Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 13138 ggr
Blow
3

Är lever nyttigt?

Jag har på sistone provat att äta lever några gånger. Smaken är ganska svåräten, tycker jag, men det funkar. Sist åt jag kalvlever med grädde och cognac och det var helt okej.

Den främsta anledningen till att jag äter lever är att jag här har läst att det ska vara väldigt nyttigt. Men alla i min omgivning som nu har fått höra att jag har ätit lever, har sagt att det är extremt onyttigt och att jag genom att äta lever får i mig alla gifter och slaggprodukter.

Hur är det egentligen med detta?

magma
2

Extremt onyttigt?! Var har de fått det ifrån?

Jag har ett svagt minne av att den frågan har varit uppe tidigare, men inte vad som sades. Du kanske kan söka på lever, giftig lever eller dylikt här på forumet, och se om något dyker upp?

Ulf-S
0

Levern må vara ett reningsverk, men det är ingen sopstation. Gifter ansamlas på andra ställen i kroppen.

För några decennier sedan var det en självklarhet att äta lever en gång i veckan, men nu har det plötsligt blivit praktiskt taget livsfarligt…

Rent trams.

Mervi
1

Har du provat med kycklinglever, den har mildare smak. Jättegott och nyttigtSkrattande.

Hanveden
1

Det här diagrammet är hämtat från kostdoktorn:Lever 

Med LCHF hälsning  Skrattande .

dufva
1

Eventuella gifter som finns i kroppen samlas huvudsakligen i  fettväven.

Bla därför ska man inte snabbt minska i vikt under en graviditet eftersom man då kan frigöra substanser som möjligen kan skada barnet.

Ulf-s slår huvudet på spiken

reningsverk, men  ingen sopstation

Idag äter jag gräddstuvad älglever som jag fått av en jagande arbetskamrat.

Trodde den skulle ha viltsmak men den var mild och fantastiskt god Glad..

nobban7
0

Prova mina leverbiffar, gör både smak och konsistens mer "lättäten".

Per_W
0

Svaret på frågan är ett runganade JA. Lever är extremt nyttigt, vilket framgår av länken till Kostdoktorn ovan. Den är särskilt viktig som c-vitaminkälla för dem som kör strikt fakir.

Visst kan lever teoretiskt samla på sig miljögifter men det mesta av det kommersiellt uppfödda köttet vi äter har bara fått leva några få månader, max något år innan slakt så den risken torde vara helt försummbar.

Per Wikholm

Blow
1

Tack alla!

Bra förklaring, Ulf-S, nu känner jag mig mycket lugnare.

Magma, jag provade söka innan jag skrev men det funkade inte. Händer ganska ofta för mig här.