Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 788 ggr
FrankN
0

Antiköttkampanjen - vem finansierar?

Intressant artikel av Dr Mercola:

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2008/10/07/the-evidence-against-soy.aspx

"Dow Chemical and DuPont, the same corporations that brought misery and death to millions around the world through Agent Orange, are now the driving forces behind the promotion of soy as a food for humans. They are financing anti-meat and anti-milk campaigns aimed largely at those concerned about animal welfare and the environment, trying to convince them that imitations such as "soymilk" are not only healthier than the real thing, but better for the earth too.

There is no evidence that consuming soy products can improve health, reduce environmental degradation or slow global warming. In fact, the evidence suggests quite the opposite.

The studies below regarding the effects of soy on health are eye-opening, particularly the review by the American Heart Association -- which no longer supports the health claims about soy endorsed by the U.S. government."

Veganrörelsen ställer upp som nyttiga idioter….

missaz
0

Tja, vad kan man säga…? Man kan nog få fram nästan vilka resultat man vill och kränga ut stort i media om man forskar efter hur man vill ha resultaten…. Skrämmande. Skönt att det finns de som visar på att sådan forskning och reklam är felande! Bra artikel.

pamina
0

Att soja har sina problem, både ur hälsoaspekt och odlingsaspekt ( regnskogar som skövlas för att ge plats för odling) är väl ganska välkänt? Att köttproduktion också har sina sidor är väl också känt?

Själv tycker jag att det är knepigt att köttet vi äter idag är så oerhört resurskrävande att framställa. Det känns inte alls bra när man i övrigt försöker leva så miljövänligt som möjligt. Att äta soja är dock inget alternativ, jag är allergisk mor det och många andra grönsaker och de flesta frukterna.

Som jag ser det är det hur landarealerna används idag en del av problemet. Om djur hölls på de marker som inte duger till odling men passar bra till bete, om man odlade på de mest bördiga markerna och om man byggde på de minst bördiga markerna så skulle det inte vara så stor problem. Då kunde de som gillar grönskare äta det och de som gillar kött äta de och vi som gillar båda delarna  - ja, vi kunde också äta med gott samvete!