På 30 talet...
Jag måste dela med mig av något som hände mig idag. Jag var och talade inför en massa pensionärer, och det hela började med att ett gäng smörgåsar serverades… Jag tackade artigt nej, och förklarade att jag slutat äta kolhydrater.
Det hela väckte stort intresse och jag fick berätta om de hälsovinster jag gjort. Men så kommer det plötsligt från en äldre dam (gissningsvis runt 75 år gammal): "I början på 30-talet så var det en läkare som rådde mig och min man att sluta med potatis och bröd. Han tyckte vi skulle äta mer fett i stället. Och vi gick ner massor i vikt båda två."
Jag tyckte det var hur kul som helst att höra!
Jag skulle gärna vilja veta vad för fett de åt, om du kan få reda på det!
Jättekul!!!" 
#1 Det bör väl mest troligt ha varit mättat fett till stor del (smör, grädde, kött-fett) eftersom det var på 30-talet…? Matoljorna var väl inte så stora då av vad jag vet.
missaz,
Jess, det var specifikt varifrån de fick fettet. Vet inte hur mycket kött man åt, så jag funderar på om de i stort sett drack smör?

Jo Missaz, du har rätt. Det var de animaliska fetterna dom åt. Men hon sa också att de åt mer gris än vad de gjort innan…

Mikaelj - där gick vi omlott…*ler*. Men som jag förstod det så var det mest att de ökade mängden fett och att de åt mer fläskkött än vad de gjort tidigare. Samtidigt fick jag en känsla av att hon själv upplevde det som att den största förändringen var att dom slutade med det kolhydratstinna i maten…
Närmare 20-30E% kolhydrater från energiglesa grönsaker, gissar jag på. Det kommer man långt på.