Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 3467 ggr
Thyra4
0

Jag mår illa

Innan jag åkte på semester, så hade jag ätit en strikt LCHF-kost och gått ner 2,8 kg på 4 veckor. Jag var sällan hungrig, men hade ibland halsbränna och mådde illa. På semestern försökte jag vara duktig och åt inte potatis, pasta eller ris, MEN, med all inclusiv, så är ju utbudet stort  och efterrätterna var ca 12 bakverk av olika slag och fri dryck mellan 10.00 - 24.00. DÄR misskötte jag mig, men då mådde jag inte illa. Viktminskningen var borta.

Nu har jag varit hemma 5 dagar och återgått till strikt LCHF-kost ( -2 kg) och illamåendet har kommit tillbaka. Jag kanske är hungrig, men det är inte den känslan jag har. Har svårt att tänka vad jag skall äta. Omelett och bacon på morgnarna, klarar jag inte längre. Jag är inte sugen på något. Någon som kan ge mig några tips?

Wildrat
0

Ät mer grönsaker, särskilt kalla såna som sallad och gurka. Illamåendet kommer antingen av kolhydrat"bristen"  eller av att du äter för lite men grönsakerna hjälper aptiten och besvären går nog över om du äter ordentligt.

fj-100
0

Jag gör ett mjöl på 2/3 linfrön och 1/3 kokosflingor. Blandar 1 dl. mjöl m. ett ägg och 1/2 tsk bakpulver. Brer ut på tallrik och kör i micron i 2 min. Delar brödet på 4 och äter två sådana till frukost med smör och ost på. (Måste ha macka på morgonen).

Thea
0

Åh, vad jag känner igen mig!!!

Jag har nog ätit LCHF i ett par tre månader och har på sista tiden börjat tappa matsuget rejält. Jag blir hungrig, men är absolut inte sugen och mår illa när jag börjar äta. Jag har tappat i vikt, vilket främst syns över nyckelbenen och i ansiktet.

Jag kan inte längre äta min vanliga frukost bestående av TY+keso+grädde och nötblandning. Jag får inte i mig det!!! Det står mig upp i halsen och illamåendet kommer som ett brev på posten.

Nu ikväll bestod middagen av grönsallad m fetaost och vinägrett samt stekt bacon. Jag har tidigare utan några som helst problem kunnat smälla i mig ett helt paket bacon. Nu tog det tvärnit efter bara några skivor! Däremot salladen kunde jag äta HUR mycket som helst av. Men den gör mig inte mätt. Inte mätt = stort sug efter kolhydratrik mat.

Det här är inte roligt och jag hoppas innerligt att detta ger sig. Annars vet jag inte om jag kan stå emot suget länge till.

Precis som du har jag mycket svårt att hitta på maträtter att laga! I början av LCHF var det plättlätt!

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Thyra4
0

Mitt intag idag:

Frukost: Fiskpaté en skiva på 1 cm med smör smaksatt med citron.

Fm: 1 skiva ost och en tunn skinkskiva +kamomillte med en skvätt grädde.

Lunch: 0,5 cm fiskpaté med citronsmör.

EM: 2 ostskivor med smör emellan

Middag: 1 fläskkotlett med blomkålspuré, bearnaessås, kryddsmör och gröna bönor.

Rött vin till och eftger det mår magen bra.

Jag kan ju kolla på minmat.se, men jag glömmer alltid bort att väga maten. Måste skärpa mej.

Wildrat
0

#4 Jag tycker det låter som väldigt lite mat och det kan förklara ditt illamående. Illamående är ett av symptomen på svält och enda sättet att må bättre är att äta mer. Testa att ha lite grönt, gärna sallad, till all mat så får du nog ner mer.

mikaelj
0

Eller om det inte räcker, ät några bär eller en bit söt frukt.

Socker stimulerar aptiten.

Thyra4
0

Tack för Era svar. Har ätit lite mer idag och känner mig mycket bättre, men fuskat med en grov macka. Anledningen är att jag var på lasarettet och efter det gick jag in i en ICA-affär och tänkte köpa en färdiggrillad kyckling, men det blev inte så för att på alla påsar stod det innehåller smakförstärkare E 621. Därför blev det en bit bröd med mycket mjukost på.

Funderade på om kycklingen var gammal, eftersom smakförstärkare måste tillsättas.

Wildrat
0

#7 Smakförstärkaren används för att du ska äta mer. Istället för att bli mätt av bara filen behöver du äta halva kycklingen för att bli mätt…

Thyra4
0

#8 Men jag läste någonstans, att de gömmer dåliga råvaror med glutamat. Är det inte så också?