Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1038 ggr
chanelle
0

vad får jag äta??

Hej!

Jag är ny här på sajten och har redan startat lite med LCHF. Jag har läst de flesta inläggen för nybörjare och jag börjar få kläm på det mesta.

Men det jag undrar nu är: vilka grönsaker får jag äta? och hur mycket? Och hur mycket creme fraiche är "tillåtet"? Är det ok att doppa grönsaker i creme fraiche och ha som snacks?

Hoppas någon kan hjälpa mig med detta!

Wildrat
0

Tänk på grönsakerna som krydda, det gör maten gott men är inte det man blir mätt på, då blir det lagom.

Hur mycket CF du kan äta beror på. Vissa är känsliga för mjölkprotein och laktos och går inte ner i vikt alt går upp av det men om du är sån vet du inte förrän du testat. Det är helt ok att doppa grönsaker i CF och äta som snacks men tänk på att det är godis (inte varje dag alltså Glad).

Om du vill och orkar kan du lägga in det du äter i MinMat, då får du reda på hur mycket du kan äta av olika saker. Fördelningen bör vara ungefär 5E% kolhydrater, 20-25E% protein och 70-75E% fett. Tänk på att det är energiprocent, inte procent av tallriken.

chanelle
0

Tack för snabbt svar!

Jag ska kika in på MinMat och se om det kan vara till hjälp.

Margareta
0

Vi brukar säga gröna ovanjordgrönsaker för att göra det enkelt.

Vill man komplicera det hela så kan en del äta de grönsaker som innehåller max 5% kolhydrater medan andra måste hålla sig till max 3%. Man måste prova sig fram.

*Eftersom det här är nybörjarråd - flyttar jag tråden dit*

Numer pensionär i Nynäshamn

kaisakavat
0

Hej chanelle!

Undvik rotfrukter och frukt helt. Du kan äta - men var lite försiktig med t ex lök, paprika och tomater. Andra ovanjord växande grönsaker är helt OK. Det är en ganska enkel "tumregel".

Och som Wildrat skriver, mängden kan mätas lite efter som om det vore  kryddning eller dekoration. Inga berg med grönt, alltså!

Det är väldigt olika hur mkt mejeriprodukter man äter. Hur mkt man kan äta ifall man vill gå ner i vikt. Själv äter jag totalt kanske 1 dl grädde/crfr per dag och min viktnedgång har gått lite trögt.. Vet dock inte om detta är "boven", det kan bero på nåt annat.

Prova dig fram och hoppas det går bra! Skrattande