Lågt kolesterol, vad beror det på?
I våras (åt inte LCHF då) hade vi hälsoundersökning på jobbet och då fick man bl. a veta sina kolesterolvärden. Jag hade 2 kolesterolvärden som låg under gränsvärdet, vilket tydligen inte är så vanligt. När jag frågade vad detta innebar egentligen så fick jag inget vettigt svar! Bara att jag inte skulle bry mig om det.
Nån som vet vad det innebär egentligen och varför man kan ha lågt kolesterol?? Vad orsaken kan vara… Även för 3 år sedan när vi också hade Hälsoundersökning låg jag i underkant, men inte under gränsvärdet så att säga.
Mina låga värden:
Kolesterol - 2,8 (riktvärdet för min ålder är 3,3 - 6,9)
LDL - 1,2 (riktvärdet för min ålder är 1,4 - 4,7)
HDL var normalt, 1,4 (riktvärde 1,0 - 2,7)
Har nu ätit LCHF i 4 veckor. Det skulle vara intressant att veta om nivåerna stiger med denna kost om man redan från början ligger för lågt.
Nån mer med låga kolesterolvärden?
Jag har som du värden under gränsvärdet. De blir rödmarkerade i labjournalen.
Jag är över 60 år och hade otroligt nog samma låga värden när jag åt skräpmat.
Trots att jag ätit mej till en åldersdiabetes så har dessa värden samt blodtrycket varit lågt och jag har heller aldrig fått någon förklaring. TROTS att jag själv arbetar på en vårdcentral så har jag fått samma svar som du, nämligen att det är bra och inget att bry sig om!!!
Min sambo som verkligen är "fettskrämd" den ende jag vet som skär bort fettet från bacon
han har alltid sina värden ÖVER gränsvärdet, fast han är 190 lång och smal och vältrimmad……visst är det konstigt.
En kollega på jobbet sa att det är genetiskt och att jag har ett bra "arv" det kanske är så med dej med.

Innan kostombytet hade jag låga värden (4), var utbränd och mådde i det närmaste så dåligt man kan. Efter kostombytet fick jag riktigt höga värden och mådde jättebra….ett hälsotecken i mitt fall. I dagsläget vet jag inte alls hur mitt kolesterol ligger, men bryr mig föga.
Jag tror att om man mår bra så är kolesterolvärdena bra och rätt för kroppen oavsett vilken nivå de ligger på.
#1 Bra arv är väl att ta i då 30-årsuppföljningen av Framminghamstudien* visade att lågt kolesterol var starkt kopplat till hjärtkärlsjukdom om man var över 50 år (mao för flertalet).
*En studie som används av kolesterolhypotesförespråkarna. För mer info sök på Ravnskov Frammingham
Oj då, där ser man, jag kanske är jättesjuk istället för kärnfrisk!
Jag är ju mycket över 50 och min far dog vid 52 års ålder av en hjärtinfarkt.

#3 Jag tror inte man skall bry sig om kolesterolet utan titta på hälsan istället.
Precis min åsikt…..dessa prover tas ju som rutin vid mina diabetskontroller och jag bryr mej inte nämnvärt om det.
Jag vet ju att jag mår bra och nu mår jag ännu bättre
genom LCHF-kosten och sockret ligger stand-by och åker inte jo-jo, trots att jag minskat ner Metforminet från 3 till 1 tablett/dag…….vad kan man mera begära…