Ljuvlig chokladdessert
Har du kokosfett hemma MÅSTE du prova mina recept på ganach, en slags chokladkräm som man annars brukar hitta inuti exklusiva chokladpraliner.
Ganach à l'Indienne (kokosfett MED kokossmak)
Ganach Göteborg (kokosfett UTAN kokossmak)
Foto: Amanda Vemmerstad

Vad kul! Hade precis ingredienserna hemma och blandade ihop allt alldelens nyss. Fast det blev 85%ig choklad. Står i kylen nu … kanske blir det frukost imorgon bitti
.

502 Proxy Error.

Hoppas du gillar det Kaifas! Jag har inte provat med 85%-ig choklad någon gång. Ha en härlig frukost.
Hejsan!
Hur mycket kolisar är det?
Kan man unna sig en sån här.. hur ofta t ex. ?

När jag lade in allt i minmat.net fick jag fram att de innehåller 6% kolhydrater, 3% protein och hela 91% fett. Jag är värdelös på matte och kan tyvärr inte tala om hur många gram kolhydrater det blir per portion. Det blev i alla fall 4 portioner av hela satsen.
Det är så individuellt hur mycket man tål och om man vågar sig på sådant som smakar sött överhuvudtaget. En del går igång redan på tomater och nötter, sådant om de flesta skulle se som helt ofarligt.
Det låter mumsigt. Bokmärker.
Gjorde en variant i dag . 5 portioner blev det . Jag använde små folieformar. Jag tog:
100 g vispgrädde
50 g kokosfett ( silverpaketet som finns på Ica)
20 g Belgian prestige 86% mörk choklad ( 2 rutor)
5 g vanlig kakao,
lite flytande hermesetas
Smälte ihop detta och rörde sen ner 1 äggula. Fördelade i formarna och ställde kallt. Innehåll / form
201.90 cal 1,59 prot. 21,38 fett 1,38 kolh.
Mums till fikat. Vill man göra det mer efterrättsaktigt kan man ju spritsa på en topp grädde o dekorera med ett hallon
fettbramat, tack för ett enkelt och FANTASTISKT gott recept på chokladdessert. Nu är det slut med den stabbiga chokladmoussen.
Har Ganache Göteborg på kylning och har provsmakat en. Supergott och så enkel att göra.

#7 Taktur, det låter också bra.
#8 Frihet07, jättekul att du tycker om det. Jag ääälskar verkligen smakbrytningen mellan det "söta", bittra och salta. Alla går inte igång på det men många blir oerhört överraskade och ganska bitna av kombinationen.
På helgen till fikat (läs tekoppen) när jag vill ha lite tillbehör gör jag en chokladkräm
Jag tar 10 g mörk choklad (70-85%) och lägger i en glöggmugg. Värmer i mikron 15-30 sek. Lägger därefter i 10 g smör och rör om och värmer på ytterligare tills det smält helt och hållet och är riktigt lättflytande. Därefter tar jag vispgrädde och häller ner i en smal stråle medans jag rör ordentligt med en sked. En dutt på cirka 15 g (jag har en ny våg som är jättekul att väga på =) så blir konsistensen krämigt god.
#10 Det ska jag testa. Kan man byta smöret mot kokosnötsolja?
Jag har fått lite svårt med smör i just chokladkrämer och mousser. Det känns så "smörigt" om du förstår vad jag menar.
#11 det går säkert alldeles utmärkt att ta kokosnötsolja, det blir ju som ischoklad ungefär antar jag. Men eftersom man smälter smöret blir det inte den där "smöriga" känslan som jag tror jag vet vad du menar. Det uppstår oftast när man vispar smör till nån kräm.
På tal om ischoklad så kan jag passa på att dela med mig av ett julrecept. Ägget ger ischokladen en lite segare konsisten som i tilltalar mig.
Ischoklad
Ingredienser:
200 gr mörk blockchoklad
75 gr smör
1 ägg
3 msk kokos
Smält smör och blockchoklad i vattenbad. Låt svalna något. Vispa ägget i en bunke och rör ner choklad och kokos och fyll i ischokladformar. Förvaras i frysen.

får prova detta ikväll..
eller jag har redan gjort iordning.. fast gjorde på en 75% apelsinchoklad som annars smakar urk- köpte för att smaka och den fastnade inte.. lade till 2-3 droppar med lakritspasta för att se om det gick att rädda.. och så smaklöst kokosfett (det enda jag vågar laborera med. men ekoversion)
*väntar väntar väntar*
blev 7 st små metalformar från ÖB för mig..