Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 1473 ggr
ejemyr
0

LCHF och kolestorol

Jag har tillämpat LCHF i sex veckor med fantastiskt bra resultat. Förutom att jag gått ner ca 12 kg har jag kunnat sluta med mina insulinsprutor (80x80 enheter) och fått ett stabilare och lägre insulinpåslag (6-8). Jag slutade också med Lipitor men fortsatte med Metformin: Allt verkade frid och fröjd tills jag kollade kolesterolet som gått upp ordentligt. Nu oroar det mig en del och jag får nog lov att börja med Lipitor igen alternativt moderera kosten. Har någon liknande erfarenhet respektive tips om vad jag ska göra?

MimLan
0

Bekymra dig inte om kolesterolet. Det är normalt att det går upp lite initialt på LCHF, det går ner igen. Doc brukar rekommendera att man testar sig först efter ett halvår på LCHF.

Rekommenderar att du läser på kostdoktorn.se, det finns avdelningar som avhandlar blodfetter och värden, samt info om vad som egentligen är intressant med värdena.Att höra någon från vårdcentralen säga att det är för högt är för det mesta felaktigt eller utifrån ointressanta värden.

Uffe Ravnskovs bok "Fett och kolesterol är hälsosamt" ger dig än mer info.

Wildrat
0

En kvinna utan tidigare hjärtbesvär behöver inte oroa sig över kolesterolet. De enda som det är statistiskt bevisat farligt för är män under 45 år med familiär hyperkolestemi och det stämmer väl inte in på dig?

Diabetes och övervikt är mycket värre för hjärtat men det hjälper ju inte Lipitor mot…

Doc
0

Låter ju som att det går jättebra för dig. Jag skulle inte bry mig så mycket om kolesterolet efter 6 veckor. Kolla du efter ett halvår igen och se om det inte var tillfälligt. Dessutom säger totalkolesterolet väldigt lite - fördelningen är betydligt viktigare.

Snabbkurs i blodfetter.