Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 2269 ggr
[Anega]
0

medelhavs vs lowcal vs LCHF

I somras skrevs ju om nån undersökning där dom hade jämfört tre dieter, lågkalori, medelhavskost och LCHF. Testgruppen som åt LCHF gick ner i vikt och mådde bäst. När en "expert" (rössner?) uttalade sig om resultatet i radion hävdade han att försöksgruppen hade ätit mest omättat fett och att mättat fett var farligt. Vet nån hur det var med den där undersökningen? Åt dom mättat eller omättat fett i huvudsak? Hoppas ni vet vilken jag menar av mitt luddiga inlägg.

missaz
0

Efter vad jag kommer ihåg åt de faktiskt mest omättat fett. Mättat fett är däremot INTE farligt, tvärt om, men att få Rössner att inse det är nog som att försöka… tja, få en kamel genom ett nålsöga…. typ.

[Anega]
0

TAck för svar. Vi hade en diskussion på jobbet nämligen. Och jag menade på att man äter mättat fett enligt LCHF, men så kanske det inte var i just den undersökningen då.

mikaelj
0

Mest mättat, men rätt mycket enkel- och fleromättat också. Kött består ju av hälften/hälften; fisk enbart fleromättat, om jag minns rätt.

Vegetabiliska oljor är farliga, eftersom de innehåller oerhörda mängder omega 6, som är en pro-inflammatoriskt fettsyra. Det är allmän kunskap. Margarin görs på veg. olja….

Wildrat
0

Tydligen hade tidningarna fel också när de sa att Atkinsgruppen åt mest fleromättat fett, författarna till undersökningning gick senare ut och sa att de visst hade ätit massor med mättat fett.

Kostdoktorn har skrivit en massa om det här…

missaz
0

#4 Aha… Där ser man!

lowcarbing
0

LCHF är en svensk version av lågkolhydratdiet och i undersökningen åt man enligt Atkins diet. Atkins Foundation var huvudfinansiär av studien. I Atkins bok The New Diet Revolution från 2002 förespråkas inte särskilt mättade fetter. Det står att smör är tillåtet, inget mer egentligen.

Hälsningar

lowcarbing

Lantisen
0

# 6 Vaa??Förvånad!! Är det verkligen en SVENSK version? Jag trodde att den (som namnet antyder; lowcarb-highfat) att det kom från staterna, som allt annat!  Skäms

Doc
0
WilliamJ
0

Här kan man läsa om "The mediterranian diet"

http://www.westonaprice.org/traditional_diets/index.html

Förmodligen vet dom inte ens vad "Medelhavskost" är för något.