Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1045 ggr
cschober
0

Första veckan...

Hej! Jag är nybörjare med LCHF och har bara försökt äta enligt LCHF kosten så gott jag kunnat sen i fredags förra veckan.

Har under stor del av senaste året levt på en svältdiet (Viktklubben) och levde på kanske max 1500 kcal några månader. Jag började på 67 kilo, gick ner snabbt till 65… sen efter nån månad av "normalt ätande" så flög vikten upp fyra kilo. Återvände till VK men vågen stod stilla oavsett vad jag gjorde, och jag hittade LCHF kosten av en slump. Bestämde mig för att prova.

Jag vägde mig efter två dagar, hade då gått ner 0.3 kilo, och det kändes ju grymt! Men nu senaste dagarna så känns det mer som att jag ökar och ökar. Fick min mens igår så det kan ju vara den som spökar, men om det inte är det så blir jag lite frustrerad.

Målet är att gå ner cirka 9-10 kilo så att jag väger 60 kilo till mina 167 cm.. men hur ska jag göra?
Känns som jag bara gör fel och äter för mycket. Jag försöker hålla mig borta från kolhydrater så gott det går, och äter hellre smör, grädde och ägg.

Finns det nån "kick-start" med LCHF kost? Hur ska man äta så kolhydratsnålt som möjligt? Ska man undvika alla mjölkprodukter, och vad är det i sånna fall? Finns det någonstans jag kan hitta och läsa veckomatsedlar för just viktminskning med LCHF?

Jag vet att min kropp antagligen måste vänja sig vid allt fett jag helt plötsligt ger den, men eftersom jag ser och det känns som jag gått upp kanske ett kilo så känns det hopplöst och jag vill ner i vikt nu efter senaste tiden av slit.

Vill bara kunna känna mig snygg och äta gott.

Hälsningar Carro

missaz
0

Ta det lugnt! Det går egentligen inte att göra någon utvärdering efter en vecka. Säkert kan också mensen ställa till lite svullenhet + extrakilon; många samlar ju en del vätska under mensen. Tycker inte du behöver "mixtra" något efter bara en vecka. Glad

nobban7
0

Hej och välkommen! Visst kan det vara mensen som gör att du känner dig svullen men det kan också bli så i början innan kroppen har vant sig. Ge det några veckor till och utvärdera efter det. Se till att du äter dig mätt bara, så du inte svälter, det är absolut inte meningen. Lycka till!

mikaelj
0

… dessutom, tänk på att inte stirra dig blind på vågen. Midjemåttet är lika intressant. Muskler har högre densitet än fett, så du kan öka i muskelmassa och minska i fett, och därför stanna kvar på samma vikt.  I längden kommer en ökad muskelmassa att hjälpa dig hålla en mindre kroppsfetthalt, tack vare att snittförbränningen ökar.

Lycka till!

MillisB
0

Hej och välkommen hit!

I början kanske du inte märker så mycket på vågen, men mät dig på flera ställen på kroppen och jämför, så ser du om du faktiskt ändrar kroppsfrom, även om du kanske inte går så mycket ner i vikt. Med den här maten bygger man nämligen mer muskler än med vanlig svältkost.

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

cschober
0

Tack för era svar!

För att gå ner i vikt, hur många kolisar per dag ska man försöka hålla sig till? Har aldrig riktigt förstått hur mycket som är tillåtet.

Hur snabbt byggs musklerna? Inte kan det väl ta bara några dagar??

missaz
0

#5 Hur många kolhydrater/dag man tål utan att vikten stannar är olika för olika personer. Under 20 gäller många, själv ligger jag mellan 10-15 ungefär. Jag har ungefär lika många kilon som du att gå ner.

SaJo123
0

Välkommen. Själv är jag inne på min fjärde vecka. Jag körde hårt. Tog bort allt "vitt" - socker, bröd, kakor mm som innehåller mycket kolhydrater. Ätit idag:

Frukost: 2 ägg med grädde (som äggröra) stekt i lite smör. + halv burk makrill i tomatsås.

Lunchlåda: Lax i ugn (täck med en sås på grädde, ost och kryddor) lägg på lite broccoli. Gör storkok av ugnsrätter - kyckling, lax, köttfärsbiffar osv… Och gör lådor med lite gröna grönsaker (haricots verts, broccoli, osv och häller på lite grädde, örtkrydda, ost osv.)

Middag: Kyckling-gryta som mannen gjort. Kycklingbitar stekta i stekpanna. Kryddade med curry, salt och peppar, lite lök, grädde osv… Till detta kokt blomkål och broccoli, lite tomat och vitkål.

Kvällste: kanelte med 1 tsk cocosolja.

Jag har blivit av med allt sötsug. Har gått ner flera kilo på mina tre-fyra veckor och det går lite upp och ner. Brukar alltid dra på mig några kilo vid mens - vatten.

Lycka till! och Kämpa på ett par veckor. Tror du ska ge det tre veckor ialla fall för att komma igenom de värsta övergångsbesvären.

cschober
0

Jag vill jättegärna fortsätta i minst 1-2 veckor till innan jag värderar hur det har gått, men det tar emot väldigt när jag ser hur magen bara växer >__<

jag har så dåligt tålamod så det är inte lätt.

nobban7
0

"Magen växer" - jo, det har jag också tyckt. Men jag inbillar mig att det egentligen är resten av kroppen som krymper och då verkar magen sticka ut. När man börjar lägga på sig vikt hamnar det ju ofta på magen först och jag tror att det stannar kvar där längst också.