Två veckor med LCHF
Hej,
Jag är en 26 årig kille som alltid varit intresserad av kost och träning. Min förra matsedel innehöll mycket protein, massor av grönsaker och frukt samt kolhydrater i form av gröt, grovt bröd och bulgur. Jag använde inte smör eller margarin som pålägg över huvud taget. Mättat fett var ett absolut no no. Fettet fick jag från fisk, nötter och olivolja. Jag tyckte jag åt väldigt sunt, vilket jag hade stöd i gängse "sanningar" som jag spenderat många timmar att läsa om.
Dock började jag tvivla på om jag kanske bara åt något jag trodde var nyttigt. När sen jag fick höra om LCHF så beslutade jag mig för att kolla upp vad det var. Det ledde till att jag bytte kost helt och hållet.
Numera äter jag bacon, kött, grädde, fetprodukter (förut var det miniprodukter), ölkorv, ostar, bearnaisesås, smör, kokosfett.
I snitt blir det 3500Kcal om dagen, med 5%, 15% 80% i kolhydrater, protein och fett.
Själv väger jag 77.5kg och är 180 lång. Tränar ca 1-3 dagar i veckan. Både styrketräning och löpning.
Observationer än så länge är:
- Det är bra mycket roligare att gå och handla!
- Min energi håller sig betydligt mer konstant under dagen
- Sötsuget är i princip borta, de stora fruktkorgarna på jobbet lämnas helt i fred.
- kaffe med grädde är godare än med minimjölk
- Ingen dålig andedräkt eller blodsmak
- jag är betydligt törstigare än förut
Idag fick jag detssutom ett bra bevis på att min kropp klarar fysiska påfrestinngar utan kolhydrater. Jag sprang för första gången i mitt liv en löptävling. Det kändes kanon, trots att jag var förkyld. Tiden var dessutom bättre än väntat.
Om två månader tänkte jag ta och testa mina blodvärden och jämföra med ett test jag gjorde innan sommaren. På det testet hade jag höga värden på triglycerider. Det blir mycket spännande att se om den här kosten är hälsosam för mig. För jag vill absolut inte byta bort den.
Ha det fint!
låter positivt
känner du att hormonerna gör en lugnare….?
Vilka är de oändliga möjligheterna?
Vad mer är möjligt än uppgivenhet,värdelöshet?
Schyst läge!
Ett tips: vänta med blodproverna tills ett halvår har gått. Det är inte ovanligt att värdena går upp initialt, för att sedan sjunka.
#1 jo, lugnare känner jag mig. Jag hoppas också på att det stämmer att mättat fett höjer testosteronnivåerna, vilket leder till bättre muskeltillväxt. Och lite mer tävlingsinstinkt för den delen också.
Jag tycker jag har sovit alldeles för mycket under den här perioden. Ett av mina mål är att kunna sova 7 timmar per natt och vara pigg och alert hela dagen.
#2 Ok, bra tips. Trodde det skulle räcka med ca 2-3 månader.
Jag misstänker dessutom att jag äter aning för mycket för vad egentligen kroppen vill. Men det finns så mycket gott och spännande som jag förbjudit mig själv att äta innan.
mmm… ölkorvar från saluhallen
Hej!
Härlig historia. Alla möjliga positiva exempel. Spännande att höra sedan, hur det går. Du får gärna rapportera mera!
Du inspirerar, tack för det! 
Kul att höra detta!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Och när du tar proverna skall du se till att det är ApoB/ApoA-kvoten som tas. Den är relevant.

Nubi - Grattis till orken, trots att det bara är i början av LCHF-livet.
Är det muskeltillväxt du är ute efter (eller ork) då är detta rätt kost…fast du bör då äta rejält och inte ens tänka i banor att du äter för mycket!
Triglyceriderna är troligen redan nu rejält sänkta även om de övriga kolesterolvärdena kan vara höjda (vilket givetvis inte behöver betyda nåt negativt alls).
Visst är det gott med allting man förbjudits att äta under lång tid…känns nästan lite busigt att äta i början?
Precis haft fest här. Att äta en ostburgare med ett tjockt lager majonnäs är tydligen väldigt provocerande… :)

#8 Kan tänka mig det
…det lustiga är att varken burgaren, majonäsen eller osten i sig är provocerande, utan just borttagandet av brödet!?

Hej och grattis!
Jag hade kunnat skriva det inlägget själv.. Trodde jag för två veckor sedan mådde bra och var hälsosam på mina kokta grönsaker med fettfri kvarg. Så fel man kunde ha. Smörstekt entrecôte med aioli är ju vad som gör en lycklig, mätt och stark!
Jag tänker mig att jag äter mer majonnäs, men om man ser till en vanlig burgare man köper ute, så är det nog inte så ändå.
Ja, visst är det underligt?

haha, schysst, jag slipper skriva ett intro-inlägg, du skrev det åt mig :P
seriöst, din historia är på pricken lik min. faktum är att jag gick UPP i vikt i början av LCHF för jag åt så mycket utav allt som jag tidigare hade trott var så onyttigt :)
men viktuppgången var bara positiv i mitt fall (jag la inte om kosten för viktens skull, utan dels pga problem med IBS, men också för att jag helt enkelt insåg att denna kost är den "rätta"), tycker jag är snyggare nu när jag har mer muskler och inte är lika benig.
Man ska inte bli vrålhungrig var tredje timma på en hälsosam diet, hur fan skulle grottmänniskorna ha tid att fixa käk så ofta? jag trodde verkligen att jag var såååå nyttig när jag tryckte i mig säkert ett kilo frukt om dagen bara i mellanmål… å sen förstod jag inte hur jag kunde vara så pruttig hela tiden :P
nu är magen lugn och from som ett lamm…