Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 1667 ggr
flikkan77
0

Inte hungrig.

Är inne i en av mina låga perioder och just nu orkar jag inte äta. Har börjat tycka om känslan av overklighet som kommer när det går för lång tid utan mat. I går lyckades jag visserligen peta i mig 1200 kalorier och idag har jag ätit 30 gram ost. Är inte trött på dagarna utan gör samma saker som jag brukar göra. Bara hjärnan som sover.

Om jag nu råkar gå ner i vikt under den här tiden kommer den tillbaka när jag börjar äta normalt igen? För det gör jag förr eller senare.

"You just have to belive…"

Maia
0

Du, bekymra dig inte om vikten! Om du går och oroar dig för vad vågen ska stå på när du kommer ur låg-perioden så blir du bara ännu lägre i humöret.

Om man äter väldigt lite under en period är det ibland så för en del av oss att vi blir lite hungrigare under några påföljande dagar. Och äter mer. Men om det resulterar i viktuppgång. Inte för mig, snarare står jag still ett tag då.  Men nu talar vi om hur det är under en period av viktnedgång. När man är på en platå, som jag är nu så spelar det ingen roll om jag äter lite eller mycket. Jag guppar upp och ner på samma kilo.

Det är bra att du äter, för det hjälper ju til syvende og sidst humöret. Gå gärna ut och rör på dig också. Då kommer hjärnan kanske igång lite?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

flikkan77
0

Rör på mig gör jag i alla fall. Två hundar och en massa löv som ska krattas också måste jag ju springa ut och titta på kaninungarna stup i kvarten. De är ju så söta!! Matar dem med lite extra mjölk en gång om dagen för mamman mår lite dåligt och de är ännu sötare med mjölk runt hela näsan.

Hoppas att jag kommer igång med ätandet igen. Försöker äta frukost och något innan jag ska sova, sover ju bättre då. Har lite svårt att släppa det här med vikten nu när jag tänker på den bara. Sen tänker jag ju massa på mat med bara för att jag inte känner för att äta. Blir en mysko ond cirkel av det hela. Det brukar dock inte hålla i sig mer än nån vecka eller två.

MimLan
0

Du kan försöka knapra på bitar av röd paprika eller tomater, det är ganska sött och brukar stimulera aptiten.

Och som Maia säger, få bort tänket på vikten, det är inte ditt största problem, det är din hälsa. Vikten kommer att ge sig i takt med att hälsan förbättras. Även om det inte är lätt attt änka så, så får du försöka att tänka det aktivt. En vacker dag har du hjärntvättat dig till det tänket. Men var inte rädd för att det kan ta tid, få människor kan reparera tankemönster man haft i kanske hela sitt liv, på ett kick.

flikkan77
1

Har ätit en kokospannkaka som blev över sen igår. Den är ganska söt på nått sätt. Kanske kokosen som känns så.

Mitt knäppa vikttänkande kom tillbaka nu när jag började med den här kosten och skriver in det jag äter i MinMat. Hur jag än gör får jag för höga siffror på allt (Lögn!). Vet en sak och tänker en annan.

Ska försöka hjärntvätta tillbaka mig till det mer normala. Man får faktiskt äta mat och det vet jag. Vet också att jag mår bättre om jag äter. Så det så!