Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 3589 ggr
mikaelj
0

Läkare och "stenålderkost"

Var på VC idag. Berättade att jag äter "stenålderskost" och var orolig för hälsan.  Sade att jag äter fett kött, fet fisk, ägg, ost och grönsaker.

Han var negativt inställd med följande argument

• fett kött fanns inte förr; vilda djur är magra
  • fett griskött är aterogent (åderförkalkning)

men menade samtidigt

• det är bra att skära ner på kolhydrater överlag

Jag menade på att kolhydrater orsakar förkalkning, varpå han drog fram "6 års läkarstudier"-argumentet. Hann inte diskutera vidare. Ville inte pressa honom eftersom han var vänlig nog att beställa blodprover åt mig och dessutom en väldigt sympatisk person i allmänhet!

Internettan
0

Jag förstår dig. Han tror som han gör (just nu i alla fall) och det hade nog inte varit någon bra idé att sätta igång en stor debatt där och då.

"Every point of view is a view from a point."

Doc
0

6 års läkarstudier, varav ca 1 veckas utbildning i näringslära. Om ens det. Gissar att han inte nämnde den detaljen? Tungan ute

Anders-S
0

Tycker nog att din läkare hade rätt beträffande fett griskött:

Om man beräknar omega-6/omega-3 kvoten som

linolsyra/(EPA+DPA)

blir den 61 för stekt bacon enligt Fineli.

mikaelj
0

Anders-S,

Å andra sidan tyckte han att solrosolja var bra. :-)

Vad anser du om hans tankar om vilt & magert kött? Jag menade på att man åt hjärna, lever och annat som är fett, men det skulle enligt honom inte räcka för att motsvara det feta kött vi äter idag.

[Anega]
0

Kött från lamm och nöt tex som får gå ute och beta brukar vara mycket fetare än traditionellt kött. Bara min privata reflexion från affären :). Men det var väl kanske inte svar på frågan om vilt kött.

mikaelj
0

Han använde vildsvin som exempel på att vi är anpassade till mager mat.

Intressant att fribetande djur är fetare. Ska komma ihåg det!

Anders-S
0

Dietister och margarinindustrin räknar ju gärna in alfa-linolensyra i kvoten men det förklarar inte varför han tyckte så om solrosolja. Kvoten skulle ändå bli 139 med deras sätt att räkna. 

Tror att man skulle kunna undvika värsta låsningarna om man diskuterar nyttan av anti-inflammatorisk kost istället, när man träffar folk från vården. Det innefattar både påverkan av kolhydrater, fiber, antinutrionella ämnen, naturliga toxiner och omega-6-fettsyror samt livsmedelstillsatser.

Själv använder jag inget vegetabiliskt fett alls, njuter av fet fisk, smör, ost, vispgrädde och gräddyoghurt istället.

Jag har nog ingen uppfattning om forna tiders kost.  Räcker med att bekymra sig över dagens felaktigt uppfödda djur och miljögifter som drabbar vilt.

Bengt-Olov
0

Får man sticka in med en fråga till Anders inlägg # 3 här:

Alltså även om man räknar in alfa-lonolensyra (Omega 3), så blir det ju med griskött, vilket man än väljer tror jag (gjorde en snabb koll på Finelli), en helt OTROLIGT DÅLIG Omegabalans - och inte minst om man jämför med NÖT… Förvånad

Varför har man inte varit observant på DETTA förrän nu!?

Jaha, är det detta som är huvudanledningen till att griskött enligt mångas rapporter här på detta forum och andra, skapar större inflammationer (och ledsmärtor m.m.) än kött från andra djur!? Förmodligen va!?

Kan det ha att göra med att grisar INTE ALLS är anpassade för gräsfrön, som de facto kossor är (plus att grisarna får på tok för mycket kolhydrater de också)!?

Jennix
0

Jag var på VC i förra veckan och "min" läkare tycker det är SUPERBRA att jag äter LCHF. Skrattande Hon är helt för smör, grädde och animaliska fetter.

En del av dom kallar det för "jägarkost", för då får dom lite mer tid på sig att bearbeta en del fettskrämda patienter. Flört

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Uttelille
0

Det är verkligen lustigt vilka olika reaktioner man får. Eller lustigt är det ju inte, men förundrandeGlad

Senast idag när jag var på apoteket och nämnde mitt kostombyte, så fick jag positiv respons.

Sedan var jag hos frisören, och av henne fick jag också positiv respons. Hon var inte orolig för mitt håravfall, utan menade att det skulle växa ut och förmodligen bli finare efteråt.

Det känns så bra när inte alla är anti hela tiden.

Men jag ska erkänna att varje gång någon kommer med argument så börjar jag fundera. Och det är ju bra det. Man ska aldrig sluta ifrågasätta.

Anders-S
0

#8  Jag har väl tjatat om det i något år här i KiF. I många kulturer har svin betraktats som orena sedan årtusenden. Det har ibland förstås förklarats av att svinen hade trikiner men man bör inte alltid bortse från gammal visdom.

Hushållsgrisen som fick potatisrester och var ute och bökade hade förmodligen mycket bättre värden än moderna industrigrisar. Lantbruksuniversitetet har forskat om det.

Diskuterade detta med Birgitta Strandvik vid LeoPrize-utdelningen som speciellt varnade för fel fett under kvinnors graviditet. Hon tyckte att bara man kompenserar med intag av omega-3 samtidigt så spelar inte några små skivor bacon någon större roll, förutsatt att man låtit fettet rinna av på hushållspapper förstås. 

Enligt den rådande doktrinen så skall man bara äta magert fläsk, där man skurit bort allt fett.  Det kanske inte är så fel ändå. Ibland undrar jag om inte SLV i högsta grad är medvetna om att det är alldeles för hög omega-6/omega-3-kvot i modernt uppfödda grisar och därför bibehåller sin rekommendation men bara skyller på det mättade fettet. Magert griskött ger proteiner medan man får bättre fett på annat sätt.

Anledningen till att jag tycker man skall använda uttrycket anti-inflammatorisk kost när man talar med folk från vården är att de inte kan säga emot. Det är alltid bra när man är överens om någonting! Finns ingen som tycker att man skall äta kost som orsakar inflammationer eller ateroskleros

starhawk
0

#11: Grisen har främst räknats som oren i två kulturer, den islamska och den judiska som båda härstammar från ett område där svinpest härjade när "orenheten" kom till, eftersom svinpesten är borta nu så är den "gamla visdomen" inte mycket värd

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

papa-bear
0

#11 de hade väl inte så bra möjligheter att förvara köttet heller, så det blev väl dåligt fort i hettan, kanske, bara en tanke så där.

Bengt-Olov
0

Tack Anders! OK, så vad du verkar mena, är att grisar i första hand är mindre lämpliga att äta än t.ex. kor för att de av sin NATUR är mindre lämpliga, och först i andra hand för att de får extra artfrämmande föda!? Ja, något som jag tror Strarhawk motsätter sig… Tror vi har diskuterat det här förut… :-)

Bengt-Olov
0

Skulle ju vara intressant att se vad vildsvin har för sammansättning på sina fleromättade…

mikaelj
0

Bengt-Olov, gissningsvis helt OK.

Läkarens poäng överlag var mer att de var fetare än vilda djur. Se t.ex. älg och vildsvin.

Halvdansken
0

Och så skulle jag vilja se en fet industrigris…någon som hittat det i kyldisken på senaste tiden? Det är ju så magert och tråkigt så det inte är sant, och smakar just inget heller.

Vilda djur kan omöjligt vara magrare än det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

mikaelj
0

Äsch! Det glömde jag ju helt av. Kanske ser honom igen.

ulpett
0

Jag käkade i ca 1.5 år en spannmålsbaserad kost p.g.a. min IBS men gick bara ner i vikt så jag blev mer och mer underviktig. Sedan la jag om kosten och käkade lite fetare stenålderskost och gick då upp till en lite mer normal vikt. När jag berättade det för min läkare så sa hon att det var bra och att jag skulle äta näringstät mat. (Å andra sidan sa hon någon gång när jag sa att jag inte käkade choklad att jag kanske skulle må bra av lite mer sådant…) De kanske inte har full koll, men jag tycker det känns positivt när de håller med delvis i alla fall.

Sköterskan som gjorde hälsogenomgång på jobbet för några år sedan betonade visserligen omättade fetter men tyckte det var väldigt bra att jag inte var rädd för att äta fett. Detsamma gällde dietisten jag i början träffade p.g.a. IBS:en. Hon sa också att anorektiker hon haft kontakt med som ätit oerhört lite fett ofta hade väldiga problem med matsmältningssystemet.

Angående grisar så tyckte jag julskinkan var jättegod när jag var liten då vi hade egna grisar till jul (ok, jag gillade inte att de skulle slaktas men jag kom över det så jag kunde äta maten i alla fall ;)), men nu tycker jag oftast att den man köper i affären smakar "grisrumpa" om ni fattar vad jag menar. Det är ju i och för sig vad det är, men man vill ju inte ha den bismaken…

Anders-S
0

#14 Idisslare har bättre förutsättningar men kanske ändå inte kan tillgodogöra sig och omvandla fettsyrorna utan är beroende av att hitta rätt foder de också.  Njut av det härliga ekologiska smöret och köttet nu när korna har betat ute en hel sommar!

kajsa71
0

Är kravmärkt griskött lika dåligt med avseende på Omrega6 /omega3 som  vanligt griskött?

mikaelj
0

Gräsuppfödda djur brukar ha perfekta omega 6:3-förhållanden (2 till 1). Jag gissar på att kravmärkt griskött har det. Men jag vet inte säkert.

Bengt-Olov
0

Om KRAVen efterlevs, så får väl alla KRAV-djur mindre andel kraftfoder, än konventionellt uppfödda, och att det därför åtminstone borde göra skillnad - frågan är väl HUR mycket (eller lite). Dock tillåts hur som helst ändå KRAV-djuren påprackas ganska så mycket kraftfoder de OCKSÅ. Å frågan är väl om inte grisar tar ÄNNU mera skada av kraftfoder, än kor!?

chapp
0

Är det ingen mer än jag som upprörs över det faktum att man uppmanas slänga mat (fettrika delar av grisen)? Jag köper en halv utegris i låda och på den grisen är det många fettrika delar. Aldrig i livet att jag skulle skära bort fettet och bara mala ned de köttiga bitarna till köttfärs. Det är ju respektlöst mot grisen! Mot naturen! Jag mal ned allt och steker sedan grönsaker i det grisfett som blir kvar i pannan. Att slänga fettrika delar av djuret är en slags hälsohysteri, tycker jag.

(Jag vet att man kan äta svålen på diverse olika sätt men har inte kommit så långt ännu! På spanska landsbygden, där man genom historien inte haft det så fett alla gånger, äter man svålen som gelé-bitar, kokt möjligen).