Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 2466 ggr
D-ribose
0

Frukter och sallader

Hej

Jag har precis börjat lite lätt med LCHF för hälsoskäl. Jag har varit trött haft huvudvärk senaste året. När jag väl fastade så mådde jag super. Så mitt mål nu är att bli nästan lika pigg och glad som då.

Jag har en fråga.

Jag har apelsiner, äpplen, är det något jag kan äta med LCHF?

Som sallad har jag tidigare ätit groddar, är det något för kosten?

Low carbon high fat. Eftersom det är låg kolhydrat är det då tillåtet att ta sig en bit surdeg (bröd) på morgonen?

Halvdansken
0

Frukt rekommenderas inte eftersom det mest är vatten och socker. Groddar har jag ingen aning om. Bröd är väl det som man absolut ska hålla sig ifrån.

Men det beror ju också på varför man ändrar kosten. Det är väldigt olika vad folk "tål". Själv dricker jag fortfarande öl, men går ändå ner i vikt (rättare sagt, håller den jag har). Mjölk däremot klarar jag inte, då lägger jag på mig.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Wildrat
0

Alfa alfa groddar och mungbönsgroddar är ok, de innehåller lite kolhydrater, de andra vet jag inte. Linsgroddar går bort.

Bröd och frukt går bort. Brödet mår du bättre utan och frukten innehåller bara en massa socker. Ät grönsaker istället, färre kolhydrater och lika mycket eller mer vitaminer och mineraler än i frukten. Men tänk på att basen i LCHF är kött (eller andra proteinkällor) och fett.

mikaelj
0

Bara för att förtydliga:

Basen i LCHF är fett, och sedan kött (eller andra proteinkällor).

Wildrat
0

#3 Pet, pet, pet. Jag tycker det låter bättre att säja kött först. Sen brukar det ju bli så att man äter ganska fett kött så fettet liksom inte direkt syns… Skrattande

D-ribose
0

Mitt mål är verligen inte att gå ner i vikt! Jag väger 79 kg och är 181 cm. Problemet är magen! Den är lite ballongaktig hehe + min trötthet som kommer och går.

Btw: Frukten innehåller inte bara en massa socker. Massvis med antioxidanter och vitaminer. Som sagt, jag ska inte gå ner i vikt. Är det ok att ta sig ett par äpplen om dagen endå? Eller förstör jag hela systemet inom mig då?

Wildrat
0

#5 Ballongmagen kommer av fibrer och mjöl från surdegsbrödet och fibrer och socker från frukten. Testa utan ett par veckor och se vad som händer.

Det finns ingenting nyttigt i frukt som inte finns i grönsaker, skillnaden mellan frukten och grönsakerna är att frukten innehåller en massa socker. Den enda frukten man kanske ev skulle kunna äta nån gång ibland är apelsin eftersom den innehåller ganska mycket c-vitamin men paprika eller vitkål funkar lika bra och är nästan sockerfritt. Äpplen går helt bort annat än som godis.

Antioxidanter behövs bara om man äter an massa saker som oxidierar tex vegetabiliska oljor. Smör och kokosfett är mättat och oxidierar därför inte. Det kan tvärt om vara dåligt för kroppen att få för mycket antioxidanter.

Aniara4
0

Broccoli innehåller mer vitaminer men utan sockret. Lever också.

Jennix
0

Har du ont i magen kan det absolut vara frukten! Jag har själv känt att jag får magproblem av frukt och vissa grönsaker, t.ex. paprika och tomat.

Vill du behålla din vikt så kan du ju däremot äta mer liberalt, testa dig fram till vad som påverkar din mage. Det tar tyvärr lång tid och mycket tålamod, men det bästa brukar vara att ta bort så mycket som möjligt och låta magen vila - sen införa en sak i taget och se hur man reagerar under ca. en månad.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Wildrat
0

Här kan du se vad frukt eg innehåller i jämförelse med lite annat.

Och här kan du läsa om antioxidanter

D-ribose
0

Tack för infon jag börjar förstå mer och mer. En till fråga. Nu när jag ska steka lax tex (steker i olivolja). Så undrar jag, hur många laxbitar jag får trycka i mig. Jag har jusvårt att veta hur mkt jag får ersätta kolhydraterna med… Ska jag äta tills att jag är mätt eller ska jag bara vänja kroppen med två laxbitar, fileer eller vad det kallas hehe

Jennix
0

#10  Om du inte ska ner i vikt så tror jag bara du kan äta så mycket du vill. :)

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Aniara4
0

Ät tills du blir mätt, men inte så det står ut genom öronen. Och stek inte i olivoljan, den blir förstörd av det. Stek i smör eller kokosfett istället!

Wildrat
0

#10 Så mycket lax att du blir mätt men inte övermätt. Stek i smör eller kokosfett istället, det är bättre. Endast kallpressad olivolja är nyttig och den ska helst inte upphettas. Spar den till salladen istället.

D-ribose
0

Okej tack återigen. Hur är det med olivolja, kan jag ta mig ett glas olivolja på morgonen eller innehåller det för mycket dåliga fetter?

Nu ahr jag nyss varit och styrketränat, slängde i mig 2 stekta ägg och lite skinka med majonäs. Räcker det eller ska jag äta mer?

mikaelj
0

Ät tills du blir nöjd?

D-ribose
0

OKej så jag kan trycka i mig 10 ägg på en dag utan att det ska vara skadligt?

MimLan
0

#16 Det enda det skadar är variationen. Ägg är supernyttigt.

#14 Man kan säga att olivolja är mindre dåligt. Det finns bättre oljor, som t.ex. macadamiaolja eller kokosolja. Frågan är varför du dricker olivolja?

D-ribose
0

Jag dricker inte olivolja. Hörde att grekerna drack olivolja förr i tiden. Men jag antar att den oljan dom drack var betydligt bättre än dagens.

Aniara4
0

Nja, olivolja är väl inte helt perfekt. Ta en sked kokosfett istället om du vill ha mer fett!

D-ribose
0

Ok tack gott folk. Kör stenhårt på den här dieten nu! Skrattande

magma
0

Välkommen hit, hoppas du får ordning på magen! Om du får problem med förstoppning- det kan bli så i början- så kan det vara en god idé att komma ihåg att dricka tillräckligt, öka på fettmängden och hjälper inte det så är det en del som får bra effekt av att äta tillskott av magnesium. Lycka till!