Stämmer dessa påståenden om LCHF-kost?
Stämmer dessa påståenden om LCHF-kost?
"Nackdelar: När man undviker kolhydrater bildas ketoner som ger en surare miljö i kroppen. Det kan ge inflammationer och en ökad risk för benskörhet, njursten, huvudvärk, förstoppning samt brist på viktiga näringsämnen. Det höga fettintaget leder till att du absorberar mer gifter som kallas endotoxiner från tjocktarmen. Hjärnan får inte mycket bränsle i form av kolhydrater så den mentala kapaciteten minskar och träningslusten sjunker."
Hittade detta i ett inlägg på viktklubbs forum. Det låter inte så bra men stämmer det verkligen?
Det har diskuterats tidigare i Paulun om LCHF (här) och Palun sprider lögner i KvP (kostdoktorn.se).

Han hittar på.. synd för han var förr någon man kunde lita på.. sa alldrig något som inte kunde bekräftas.. men nu börjar jag misstänka att han blivit som de andra i kostetablisemanget, det är pengarna som pratar, LCHF är ett allt för stort hot mot mångas inkomster!
Det är Ketosacidos som ger farligt surt blod, och detta vet vår kära Fredrik beror på obehandlad diabetes typ 1 eller grav alkoholism!
"Ketoacidos, eller syraförgiftning, innebär en så kraftig frisättning av ketonkroppar att blodet blir surt. Det inträffar framförallt vid bristfällig insulintillförsel hos personer med diabetes typ I samt vid långvarig alkoholism.
Ketoacidos är en särskilt kraftig form av ketos, vilket innebär att ketonkroppar frisätts i blodet då kroppen övergår till att använda fett som bränsle, istället för kolhydrater. Ketos förekommer bland annat vid svält, men leder inte till surare blod hos friska individer.
Kroppens fettreserver (triglycerider) bryts i ett första skede ned till glycerol och fettsyror. Bland annat eftersom blodets förmåga att transportera fettsyror är begränsad, och eftersom de inte kan passera blodhjärn-barriären, bildas även ketonkroppar. Vissa av ketonkropparna är syror, men detta leder till surare blod endast vid okontrollerad frisättning som vid obehandlad diabetes typ I."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ketoacidos
"Glukoneogenes är en energikrävande process där glukos bildas från andra enklare föreningar som cellen inte kan bryta ner. Exempel på föreningar som genomgår glukoneogenes är laktat, glycerol och alanin. Glukoneogenes sker huvudsakligen i levern under fasta. Främst hjärnan och röda blodkroppar (erytrocyter) är beroende av kontinuerlig tillförsel av glukos eftersom det är deras enda energikälla (hjärnan kan även förbränna ketonkroppar).
Glukoneogenesen är en process som motsvarar en bakvänd glykolys. Startmolekylerna kan vara vilken intermediär som helst i citronsyracykeln eller glykolysen, samt glycerol, laktat och aminosyror."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Glukoneogenes
Sen så vet även näringsfysiologen att fett och fettlösliga ämnen tas upp i tunntarmen då detta kräver tillförsel av galla!
Om det är något toxiskt som tas upp från tjocktarmen måste detta vara vattenlösligt för det är det enda som tas upp där!
"Tarminnehållet kommer till tjocktarmen efter att det varit i tunntarmen. Tjocktarmen är lite olika i olika organismer. Men den huvudsakliga funktionen för tjocktarmen är att lagra avfallsprodukter, återföra vatten från tarmen till blodomloppet, reglera vätskebalansen i kroppen och absorbera några vitaminer, till exempel K-vitamin."
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tack så mycket, nu känner jag mig lite lugnare! :)
För mig låter det som om allt är tvärtom! Men jag är bara en LCHF-användare som mår himla bra sedan snart ett år. Om man dessutom funderar litet på att Dr. Jan Kwasniewski och Dr. Wolfgang Lutz behandlat patienter med en rad olika sjukdomar med denna kost sedan mer än 40 år med gott resultat så tror jag att man inte ska bry sig så mycket om vad som skrivs av dom som har ekonomiska intressen av att folk borde gå ned i vikt.
Zepp, du är en levande uppslagsbok. vem är du? var har du lärt dej allt? jag vet att du visar sidor på nätet, men hur vet du var du ska leta. jag är jätte impad av din kunskap. du är en av anledningarna till att jag äter LCHF.

Frågorna är ställda så många gånger tidigare.. men då det kommer till nya personer hela tiden förtjänar det att upprepas!
Fettskrämdheten upprepades tills den blev en sanning, tyvär håller den inte streck vid en vetenskaplig undersökning, men det är förmätet av mig att slå fast vad som är sant, folk får läsa själva och bilda sig en egen uppfattning!
Man kan undra hur han Paulun tänkte när han skrev artikeln.. folk kan ju kolla det mesta på internet nuförtiden!?
Kostdoctorn skrev ett brev till Paulun angående artikeln;
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.