Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: om-sajten
Läst 2140 ggr
Frihet07
0

Oj, nu snurrar det!

Har varit och läst lite här och där, som jag brukar, mycket baserat på rubrikerna som väcker nyfikenhet. Men vissa diskussioner som pågår nu är för mig rena grekiskan eller skrämselpropagandan - för att jag inte förstår allt eller på grund av alla svåra ord? Eller för att det inte vänder sig till mig?

Tycker det utesluter många i forumet och det är nästan alltid samma personer som "gått in i bastun för att mäta". Missförstå mig rätt, men ibland känns det som om man vill övertrumfa varandra i kunskap i kemi, biologi och fysik, näringslära… och glömmer bort oss som har valt att äta enligt LCHF och som vill ha råd, stöd och tröst vid behov.

Det har blivit så himla "seriöst" och "von ober" på sista tiden.

Ta inte illa upp, men så känner JAG det. Inget kul att läsa och delta längre…

clash
0

Jag håller med dig till en viss del…vissa trådar spårar ur ganska fort när "bastufolket" Glad sätter igång. Därför gillar jag LatMask´s "SEKT-tråd", den bjuder på många fniss som motvikt!!

madshus
0

Håller med dej delvis. Jag brukar följa denna, Kostdoktorn och Annikas blogg. jag tycker att inläggen från både Andreas och Annika är jättebra, men sedan kommer det en del kommentarer som ibland kan upplevas som mästrande. Då blir det bara drygt att läsa munhuggande om detaljer i stället för det saken handlar om.

Adur
0

Jag tycker att det "seriösa" fyller en viktig funktion, även om jag själv inte hänger med i ens en bråkdel…

Det är intressant att se hur många som faktiskt har väldigt mycket på fötterna, att vi inte bara är några okunniga flummare som "utesluter ett näringsämne", som man har hört här och där. Att det finns många pålästa LCHF:are borgar på något vis för säkerheten.

Och så lär man sig ju lite mer själv också, när man försöker följa med i expertdiskussionerna! Glad

Frihet07
0

#1 Sekttråden är VÄLDIGT rolig, som fler kanske borde läsa för att få lite distans.

#2 Jag gillar också inläggen som är sakliga och som alla kan ta till sig och förstå. Skulle något vara oklart så får man alltid ett förtydligande. Det saknar jag i vissa inlägg.

Frihet07
0

Hur vet man det? De som verkar besitta stora kunskaper, vilket jag inte betvivlar, är ju många gånger oeniga. Visst, jag kan alltid lämna de trådarna och fiska upp någon annan som passar mig bättre.

Läs exempelvis "LCHF? Nu har faktiskt SLV…" - tror inte alla förstår vad som skrivs där.

clash
0

#5 Håller med!

ebet
0

Jag tycker så här: Är det så att någonting låter för svårt betyder inte att det är omöjligt för mig att förstå. Kanske för nytt, kanske nya ord (man kan slå upp betydelsen) eller nya tankar, som betyder inte per automatik att de är fel eller rätt för den delen. 

Blir man intresserad kan man ge sig tid att förstå, blir man inte det, så 'spela roll'  hur det serveras. Jag föredrar rena fakta, som jag själv också kan dra slutsatser av.

För se hur det gick med tallriksmodellen, jag gick och 'trodde på' att det finns de som vet bättre, för att de har satt sig in i saken. Och så fel jag hade! jag kommer nog aldrig över att jag lät mig luras!!!!!!!!!!

Så jag ser det så här:  hit med förklaringar, hit med fakta, hit med erfarenhet, så blandar jag det till en mix av kunskap, så jag slipper falla en gång till i fällan att tro på någon annans kunskap och välvilja.

Mästrande? Tja, har de rätt, så hur ska de servera kunskapen, ursäktande,??  Jag har åtminstone valt den här kosten för att det finns så mycket teoretisk och praktisk bevis, och jag är för att folk ska få tillgång till kunskapen och slippa bygga övertygelse på tro.

Aniara4
0

Men vi är ju alla olika! Själv tycker jag det är intressant att läsa de där diskussionerna. Jag kanske inte hänger med till 100%, men till största delen gör jag det. Och det jag inte förstår just nu kanske ramlar på plats längre fram när jag får en annan pusselbit som gör att allt tillsammans blir begripligt.

#0 Vad tycker du man borde göra åt att alla inte förstår alla diskussioner? Förbjuda inlägg över en viss nivå?

Adur
0

Nej, jag själv förstår absolut inte allt som skrivs i den tråden. Men det finns ju uppenbarligen många LCHF:are som hänger med i den typen av diskussioner och kan argumentera. Det tyder på att "våra" argument är minst lika seriösa som "de andras" argument. Vilket många utomstående antagligen inte tror.

Vem som sedan har rätt när det börjar handla om fettmolekyler och huruvida protein framkallar visst mycket insulin, det kan jag inte avgöra… Glad

Att de kunniga är oeniga behöver ju heller inte betyda att någon har helt fel och den andre helt rätt. Ju mer något diskuteras, desto mer fakta blir belysta - och desto mer lär jag mig själv.

mikaelj
0

Frihet07,

Det står dig fritt att inte läsa de trådar vars ämnen du inte tycker är relevanta för dig. För mig betyder forumet oerhört mycket eftersom vår samlade kunskap långt överstiger min egen.

I likhet med så många tycker jag att det är bättre att ges möjligheten att ta till sig information framför att ha den undangömd!

Vidare tycker jag att du är kategorisk och orättvis i att diskussionen du nämnde inte ger någon stöd, utan bara är någon avancerad penismätning.  Stöd betyder för mig en bred kunskapsbas på vilken jag kan göra sunda beslut! För dig betyder det uppenbarligen något helt annat.

Vems, om alls någons, definition av stöd är den riktiga?

missaz
0

Jag tycker att de mer "forskningsinriktade" inläggen är jätteintressanta att hänga med i. Ju mer man läser desto mer lär man sig! Tycker iofs att nutrition är väldigt intressant över lag… Tyckte jag lärde mig mycket när jag läste nutritionskursen, men det är verkligen sant att man lär så länge man lever! Dessutom är det skönt att få bekräftelse ibland på att det man själv har kommit fram till är rätt.

Däremot ska ju inte den typen av inlägg "ta över" så att detta bara blir ett "snillen spekulerar" forum. Men det tycker jag inte att det gör heller, det finns alla typer av inlägg här! Skönt det!

MimLan
0

#0 Jag får intrycket att du hellre vill att KiF skall fokusera sig på att vara ett chattande forum?

Jag blir lite störd av att faktadiskussioner anses som von oben, då tror jag snarare att det är du själv som inte vill ha kunskaper och av någon anledning vänder dig emot det och att andra kan vilja ha det. Det är ju även ditt eget personliga ansvar att fråga om förklaringar när det är något du inte förstår.

Kunskaper är stöd. Fakta är stöd. Det är ju bara att titta runt på alla dessa evinnerliga frågor om hur vi kan veta att något alls är ok med LCHF. Du vänder dig bort från det faktum att vi är olika och behöver olika typer av stöd. Hålla handen-stöd förslår inte alltid för alla.

Frihet07
0

#12 Håller inte med i dina åsikter om vad du "tror" att jag vill, anser och tycker. "Hålla handen-stöd" ska inte underskattas, men det var faktiskt inte det jag syftade på. Inte heller att jag vill ha ett chattforum. Kunskapsinhämtning på detta forum är det som har hjäpt mig att fortsätta leva enligt LCHF och kommer så göra.

Kul med alla reaktioner på mina funderingar. Jag läser och tar till mig. Nu har jag fått ett batteri med motargument, tackar!

Dicken
0

Visst kan det bli lite väl avancerat många gånger, men om man skall lära sig något man inte förstår så måste man börja i något hörn. När man t ex bläddrar i en skolbok första dagen på terminen så kan den nästan te sig lite skrämmande.

Vad jag uppskattar väldigt mycket med det här forumet är tonen och toleransen. Jag har aldrig haft känslan att man behöver huka sig och dölja hur lite man vet. Det är bara att smacka in den värsta nybörjarfrågan mitt i en avancerad diskussion - ett trevligt (och begripligt) svar brukar komma inom bara några minuter! Det är skönt!

Och om det är någon som skall in och mäta något - säg till så får jag följa med. Ta med tumstocken…Cool

glitterfisk
0

Jag tycker att det är mycket trevligt här. Finns något för alla smaker och jag kan välja vad jag vill läsa. Fakta kan behövas i diskussioner, humor, stöd och medkänsla finns också.

Är jätteglad för detta forum och stöd och "vänner" härifrån.

Tack för att ni alla finns!

Zepp
0

Jag tror det handlar om manligt och kvinnligt sätt att prata!

Själv är jag mer för att påstå saker för att se om argumenten håller, och jag hoppas att bli emotsagd om jag har fattat fel!

Annars så håller jag med om att det finns utrymme för många olika frågor här på forumet och att stämningen är ovanligt bra på ett ställe där man är anonym!

Sen så är väl inte den teoretiska diskutionen helt fel den heller.. det är ju ett sätt att förkovra sig, jamenar vad är det man med säkerhet kan säga om LCHF förutom de anekdotiska bevisen!?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

mikaelj
0

Att man går upp i vikt, menar du? ;-)

Zepp
0

Vad man med säkerhet kan säga är att ett antal vetenskapliga undersökningar visar att LCHF och liknande kosmodeller har en viktminskande effekt på

1, Diabetiker

2. Kraftigt överviktiga

Att detta har med blodsockerkontroll att göra!

Att det finns goda biokemiska förklaringsmodeller för detta

och att det finns antropologiska/arkeologiska data som stöder att vi som art är genom evolutionen är anpassade för en kost utan snabba kolhydrater och en majoritet av födan bestående av animalier!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MillisB
0

Jag gillar verkligen kif'en, speciellt för att vi kan driva både allvarliga diskussioner och mer skämtsamma sådana. Att det blir mycket avancerade fakta i en del trådar får så vara, de kan vara nyttiga en gång man har något vetenskapligt att diskutera. Andra gånger är det bara roligt att läsa OT-trådarna, om man har en dålig dag så försvinner det ganska snart.

Och som många också uttrycker, vi ska ju inte gömma oss med de kunskaper vi har tillägnat oss efter egenstudier. Bort med jantelagen!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

magma
0

MillisB kom med exakt det jag tänkt skriva:) Bort med Jante! Här hör alla hemma, både den grönaste nybörjaren och de som hållit på i många år. Det enda kravet är att man skriver sina inlägg i god ton, dvs undviker personliga påhopp.

Sedan är det upp till var och en vad man vill läsa, vad man vill förkasta, sätta sig in i eller ta till sig. Det är det som jag personligen ser som så skönt med kif, det finns en plats för alla och precis som Dicken skrev här ovan, så känner jag också.

Dvs att stämningen här är sådan att man faktiskt vågar skriva ett frågande inlägg mitt i en faktaspäckad tråd med ord man inte förstår, och få ett schysst svar tillbaka- utan att behöva känna sig bortkommen.