Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 639 ggr
UlrikaA
0

Lite om mig

Jag heter Ulrika, är 36 år och bor i Skåne med man och två döttrar. Jag är gammal Viktväktarkonsulent, men konverterade till lowcarb i februari -06 , la av när sommaren kom, fick tillbaka alla kilona men har nu satt igång igen, sen en vecka tillbaka. Jag har inte mycket övervikt, men en 7-8 kilo vore trevligt att bli av med. Efter många års fettjagande (det finns ingen lightprodukt jag inte ätit) slog min kropp bakut och jag fick en mindre ätstörning. Jag kunde inte ha någonting hemma som var "gott", det åts upp omedelbart. I början av mitt lowcarbande åt jag stora mängder av sådant som är tillåtet - ölkorv, paranötter, fläsksvålar etc, men insåg efter ett tag att jag är ätstörd även där. Numera börjar jag kunna ha sådant hemma utan att äta upp allt på en gång, men det har varit en lång process. Förr hade jag enorm karaktär och sålänge jag hade det höll jag vikten. När den försvann kom kilona krypande. Tanken på att äta viktväktarmat en enda gång till i livet får mig nästan att bli deprimerad - aldrig mer! Funkar inte lowcarb på mig så vet jag inte vad jag gör…det här är sista chansen att bli av med suget! Den senaste veckan har jag gått ner 2 kilo men jag vet att det är nu det svåra kommer. Hoppas att jag kan hitta stöd och motivation här, för är det nåt som är bra med VV så är det gruppstödet.

Margareta
0

Välkommen Ulrika!
Gruppstöd tror jag vi kan bjuda på här. Dygnet runt dessutom.

Jag förstår så väl det du säger om Viktväktarna - är gammal kassör själv - och har varit med till och från sen 1977 och fram till 2000/2001 eller nåt (minns inte exakt). Säga vad man vill - men det jag minns från alla dessa år är precis det Du säger - att ständigt vara hotad av SUGET.

Efter 1½ år på LC-kost är jag botad från det, vågar jag säga.
Det händer - VÄLDIGT sällan - att jag gör avsteg, märkligt nog kom en sådan dag igår.

Jag åt det här årets första och enda glass - en Cornetto Choklad-strut.

Visst kände jag av avsteget både igår och idag, men det är inga som helst problem att avstå och stå emot. Jag tar några extra vändor till kylen och äter ost och dricker lite vispgrädde eller gammaldags mjölk, det är allt. Varje gång jag öppnar kylskåpsdörren tänker jag på hur det var förr.

Vilket liv…tack och lov att det är över…

(JA, jag dricker vispgrädde för att bota sötsug!!!)

Numer pensionär i Nynäshamn

Skaldeman
0

Tjena, Ulrika!

Är det min gamla bekant från Viktogram som dyker upp här? Välkommen ska du vara i alla fall.

Sten Sture

UlrikaA
0

Mjo, nog är det jag alltid. Fast jag har varit och vandrat inne på Kolhydratikerlistan också. Jag följer tätt i dina fotspår!

Fibblan
0

Välkommen Ulrika. Hoppas du oxå kommer stortrivas här inne

magma
0

Hej och  välkommen!!

Också jag känner igen det du säger, jag som gjort säkert fem, sex VV-vändor. Med varierande resultat men med samma innehåll, ett sug som aldrig sov eller lämnade mig ifred.

Du har det tufft nu och kanske blir det ännu värre vecka två- och så vecka tre så gäller det att skruva upp styrkan och hålla i för allt tygen håller! De flesta som ger upp gör det vecka 3, enligt SSS (vilket du säkert redan läst) och jag förstår det för den veckan var inte skoj alls… Men sedan! Lugnet som spred sig som en stilla skogsstjärn med knotten dansandes i kvällssolen… Så kände jag det! Även om det antagligen är en smått vansinnig liknelse.*s* Som om själen hade fått ro, sockerklådan hade stillats. OK, inte permanent och inte i grunden, men oj vad skönt att slippa vakna och se fram emot frukosten och tänka på vad jag ska äta hela tiden. Så håll ut de första veckorna, snart lättar det!

Kramar/magma

Oskyldig

Margareta
0

Alltså… jag ÄLSKAR detta uttryck… sockerklådan….

magma
0

*heh* Ja visst var det en fullträff? Så känns det ju faktiskt!

Amiechan
0

Välkommen UlrikaA! Här är vi många ex-viktväktare… jag med :)

ulrika_m
0

Välkommen Ulrika!  Här är din namne, men lite längre norrut i landet, i Dalarna. Även jag har flera vändor hos VV på mitt samvete, senast som kassör. (Ett sätt för mig att garantera att jag inte skulle tappa greppet, invägning varje vecka ingick ju i jobbet).

Har ätit LCHF i snart ett år, med avbrott som jag inte är stolt över. Men det är alltid lätt att hitta tillbaks till LCHF, man mår ju så bra!

Stödet du hittar hos VV är liksom inte ens i samma socken som stödet här! Som Margareta säger, här finns vi för varandra mest dygnet runt. Här finns mängder av kunskap och inspiration att hämta. Och uppryckande ord på vägen när det känns för jä*ligt.

Hoppas du kommer att trivas här! Kram.

Mervi
0

Välkommen Ulrika A! Här är en till fd. VV:are. Har ätit LCHF lite mer än ett år nu och mår kanon.Glad

UlrikaA
0

Haha, här verkar finnas många exVV:are, inte bara medlemmar utan även personal. Häftigt! Familjen Lindgren (de flesta chefer på VV tillhör denna familj) hade fått hicka om vi hade startat KV (KolhydratVäktarna) med veckovisa möten. Men erkänn att det hade varit grymt kul!

Amiechan
0

#11: Mmm. Mamma och jag har funderat på det… Inte för att ta betalt utan gratis i mammas kyrka för dem som blivit nyfikna :)

Mervi
0

Jag har haft Helen Lindgren som konsulent på 80-talet i Helsingborg.

UlrikaA
0

Jag antar att det var medan hon fortfarande var normalviktig…?

Mervi
0

Är hon inte längre det??? Hon var nog ganska normal då och jag gick ner så mycket att min man var helt förskräkt. Jag vägde 10 kg mindre än idag, rena ben-geten alltså. Men sedan kom alla kilona + lite till och rullade fram.

UlrikaA
0

Ryktet säger att hon väger några kilon för mycket, vilket också gäller för många av de som jobbar på huvudkontoret. Tja, varför skulle de ha lättare att hålla vikten än andra VV:are? Vi som är här vet ju att det är praktiskt taget omöjligt!

Amiechan
0

#16 På sätt och vis är det mer synd om dem… vilken press på att hålla sig normalviktig måste det inte vara om man är chef för VV! 0.o

Mervi
0

Jag brukar få en tidning/reklar och har sett henne på bild där. Skall kolla nästa gång. Det är klart inte lättare för dem heller.

magma
0

"KolhydratVäktarna", vilken extraordinärt bra idé!! Skulle genast bli medlem i en sådan klubb, som typ ett nätmedlemskap?

Margareta
0

Det här är väl nästan en sån klubb och gratis dessutom Skrattande

magma
0

Du har så rätt:) Fast jag tänkte att det kunde vara en "officiell motvikt" till ViktVäktarna och som med ett bra, träffande samlingsnamn kunde bidra med att sprida revolutionen- som det ju egentligen är..!

Passar på att säga ett litet TACK till dig för att du är så närvarande här och lägger ned så mycket arbete och tid på "oss"..*s*

Diana61
0

Välkommen Ulrika här har du ett toppen gäng!

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Margareta
0

Tack själv magma… Din sol lyser så fint…

Ulrika och ni andra som är nya: 

Vi kan väl bli precis hur stora offentliga som helst?
Jag kan tänka mig att göra reklam för den här sajten i lite större sammanhang nu när vi vet att den fungerar så väl och att vi klarar att ta emot nya hela tiden.
Jag funderar hela tiden på nya artiklar för att tillgodose de informationsbehov som finns hos nya.
Säg till allihop om ni saknar något och glöm inte att kika in även bland artiklarna….
Det som är svårt, är när nya frågar "hur ska jag göra, ge mig en meny" eftersom den här kosten inte riktigt fungerar så.
Det är mer en livsstil och var och en måste lägga ner energi på att hitta sin egen väg.

UlrikaA
0

Jag är van sedan VV-tiden att människor gärna vill ha en meny att följa. Jag brukade förklara att ingen kan berätta exakt hur och vad du ska äta för vi tycker ju om olika slags maträtter, man måste själv lära sig vilka portionsstorlekar och mängder man kan hålla sig till. VV fick stor framgång när de tryckte upp broschyrer med veckomenyer, QuickStart 1,2,3 och allt vad de hette.

Något liknade skulle ju gå att göra här också faktiskt. Om du gör fyra rubriker med Frukost, Lunch, Middag och Mellanmål och därunder lägger recept och tips på respektive måltid så är det nog enklare för nybörjare att ta konceptet till sig.

Exempelvis - Välj ett av följande alternativ:

Frukost - två ägg, ett halv paket bacon ELLER två kokta ägg, två msk majonnäs och en dl räkor ELLER 2 dl turkisk yoghurt med 2 msk linfrö

Lunch - en burk makrill i tomatsås och två kokta ägg med 2 msk majonnäs ELLER en halv grillad kyckling ELLER…osv

Du förstår konceptet? Så kan vi alla lägga till måltidstips som vi brukar äta. Naturligtvis måste nybörjaren kolla att mängderna protein inte blir för stora, men där finns ju t.ex Calcounter som hjälpmedel. Sen lär man ju sig, precis som i VV, i början väger man allting, sen går det på känn.

Margareta
0

UlrikaA:
Ungefär så var det tänkt här från början och det var så gruppen "Jag behöver måltidstips" var tänkt att fungera, men eftersom det här är ett öppet forum där vem som helst kan skriva var som helst, var det inte så lätt att hålla trådarna. Många (även jag själv) flippar lätt ur och skriver om annat…bara för att det är så trevligt.

Flera av de grupper jag planerat från början är bortplockade och många andra har kommit till. Alla "Vi som är…." har kommit till och jag tror de behövs eftersom vi är så många som inte .

Vi skulle däremot kunna ha artikelgrupper enligt dina förslag, de är hårdare styrda och man kan kommentera under vad man tycker i stället… Det tycker jag var ett bra förslag för många har efterlyst "Hur börjar jag?".

Mervi
0

Jag håller med Margareta. Det var det man saknade som nybörjare. Lite hjälp i starten.

Millaf
0

Välkommen Ulrika!

Vi har också setts på några mailinglistor!

Lycka till!

Kia
0

Välkommen hit…. Tror MÅNGA av oss som är här är fd VV……

Uttalar inte det för det känns som en svordom Flört