatis och det har inte gett mig några problem alls (verkar tåla potatis bättre än andra kolhydratrika produkter överlag). KAN ju vara att det är glutamat i chipsen kanske… har inte kollat det.
#2 Jag har ätit potatis utan problem men när jag fuskade med chips så mådde jag fruktansvärt på alla sätta och vis. Lustigt att min kompis som har ledproblem faktiskt fick ont efter den kvällen också…
Jag tror snarare på chipsen, kan inte vara mycket solrosolja i dom, eller ren potatis heller - mest skräp.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
#3 Fast det jag tänkt på är ju att chips är väldigt feta, potatis är väldigt bra på att suga upp fett… Så ett par nävar chips som är friterade i solrosolja kanske ger en hel del omega-6…?
Prova med ren solrosolja så får du se, det är nog enda sättet. Och prova med chips utan solrosolja.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
#5 Chips utan solrosolja åt jag lite av en gång i somras, fick inga problem då. Fast de chipsen var en naturlig variant som inte heller hade glutamat i sig. Tror ändå det är solrosoljan, har ingen lust att äta solrosolja för att testa, har så ont nu så jag bara vill gråta! Ihållande, vidrig värk!!! Blä, hade glömt hur ont jag hade innan lchf… hur 17 stod jag ut???
missaz - Jo, ett par nävar chips kan visst ge liknande reaktion. Inget förvånad alls. Ofta är det glutamat i chips, vissa sorter vissa smaker.. Men det är en jädra sörja i alla fall..
Jennix - vilken fin avatar-blomma! Man får lycko-spel! (det var inget fel på den andra bilden heller, rolig) 
Ahh, lantchips är nog långt ifrån "vanliga" chips…men jag vet inte alls. Du kan nog inte veta förräns du testat, tyvärr. Men mår du dåligt av chipsen ska du nog låta bli dom. Det ska jag iallafall. 

Jaa… man lär så länge man lever, fast en del lärdomar är mer dyrköpta än andra! Hoppas det går över fort.
kaisakavat; ja, reaktionen känns verkligen… Skit är vad det är och efter detta vet jag ju att jag inte behöver falla dit igen! Det är INTE värt det!!!
Jennix; Japps, detta ska inte göras om!!! Är väl på ett sätt bra att jag fick en sådan reaktion så jag kan komma ihåg det om suget skulle knacka på igen. Men det känns som om min kropp straffar mig lite väl hårt, gör sååå ont! 
Anaria4; Tack… hoppas jasg med! Men till natten blir det pillerknapring, annars finns det inte en chans att jag ska kunna sova med denna smärta! Har inte käkat värktabletter för lederna på flera månader…
Vanliga, lättsaltade chips brukar enbart innehålla potatis, salt och olja. Det är de med annan kryddning som oftast brukar innehålla en massa tillsatser som glutamat och diverse andra E-medel.
Missaz: Tryck i dig dubbel eller tredubbel dos fisk/säl/krillolja under ett par dagar, det borde hjälpa till en del. Min inflammerade rygg blir markant bättre de perioder jag kommer ihåg att köpa hem sälolja och faktiskt äter det också:)
magma; Tack för tipset! Ska göra så….
Usch och fy för ledvärk - sänder goda tankar till missaz!
lizaohman; Tack! Verkar som om dina goda tankar hjälpte, är aningens bättre idag.