Håller lchf på att bli ett begrepp?
Det märks att lchf som begrepp sprids nu. Igår em fikade jag med några väninnor och åt inte av de framställda, hembakde bullarna. Förklarade lite med att jag inte äter så mycket kolhydrater just nu.
- Jaha, sa en, äter du så´n där fettdiet som den där läkaren förespråkar? Och när jag sade Annika Dahlqvist? var namnet bekant.
De var mycket intresserade. Kändes som att denna kost var en okey, socialt accepterad metod i deras värld. Tidigare har jag mer upplevt det som att folk omkring en tycker att man håller på med ett "stolleprov".
Ja det sprider sig
. Har ni märkt nå´t?

Jag har märkt att den allmänna hållningen till fett har förändrats på dom 2 år, lite drygt som jag har lchf:at. Det är en mer tillåtande attityd bland mina kompisar och bekanta.
Idag är det inte många i min omgivning som inte har stött på namnet Annika D. Fortfarande är det dock begreppsförvirring som gäller vilka fetter som är nyttiga respektive onyttiga.
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Efter att jag började i februari med denna kost har minst 4 jobbarkompisar hoppat på. En har minskat 16 cm runt midjan! Andra har fått länkar till Annika D och forumet skickat via mejl.
Jag tipsar och coachar då de ännu inte har hittat till forumet, trots att jag tipsar och skickar länkar. Har även skrivit ut broschyren och delat med mig.
Ingen av jobbarkompisarna tycker att jag äter "knepigt". Tvärtom är de nyfikna och vissa är hänsynsfulla när vi ska ut och äta pga vad jag kan och inte kan äta. Det är toppen!
En jobbarkompis på en filial har ätit LCHF länge och är en klippa med tips och råd till oss övriga.

Ja, ni har rätt, det håller på att ändrats. Jag åt ju lchf våren 2007 och då tyckte folk att man var konstig. Och särskilt att man åt mättat fett kunde göra dem oroliga på riktigt.
Sedan "ballade jag ur" och återkom nu i höst och det är en annan acceptans och även nyfikenhet.
Ska på utbildning i veckan på annan ort och hon jag åker med fattar också att man inte behöver så mycket kolisar. Hon förfasar sig inte utan hänger gärna på. Denna gång är min uppgift att ta med mig ett 12-pack kokta ägg som vi kan ha som bas i kosten dessa två dagar. Detta hade aldrig hänt för ett och ett halvt år sedan.
Jag tycker att det är skönt att lchf, eller "fettdieten" blir mer känd, det gör det hela lättare.
Jag har en distriktssköterska bland mina bekanta och hon är lite bekymrad men snäll och sist vi var på en kurs och hon skulle ordna med fikat, som gången innan var juice och frukt, hade hon skaffat småostar för min skull. Andra brukar också vara omtänksamma och uppmana mig at äta pålägget när det serveras bredda smörgåsar och så. Tror inte de förstår men är ändå stödjande… och det känns ju gött!