Äta eller inte äta - vad & varför - det är frågan!
Jag börjar verkligen bli fundersam! Och behöver hjälp!
När jag började med LCHF tyckte jag det var så enkelt med vad man kan, ska, bör äta. Tolkade det som att LCHF först & främst går ut på att ersätta kolhydraterna man inte längre äter med fett. Men i övrigt inga konstigheter alls! eftersom jag några år innan slutade äta socker av alla slag, bröd, pasta, ris, potatis - stärkelserikt.
Men nu - efter ca 1/2 år med LCHF - och efter att jag läst massor med inlägg här - börjar det snurra rätt rejält för mig, när det gäller "Äta eller inte äta - vad & varför". Har stött på varningsflagg för grädde - mjölkprodukter - men också för FETT!?
Börjat bli tveksam till sånt som jag trott att jag under detta 1/2 år kommit till insikt om - tack vare vissa trådar här - börjat undra om det verklingen ÄR så som jag trott.
Som t ex att orsaken till avstannad viktminsknig, viktökning är något man inte tål äta - som jag länge misstänkt vara boven till övervikt (som jag tidigare nämnt och funnit flera här ha den uppfattningen), men nu börjat tvivla på om det verkligen ÄR så, eller om det finns en helt annan orsak till att grädde, CF, etc (och kanske också FETT?) påverkar vikten negativt, ger viktökning med LCHF-kost.
P g a att min vikt sakta men säkert ökat - även efter att jag slutade med mjölkprodukterna - så undrar jag om det är något helt annat än att "INTE TÅLA äta visst" som påverkar vikten negativt - av någon alldeles speciell anledning.
Kan det kanske istället handla om socker-känslighet, olika grad av? Kanske insulinresistens? (Förresten - vad är skillnaden?)
Kan det kanske vara så att personer som, precis som jag, i hela sitt liv varit socker-känslig - utan att vara medveten om det - och p g a det onormala begäret vräkt i sig "snabbt socker" har så mycket att "reparera"*), med hjälp av LCHF-kost, att det minsta lilla som stör reparationen sabbar den, och det blir börja om från början som gäller. Kan kanske det vara den egentliga, alldeles spciella orsaken till viktökning? ("Skador"* p g a sockerkänslighet - insulin-resistens?) .
Vad rekommenderas att "äta eller inte äta"? Vad kan, bör, ska man göra? I detta fall?
Hälsovinsterna med LCHF är helt fantastiska för min del - de besvär som "sockerkänslig-heten" gav försvann efter bara någon vecka. Underbart!
Sajten KiF - helt fantastisk!
Mjölkprodukter innehåller vassle och kasein, två proteintyper som ger en mycekt högre insulinutsöndring än protein i kött, fisk och ägg. Dessutom innehåller mjölk/fil/yoghurt "mycket" socker, vilket helt enkelt är en dålig kombination med den förhöjda insulinnivån.
Det är nog därför man råder folk att prova att utesluta mjölkprodukter vid avstannad viktnedgång.
Angående fetter är det som du säger att alla fetter inte är jämlika. Icke-gräsätande djur alla (förutom raps) vegetabiliska fetter innehåller jättehöga värden omega 6. Det orsakar inflammationer, eller åtminstone hämmar läkning av dem. Rätt proportioner är två delar omega 6 till en del omega 3.
Med en högre andel fett i maten är det värt att tänka på kvaliteten på fettsyror, men naturligtvis gäller det för alla, oavsett kolhydrat-kontra-fettintag!
#1 Det där med sockermängd i mjölkprodukter - det känner jag till. Men det jag inte förstår - vad är den egentliga ORSAKEN till att vissa kan vräka i sig grädde och ändå minska i vikt, medans andra inte ens kan ha en slatt i kaffet utan att ÖKA i vikt? Och för den delen inte heller kan äta grönsaker, helst måste hålla sig till ett minimum av kolhydrater.
Det jag funderar över är:
*- om ORSAKEN till viktöknng hos vissa - p g a visst de äter - är att de är "socker-känsliga"? eller insulinresistenta?
*-Om ORSAKEN är att sockerkänsligas kroppar i första hand behöver repareras, renas från många års socker-förgiftning?
*-Om det är så att kroppen efter denna reparation återställs och det blir OK att äta grädde, m m - på samma sätt som för den som aldrig varit sockerkänslig, eller
*-om det är "alltid avstå" som gäller, för att nå önskad vikt?
*- om "alltid avstå" gäller på samma sätt som alkohol är för alkoholist?
Fett av bra kvalité, det är ju en av "hörnstenarna" i LCHF - så det känner jag till. Men vad jag inte förstår - det är VARÖR det ges råd att MINSKA FETTINTAGET vid ute-bliven, önskad viktminskning. Vad som är ORSAKEN till dessa råd! Har det på något sätt NÅGOT med "socker-känslighet" att göra?
Hoppas få hjälp med svar på detta!
Minska fettintaget har jag inte sett, snarare öka.
Samtidigt som man minskar på proteinintaget till ett värde där man varken ökar eller minskar i muskelmassa (~0,6g/kg kroppsvikt sägs det).
fast 80-80-20 eller 90-90->20 och alla varianter samt kaloribegränsad fakir är ju en form av att minska på fettet ( och allt annat med förstås)

En del är så skadade att de inte tål det minsta kolhydrater, att dessa efter att ha fakirat ner i vikt tål lite mer kolisar än innan hör oxå till saken!
Man kan kalla det för diabetes eller prediabetes, eller syndom X om man vill men allt handlar till stora delar om en förstörd glukosmetabolism!
Vad jag vet blir man alldrig frisk från diabetes i någon form, man kan bara lära sig att bemästra sjukdomen, undvika sådant som ger biverkningarna, eller ett fortsatt insulinförlopp med allt större skador tills man sitter där amputerad och blind!
Nuuu är det nog oxå som så att alla inte har en störd glukosmetabolism, utan äter fel mat (snabba kolisar) eller har ett stört förhållande till mat.. eller kombinationer av detta!
För dessa kan LCHF ändå hjälpa på grund av det minskade sug och ökade mättnadssignaler som LCHFmaten ger upphov till!
Att gå från att ha ätit färdigmat till att laga mat från råvaror kan göra att man undviker en hel del skit som man numera dumpar i alla färdigmat!
LCHFliknande mat har i undersökningar visat sig ha goda resultat på 1. diabetiker och 2. kraftigt överviktiga personer.
Detta är vad man kan säga i dag.. vilket tyder på att det bästa resultatet uppnås av de som är insulinresistenta!
Om du ger kroppen allt det fett den behöver via munnen lär den inte ta något från fettväven så långt kan man oxå säga.. det handlar då om att sakta smyga ner matmängder så att kroppen är trygg nog att släppa ifrån sig fettet!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Är det någon som kan svara på hur man kan använda 120 gr. kött till 100 gr. korv?????

Japp all tillagning går nästan alltid ut på att at bort vatten fån köttet medels stekning, kokning, rökning eller grillning!
Så det e lika när du steker biffen i pannan.. vattnet avgår!
Komplettering;
Jag är inte kraftigt överviktig (ca 8-10 kg). Jag är inte diabetiker.
Har ingen aning om jag är insulinresistent, för jag vet inte vad som menas med att vara det. Vet bara att jag haft söt-begär - bl a på så sätt att jag inte nöjde mig med en ruta av den maxi-stora choklad-kakan, utan åt upp hela på en gång, frossade i frukt - åt 10-15 äpplen om dan (äpplen som ju var så nyttiga) - som jag trott berodde på att att jag var sockerkänslig (så som det beskrivs i boken Sockerbomben).
Numera har jag inget söt-begär alls!
# 5
"Störd glukosmetabolism" "Insulinresistent"
1. Hur vet man att man har/är det?
2. Hur yttrar det sig?
3. Ger någon typ av test besked om det?
Är insulinresistent och sockerkänslig sak samma?

Det finns flera definitioner av det metabola syndromet. International Diabetes Federation väljer följande definition:
- Bukfetma, plus minst två av följande:
- Förhöjd mängd triglycerider (fett) i blodet
- Låg andel HDL-kolesterol i blodet
- Högt blodtryck
- Nedsatt glukostolerans eller diabetes typ 2
Bra behandling mot det metabola syndromet är att sluta röka, motion och god kosthållning.
Ett flertal kvinnor som lider av PCOS, en hormonell obalans, lider också av ett metabolt syndrom.
En teori är att den centrala störningen i metabolt syndrom är höga insulinvärden, eventuellt sekundärt till insulinresistens. Ett flertal studier visar effekt på de ingående komponenterna i metabolt syndrom av minskad mängd kolhydrater i kosten.[1][2] Detta sänker normalt insulinnivåer i blodet. Exempel på sådana kostmodeller är Atkins eller LCHF.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Insulinresistenssyndrom
Altså Insulinresitent är Diabetes eller prediabetes, cellerna svarar inte på insulinutsöndringen varvid bukspottskörteln tillverkar ännumera vilket leder till för höga insulinnivåer ocg forsatt höga blodsocker halter vilka bägge är farlig, dessutom stängs all fettförbräning av och kroppen försöker förtvivlat omvandla överskottet av blodsocker till fett via de novo lipogenes så att den farliga situationen kan bemästras.. kort o gott.. man har diabetes Typ2!
"Typ 2-diabetes (tidigare kallad icke-insulinkrävande diabetes och åldersdiabetes) är ett tillstånd då kroppens känslighet för insulin är nedsatt. Bukspottkörtelns produktion av insulin är normal eller förhöjd men däremot har insulinet minskad effekt på vävnaderna i kroppen, och blodsockerhalten förblir därför hög. Orsaken är att cellernas insulinreceptorer av okända anledningar inte längre svarar på insulin, och därför tar inte cellerna upp glukos från blodet. Typ 2-diabetes behandlas därför inte huvudsakligen med insulininjektion, även om det numera är ganska vanligt även med insulininjektioner som komplement till peroral behandling."
Tack Zepp, för fantastisk information!
Något jag ändå inte kan låta bli att undra över - det är om insulinresistens har någonting att göra med "att vara socker-känslig". Om det är sak samma eller något helt annat?
Och om det kan vara så att den egentliga orsaken till att vissa inte ens kan ta en skvätt grädde i kaffet, utan att sabba viktminskningen, är att de är socker-känsliga - medans andra, som kan dricka grädde litervis och rasa i vikt, inte alls är det?
Om det är så - då kanske det allra bästa för sockerkänsliga är att äta kolhydrater så nära GI-noll som möjligt? Behöver ha större koll på kolhydraterna?
Hoppas någon kan ge mig svar på mina funderingar!
Lite om att vara sockerkänslig - hämtat från Bitten Jonssons bok "Sockerbomben":
"- personer som aldrig kan tacka nej till efterrätter, godis, alkohol, sånt som ger dem kickar. Och som av den orsaken är överviktiga, jojobantat, har häftiga humörsvängningar. Enormt sockersug. Den som är känslig för socker, eller beroende av det, kan inte skilja mellan hunger och sug - och är därmed extra utsatt när det gäller att försöka gå ner i vikt…………… Var extra uppmärksam på mat du blir extra fäst vid"
Jag är övertygad om att LCHF är en perfekt kost för den som är sockerkänslig.
Inte minst för att jag på så kort tid blev FRI från söt-begäret! Blev av med det hemska SUGET i mellangärdet, som ofta kom direkt efter måltid - kände mig "hungrigare" än innan jag började äta! Lärde mig känna skillnaden mellan hunger och sug. Har Inte längre hängande över mig att jag måste äta i tid och otid. Och jag fick tillbaka mitt solskenshumör!
Ett sätt att reglera sötsuget är regelbunden motion. Funkar för mig.
Alltså detta med att minska fettet.. Jag måste bara slänga in en reflektion om detta; när jag först hittade hit till detta forum fick jag kännslan av att folk "vräkte" på fett, vilket jag därmed också gjorde. Jag får inte ihop detta med den näringslära jag kan riktigt, men överdrivet fettintag (trots begränsat med kolhydrater) för mej att gå upp i vikt! För att gå ner i vikt med denna kost måste jag äta normalt mycket fett. Till saken hör dock att jag aldrig varit rädd för riktigt smör osv så aldrig ätit dåligt med rätt fett (normalt mycket fett är ju olika för olika människor) :)
Bara en liten reflektion :)
Precis som jag uppfattat det hela också ,,,ät så mycket fett du vill..
Detta håller inte vi har använd grädde i ganska stora mängder … men det förstår jag att det går inte…..smör är ok,,likaså bacon…men vad mer ….vågar man äta delikatessostar och vanlig hårdost 34%…
Ost innehåller kaseinprotein; mjölk/grädde innehåller vassleprotein och socker. Bägge ger insulinpåslag.
Tror du kan äta rätt rejäla mängder kött, fisk och smör utan problem…
Men den feta "goa " osten ska man inte äta den????
Ingen creme fraiche heller…..om jag fattat det rätt ska man bara äta smör och fett kött som bacon.
Det låter så jäkla bra ät så mycket du vill av grädde ost creme fraiche o dy.
Då stämmer ju inte detta??
#15 Pingela: Det beror helt på om du reagerar på dessa livsmedel eller INTE!
Vissa kan äta dom, andra inte.
Du måste själv testa.
#0 Sias: Det finns vissa som inte kan stoppa i sig för mycket fett, men eftersom många är fettskrämda brukar det inte vara några problem på den fronten.
Jag tror personligen, att äter man för mycket oavsett mat så går man upp eller står stilla. Men det måste inte vara så för alla heller, vissa kanske kan äta hur mycket fett dom vill och ändå gå ner. Det finns ju fall där vissa kan äta hur mycket kolhydrater dom vill och ändå vara smala? Återigen har vi detta: alla råd måste testas ut individuellt efter en generell bas. (var det nån som förstod det där sista?)
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Ja, det var inte alls menat som någon rådgivning. Jag ger bara förklaringar och överlåter till andra att avgöra vad de vill göra med informationen. Ost är fint, _särskilt_ fet ost. Jag gissar på att du inte äter 5 dl creme fraiche i taget, heller?
Fakir, har så många berättat om gett hjälp att få fart på fettförbränning - viktminskning.
Tycker bara det verkar så trist! Käka ägg & färsbiff morron, middag, kväll.
Men - det kanske är värt för mig att satsa på fakir för att på så sätt kanske få besked om jag är "skadad"? Få svar på om det är så att jag verkligen hör till dom som behöver utesluta grädde, CF, ost (om det är hindren till viktminskning)? Få besked om det är så att något är helt tabu för mig? ? ? ?
Hur länge ska man fakira?
Efter fakiren, ska man då börja tillföra nån enstaka kolis - för att kunna få veta vad som är boven?
Finns det bra trådar om detta här?
Nej mikalj 17#
det blir ju högst 1/2 dl åt gången och runt 40 gr. fet ost.
Jag vet att man måste testa sig fram,men när man läser är så
mycket du vill av den Gröna listan…så blir man frustrerad…
är det konstigt???
Konstigt att du blir frustrerad? Det är rätt svårt för mig att svara på. :-)
Det är ingen absolut vetenskap, vi kan bara erbjuda råd och riktlinjer…
Jennix!
Du har så rätt! att "alla råd måste testas ut individuellt…. "
Ingenting är standardmodell som passar alla - inte ens LCHF. Det gäller ju bara att hitta sitt - det som passar - som inte alltid är det lättaste.
För min del för sökandet efter "min LCHF-MODELL" med sig massor med frågor. Tack & lov finns det så många kunniga här! som kan ge hjälp på vägen.

Sias - Trist med fakir!? Nä!
(Man måste ju inte hålla sig till enbart ägg och färsbiff om man inte vill)
Lammkött, griskött, älgkött, hjortkött, nötkött (osvosv), kyckling, ägg, fisk (massor att välja på - sill, makrill, tonfisk, abborre…), skaldjur, musslor, lever/njure, enstaka charkuterier, grodlår….stekt, grillat, varmrökt, kallrökt, kokt, rått.
Med majonäs, smör, smörsås (t ex bea, men kan lika gärna kryddas med curry etc)…..krydda med rosmarin, vitlök, peppar, timjan, oregano, hemkokt buljong eller….osv….
Pasi! Tack för de GODA råden! Så egentligen går fakir ut på att utesluta kolhydrater helt - inkl grönsaker?
Ja. (möjligtvis undantaget äggvitan, men…)
Jennix!
Äta för mycket, eller ej - det har jag inte haft just nån koll på. Bara enstaka trevande försök. Kanske dags för DET OCKSÅ! Varför inte!
Äggvitan, men….. VADÅ? mikaelj

#26 Innehåller lite kolhydrater.
#5 Jag tror det är få som äter för mycket, men har man vissa ätbeteenden som är problematiska så kan det bli för mycket mat.
Oftast brukar ju för mycket fett gå ut bakvägen helt enkelt. Jag vet inte om man kan äta för mycket fett, men andra säger ibland att om man äter för mycket fett så tar kroppen av "matfettet" och inte av kroppens fett… Men frågan är väl om man går UPP av det. Jag vet inte, har inte märkt det själv.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Jag blir tokigt illamående om jag äter för mycket fett.
Första veckan med Kamrat Majonnästub var inte riktigt den kärlekssaga jag hoppats på, kände mig nödgad till att konversera med Ulrik i arla gryning.
#2:"Men vad jag inte förstår - det är VARÖR det ges råd att MINSKA FETTINTAGET vid ute-bliven, önskad viktminskning."
En del får fart på sin viktminskning om de ökar på fettintaget rejält. Medan de som inte det biter på, kanske behöver dra ned på fettet. I deras fall kan det vara så att kroppen använder sig enbart av fettet som kommer in via munnen ("dietfettet") som bränsle, och eftersom det kommer i så stora mängder så behöver den inte använda fettet i fettcellerna. I en sådan situation kan man prova att minska på fettet.
Det gäller att hitta en bra fördelning, och den kan vara väldigt olika från en person till en annan.
Sedan ska man inte glömma att om man har gått ned en betydande del av sin önskade viktminskning, så är det helt naturligt att kroppen tar en paus! Det är sällan man får vara med om att man går ned i vikt från start till mål utan att hamna på en platå, eller i en lång paus, någonstans längs vägen. Det är först när det stått stilla i ett par, tre månader som man behöver tänka till: är man nöjd där man är, eller finns det något jag kan göra för att sparka igång det hela igen?
Man ökar på mängden fett i kosten för att minimera insulinutsöndringen av proteinet man äter… Troligtvis kan du äta 0,6g protein/kg kroppsvikt utan att riskera att kroppen tuggar på dina muskler och fylla upp med resten rent fett.

mikaelj - Jag tror många skulle missta massor av muskelmassa på så låga proteinnivåer.
På LCHF så fylls glykogendepåerna på via sönderdelning av aminosyror i högre utsträckning än hos kolhydratätare….jag skulle nog rekommendera minst 1g, men helst 1,5g.
Pasi,
Tack för informationen! Bra att veta.
Svar, tips & råd här i tråden har verkligen gett mig hjälp - men också peppat mig att "forska" vidare. Jag har sökt på andra sajter, på nytt läst LCHF-böcker jag har. Och funnit mer värdefullt.
Sockerkänslighet - har betydelse
I Skaldemans bok GI-noll, under "Dags att välja program" - står det; "Du har tre grupper att välja på, 50+, 25+ och 10+. Är du nästan normalviktig väljer du gruppen 10+".
Jag valde bara 10+, till mitt 8-10+, utan att läsa så noga. Och åt sedan det som rekommenderas i "Kostprogram LCHF - Du kan äta. Du kan också äta. Unna dig vid fest".
Men NU när jag läst mer noggrannt inser jag att 50+ gäller för mig - eftersom jag är väldigt sockerkänslig! (kolhydratiker) - och därför gör att en hel del av det som rekommenderas i "Kostprogram LCHF", "Gröna listan" - är bäst att avstå från.
Från boken: "Gruppen 50+ är mycket kolhydratkänslig. Här krävs en mycket stark medicin för att få ordentlig effekt".
"Det är din KOLHYDRATKÄNSLIGHET som avgör vilken grupp som passar dig bäst, VIKTEN ÄR INTE LIKA AVGÖRANDE. Egentligen handlar det om socker-känslighet, eftersom alla kolhydrater omvandlas till socker………….."
Jag har funnit många bra inlägg av sockerkänsliga - om hur det är att vara sockerkänslig som t ex det av KIA, publ 2007-08-12. Under; "Vi som är beroende".