Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 873 ggr
mumsa
0

behöver vi tillskott av omega 3?

Sakta men "säkert" blir man mer och mer upplyst,nu har jag och barnen kommit igång och börjat äta Dvitamin, det jag nu sitter och undrar över om jag/dom behöver extra omega 3? har ju alltid hört om att det ska vara så bra!? kan ju säga att dom inte alls tycker om  fisk….. vad rekomenderas isåfall? något bra märke eller mängd.

mumsa
0

oj! såg inte att det fanns en liknande fråga uteSkäms men jag undrar vad barn ska ha för mängd? eller funkar sälolja bra?

dufva
0

Det är viktigare att försöka minska intaget av omega-6 än att öka omega-3 intaget..

Visserligen är båda fettsyrorna essentiella men mängden vi behöver är väldigt liten.

Det är inte säkert att det är bättre att nå en balans på ett högt intag av omega-3 eftersom fleromättade fetter är väldigt reaktiva och härsknar lätt..

Placket i våra ådror består exv till 80% av fleromättade fetter

Fettet oxiderar och kroppen förrsöker skydda sig genom att kapsla in det i kärlväggarna tillsammans med kalcium och förbrukade immunceller.

Trots att omega-3 är antiinflammatoriskt kompenserar inte ett högt intag för att båda fettsyrorna oxiderar och frigör mängder av fria radikaler i kroppen..

Fria radikaler skadar alla celler och åldrar i förtid..

Ett lågt intag av omega-6 i kombination med matvaror med en bra balans mellan fettsyrorna som fet fisk eller naturbeteskött är nog det optimala för oss

Lyckas man nå ett tillräckligt lågt intag av omega-6 börjar tom kroppens egen förmåga att tillverka omega-3 ur ALA (kortkedjig omega-3) att fungera mer effektivt