Problem med fördelningen kontra kalorier
Eftersom jag är ny på detta (inne på andra veckan)så använder jag en dagbok som räknar ut %. Jag tycker alltid att jag kommer upp i så många kalorier för att få det att bli runt 25% pro, 70% fet och max 5% kolhydrater.
Då jag äter mindre med kalorier så stämmer aldrig %-talen. Tänker jag helt galet eller vad gör jag för fel. Ibland får jag sitta och laborera som bara den för att få till det men hamnar ändå på runt 3000 kcal +/-. (tränar 3-4 ggr i veckan + går till och från jobbet 5 dag i veckan 35min x 2) Ibland måste jag äta 100 gr majonnäs på slutet för att få det att bli någorlunda rätt.
Tycker inte att jag äter något märkvärdigt, men fettet ger ju ganska mycket kalorier. Vad kan man äta för att inte få i sig för mycket proteiner och för lite fett, vilket det ofta blir för mig.
Ni som inte räknar kalorier, hur vet ni att ni får i er tillräckligt med fett och inte för mycket proteiner??
I och för sig mår jag bra och vågen verkar röra sig neråt ungefär varannan dag, så kanske gör jag rätt ändå, men det verkar så mycket att äta över 3000 kcal. En del verkar ju klar sig på 1700, men då vet jag inte vad jag skall äta. Tror nog inte att jag riktigt fått in tänket. Vad kan man äta som inte ger så mycket proteiner men en del fett, förutom majonnäs? (gillar inte avocado)
Hjälp 
Bry dig inte om kalorierna! Du går ju ner i vikt - då är det rätt! De flesta här räknar BARA kolhydrater, ALDRIG kalorier. I början av lchf åt jag nog runt 3000 kcal jag med, nu är jag nere på runt 2000, antagligen för att kroppen lär sig att man behöver mindre mat och för att magsäcken krymper. Jag räknar inte kcal, skippa det du med! Är du hungrig så ÄT! Börja laborera med kalorier kan man EVENTUELLT göra om man får stora problem att gå ner i vikt. (men ofta hjälper det att bara laborera med kolhydraterna…)
Du verkar krångla till det. Du behöver verkligen inte äta extra fett bara för att. Är du mätt och nöjd så räcker det. Tänk inte på att du skulle äta för mycket protein, det ska mycket till innan det blir för mycket av det.
1700 kcal som en del äter kan funka om man är liten och helt stillasittande. Är man aktiv äter man mer.
När du räknat på maten nu upptäcker du att du har rätt fördelning, eller hur? Bra! Fortsätt då äta precis på samma sätt, men strunta helt och hållet i mängden -- ät när du är hungrig och sluta när du är nöjd!
Det är enklare än du tror!
Tack för era svar.
Jag började nämligen undra när folk skriver att de äter omkring 1700 kcal och sedan kollar jag på min mat som hamnar runt 3000 kcal. Det kändes liksom helt galet. Jag är ju rätt aktiv så det är kanske helt rätt för mig. Man har ju fortfarande "bantartänket" i huvudet, vilket ju är förstående efter alla år av ren bantning och halvsvält.
Då fortsätter jag så här :-).
Jag har bara svårt att tro på att det verkligen kan vara så här enkelt. Helt underbart!!
Ha en bra kväll.
Jag äter nog också 3000 kcal/dag. Häromdagen fick jag i mig 4000 kcal, utan större besvär. Skulle nog kunna få i mig 5000 kcal om jag verkligen ansträngde mig. ;-)
Jag har fått för mig att man alltid landar på vettiga proportioner om man inleder en måltid med att äta fett tills fettet inte längre lockar, därefter protein tills man är belåten (i praktiken, sikta på fettet i maten först).
Det är ju förstås inte tillämpbart om man kör kalorireducerat…

I början låg jag också på runt 3000kcal, men efter ett tag minskade det av sig självt. Man behöver inte bekymra sig om det så länge man äter tillräckligt lite kolhydrater, och så länge det funkar vilket det ju tycks göra för dig.
Mitt förslag är att man gör så här: börja med att bestämma vilken kolhydratnivå du vill ligga på. Runt 20g är en vanlig nivå, och man brukar säga att man bör ligga under 60g för att det ska kunna kallas LCHF. Sen kollar du hur mycket protein du ska äta. Eftersom du tränar bör du nog ligga på 1,5 g/kilo kroppsvikt i alla fall. Sen fyller du på med fett tills du blir mätt! Förhoppningsvis blir då proportionerna också bra.
#6 Eller till och med 2g protein per kilo kroppsvikt då hon är väldigt aktiv…

Med "i alla fall" menade jag "minst"…
Tyvarr har jag (inga svenska bokstaver pa denna maskin!) inget program som raknar ut gram utan enbart %. Dagboken jag anvander ar sa bra och jag har redan alla mina livsmedel inprogrammerade dar. Eftersom jag bor utomlands sa anvander jag ofta produkter som vi inte har i Sverige. Sa jaghar ingen aning pa hur jag ligger i gram (skall testa nagon gang nar jag har mer tid), men jag ligger mellan 3-4% kolhydrater.
Denno: Du sager att man skall sikta pa fettet forst och sedan ata resten. Jag ar inte riktigt med i vad du menar. Jag anvander ganska mycket olivolja och jag kan ju inte borja med att ata bara det?
Jag vet att majonnas ar en bra fettkalla med lite proteiner. Men vad finns det for annat man kan ata som funkar lika bra? For det mesta forutom smor och olja har ju ganska mycket protein i sig. Jag har lite dalig fantasi pa fett och darfor blir det ofta att det jag ater som ar fett aven har mycket protein.
Varför är du så fokuserad på att inte äta protein, förresten? Det är inte skadligt…
Och som svar på din fråga: äter du fett kött, fet fisk, ägg och feta ostar får du i dig 75E% fett och 25E% protein automatiskt.
Förresten, du räknar med energiprocent och inte viktprocent hoppas jag?
Får intrycket att du äter mycket halvfabrikat? -Eftersom du hänvisar till utländska varor som du lagt in i din räknare.
Äter man oprocessad mat i hög grad, behöver man inte fundera så mycket. Det är en kycklingfilé med sås gjord på grädde och en mögelost. Det är lax med skirat smör och citron. Det är biff med kryddsmör. Det är färsbiff med gräddsås. Osv.
Kolla i trådarna om vad vi har ätit under dagen som finns under "Mat - Jag behöver måltidstips". Det kanske kan ge lite inspiration till hur man komponerar måltider.
Mitt tips är: ät en bit fläskkarré med smör på, lägg till nåt grönt i form av broccoli. Det är ett exempel på hur enkel en måltid kan vara. 
Man måste inte fokusera på att VRÄKA i sig fett om man äter fett kött. det är däremot nyttigt med smör och animaliskt fett så man ska absolut inte skära bort de…
Sluta tänk på kalorierna, ät så du blir mätt och nöjd med fett kött och lite smör.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
MinLan: Jag äter inget halvfabrikat. Jag bor nämligen i Bryssel och har inte tillgång till svenska matvaror så om jag vill kolla min mat så måste jag alltid knappa in alla matvaror för de finns ju inte upplagda innan.
Jennix: Jag skall sluta tänka på kalorier, men man är ju så van. En vana man har haft i minst 20 år försvinner ju inte bara, men jag skall skärpa mig :-).
Mikaelj: Ja det är energiprocent jag räknar. Jag har för mig att jag läste någonstans att man inte skall äta för mycket protein för att inte skulle vara bra.
Ok, jag skall skärpa mig och bara äta utan att tänka på något förutom allt gott jag kan äta. "släppa taget"
Patade med en kollega idag som också har samma problem som jag med sockret om LCFH. Hon hade aldrig hört talas om detta (hon är från Norge, vet inte hur stort det är där). Först bara tittade hon chockat på mig när jag berättade vad jag äter och kunde inte tro det. Ju mer jag berättade om all fantastisk mat desto mer intresserad blev hon och innan jag gick vidare till mitt så sa hon "Detta måste jag bara prova" och hon verkade nästan vara eld och lågor. Skall bli kul och höra hur hon upplever det. Hon skulle iväg och köpa bacon efter jobbet.

Men vad menar du med svenska matvaror? En biff är väl en biff oavsett var man är - eller äter man bara Belgian Blue i Bryssel?! 
Tora,
Två saker om protein:
Har du problem med njurarna ska du inte äta för mycket protein. Har du inte varit hos fabbo doktorn för det innan så är det inget du behöver bry dig om.
Ett överskott av protein kan omvandlas till glukos. Men, då får du tänka på att bara ungefär 50% av överskottet görs om till glukos. Själva överskottet i sig är troligtvis i nivåer på över 200-300 gram (eller är det mer?) per dygn, och det är i stort sett omöjligt att få sig såna mängder protein utan att äta minst lika mycket fett, vilket hade gjort dig proppmätt.
I praktiken kommer du bara bli stressad om du tänker på att begränsa proteintaget och räkna kalorier. Det enda du behöver tänka på är att hålla nere kolhydratintaget, så är resten totalt självreglerande!
Aniara4: När jag skriver svenska matvaror så menar jag att man vet hur allt ser ut och vart man hittar det man vill ha i Sverige. Här ser ju saker inte riktigt ut som man är van och ibland får man leta ihjäl sig innan man hittar det man vill ha.
Hemma tycker jag att det inte spelar någon roll om man går till Coop eller ICA, man hittar ofta ungefär samma varor. Här verkar det inte vara så att alla affärer (även om det är samma kedja) har helt samma sortiment så ibland gäller det att komma ihåg i vilken affär man köpte en viss vara.
Jag tänker mest på creme fraiche och grädde, mejerivaror som jag hade en del problem med i början att veta vad som är vad. Man försöker fråga sig fram ibland, men de är ju inte världsmästare direkt på engelska här.
… dags att investera i en ordbok eller två?