Tomatsåsfyllda auberginerullar
Ingredienser:
2 auberginer
1 burk Barilla tomatsås med oliver eller hemlagad tomatsås
Ost (stark eller mild beroende på smak)
Skala och skiva auberginerna i tunna skivor.
Salta dem och lägg dem i ett durkslag i ca en timma så att bitterämnena dras ut.
Skölj av aubergineskivorna och klappa dem torra med hushållspapper eller ren kökshandduk.
Stek skivorna i olivolja på hög temperatur tills de är gyllenbruna.
Lägg ut skivorna och klicka på like tomatsås och lägg på en skiva ost.
Rulla ihop skivorna och fäst eventuellt med hjälp av tandpetare. Lägg dem i en ugnsfast form. Om det finns sås över så häll den över rullarna.
Gratinera i ugnen i ca 20 minuter vid 200 grader.
Tänkte bara nämna att detta är en bra ersättning för en gammal pastaälskare som mig. Äntligen har jag hittat en riktigt bra LCHF-användning av en god italiensk tomatsås.
Det låter verkligen jättegott. Måske vara ett smaskigt tillbehör till t.ex. grillat kött för alla köttätare. Mums!!! Eller med köttfärs i tomatsåsen.
Tackar särskilt för beskrivningen av hur man får ur bitterämnena. I de flesta recept står det typ "stek auberginerna i olja" och inget om blötläggning och liknande. Men vill man att det ska smaka Grekland, så måste man ju salta ur dem och jag glömmer alltid bort hur.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Jag tycker inte auberginer behöver "dras ur" och jag har även hört en grekinna säga att hon aldrig gjort det, tänk vad olika det är! Jag brukar fylla auberginhalvor med köttfärssås hälla över ostsås och gratinera. Kul med en annan variant, aubergin är så gott!