Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 2190 ggr
paltkoma
0

KRAV-märkt eller sydamerikanskt?

Antar att detta har diskuterats förut, men jag hittade inget när jag sökte.

Frågan är alltså om ni anser att det är värt att lägga sina matpengar på KRAV-kött istället för betydligt billigare naturbeteskött från tex Uruguay.

mikaelj
0

Är KRAV-köttet närproducerat är det högre chans att klimatpåverkan är lägre. Men det är inte heller helt säkert, för det beror på hur köttet transporterats till din mataffär!  Bilar på vägar kontra båtar som transporterar mycket annat.

Dock kan man väl säga att ju mer KRAV-märkt mat som går åt här i Sverige, desto större volym får vi och i förlängningen lägre transportsträckor till vår matbutik!

Zepp
0

Faktum är att man har tittat på detta och funnit att det sydamerikanska naturbetesköttet är mer miljövänligt än det svenak kravköttet.. ja även det frän gräsbetande djur.. det finns helt enkelt helt andra naturliga förustsättningar för detta i sydamerika och båttransporter är miljövänliga!

Sen så handlar det väl oxå om vilken bonde du vill gynna och vilken miljö du vill skydda!

Tex så är det som alla fattar helt klart mer miljövänligt att odla tomater i Spanien och köra dessa med lastbil hit än att odla dessa i växthus !

http://www.wwf.se/vrt-arbete/jordbrukslandskap/naturbete-och-naturbetesk/1129747-naturbeteskott-intro

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

paltkoma
0

Ok, miljöaspekten finns där förtås, fast jag undrade mest hur det låg till med näringsinnehållet, fettsyrabalans och sånt…

Pasi
0

Det sydamerikanska köttet trasporteras med lstbil inom landetFlört,t ex till centrallager, mataffären…sällan med båt. Även denna transport bör räknas med.
Att det sydamerkanska köttet är mindre miljöbelastande än det svenska standardköttet, som ofta får importerat foder, tvivlar jag inte på….men att det skulle vara miljövänligare än svenskt äkta gräsbeteskött, nja, eller!?

missaz
0

KRAV kött behöver väl inte vara gräskött. Som jag förstår det är alltid gräsbeteskött bättre näringsmässigt än kött från djur som växt upp på spannmål. Köper själv hellre gräsbeteskött (oavsett ursprungsland) än KRAV.

dufva
0

Jag väljer gräsbeteskött varje gång.

Jag sätter min hälsa före miljön om jag måste välja.

Blir jag sjuk av min kost kan jag inte göra mycket gott för miljön, va!Tungan ute

paltkoma
0

Intressant att höra era resonemang, är det någon som känner till ifall det finns forskning/andra belägg som visar att gräsbeteskött är lika bra/bättre än KRAV-kött ur hälsosynpunkt?

parsley
0

Jag köper inte sydamerikanskt kött.

Brasiliansk nötboskap betar ofta på fd regnskogsmark (vet inte hur det är i andra länder i Sydamerika som exporterar nötkött). Lokala småbönder kan inte konkurrera, förlorar sina gårdar och tvingas flytta till städernas slum med begränsade försörjningsmöjligheter. Det lokala växt- och djurlivet utarmas. Lokala grödor och husdjursraser riskerar att försvinna.

Pasi
0

#8 Gäller nog inte uruguay eller argentina….och säkert inte södra halvan av brasilien. Består av grässtäpp/savann.