Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 997 ggr
[Estellan]
0

Två och en halv månad

Veckorna har gått fort och blivit till månader. Den 22/10 har jag  ätit LCHF i tre månader. Jag kan inte tänka mig att gå tillbaka till den kosten jag åt tidigare för jag mår så mycket bättre idag. Den största vinsten är nog att jag har ändrat synen på mig själv. Tidigare kände jag mest självförakt eftersom jag inte kunde "hålla" mig från att  överäta. Jag kände mig misslyckad som människa och totalt karaktärslös. I våras nådde jag botten och jag tror att jag var på väg in i en Depression.

Sommaren kom med en lång ledighet och den 22/7 kom min räddning - LCHF. Jag den stora skeptikern till allt annat än vad jag lärt mig under alla år - ät fettsnålt och allt, men lagomt mycket och se till motionera, bestämde mig för att ge LCHF en chans.

Första tiden åt jag i mängder av allt det feta. Min man bar hem allt som jag avstått från i så många år. Jag vaktade vågen med spänning och följde varje dag grammens upp-och nedgång.

Men idag äter jag mer och mer efter mina hungerssingnaler. Jag minskar mitt matintag och har inte behov av att frossa i allt fett. Min kropp börjar förstå att den kommer att få fett regelbundet och skriker därför inte efter det. Jag börjar bli lugn i mig själv. Maten är inte längre det viktigaste i mitt liv.

Det börjar märkas att det sker en förändring. Matkontot har gått ner eftersom jag den stora förbrukaren är nöjd med mitt paket smör, mitt gräddpaket, philadelphiaosten, äggen och creme fraichen. Det är allt jag behöver plus förstås kött, fisk, kyckling, lever och en och annan grönsak.

Mitt Blodtryck har gått ner - medicinerar ännu men jag hoppas slippa cozaren så småningom.

Lugnet -njuter av att inte vara stressad över när jag kan och får äta igen. Suget är minimerat

Midjemåttet har minskat från 125 till 115.

Vikten står still : ), känns inte som det viktigaste just nu.

Sover gott på nätterna förutom då minstingen roterar mellan mig och min man

Min man säger att jag har blivit så lugn i humöret : ) o ja, jag känner det. Skönt!

Allteftersom själföraktet försvinner och jag förstår att det är inte fel på mig, utan på min förra kosthållning börjar jag tycka om mig själv.

andreas0
0

Jag kan väl inte göra annat än säga grattis till alla hälsovinster. Glad

Teus
0

Gratulerar!!.. Kul att det händer saker och att du mår bättre!!!

NillaNina
0

Stort grattis till alla förbättringar!  Glad

Jag känner igen att självkänslan har blivit så mycket bättre. Förr var den på botten och jag brottades ständigt med att försöka få upp den. Det har kännts nästan lite magiskt att den nu bara infunnit sig. Så har det inte varit när jag har följt "nyttiga koster" tidigare. Då har den snarare tryckts ner, då jag hade en känsla av att jag "krupit till korset" och gett "de andra" rätt.

Idag ber jag inte om ursäkt för att jag har ätit fel och blivit gravt överviktig. Det var en helt naturlig följd av att jag åt en kost som inte var bra för mig och att den "nyttiga kosten" som man rekomenderade  mig ledde mig rakt tillbaks till mitt onyttiga ätande. Nu när jag har förstått det avstår jag från kolhydrater men jag avstår inte från god mat. Jag måste bara välja rätt, inte späka mig.

Lycka till på din fortsatta väg, Estellan!

[Estellan]
0

Ja det är allt konstigt det där med självkänsla jag menar att en kostförändring kan ge en mer självkänsla. Eller konstigt är det ju inte för förut gjorde jag bara fel eftersom jag inte "klarade" att hålla mig inom nyttiga matens regler trots att det var kosthållningen som var boven. Idag med rätt kost är det inga problem.

LatMask
0

Jag blir alldeles tagen när jag läser sånt här, och det känns som att all världens tappade kilon inte betyder nånting jämfört med sådana här vinster!

Underbart att höra!

FruFilur
0

Visst är det underbart ? Härligt att läsa om dina framgångar!

Så många positiva "biverkningar" på något så (faktiskt) enkelt som att undvika kolhydrater. Och att med ett litet leende kunna säga "jag bantar" samtidigt som man slevar i sig vispad grädde är bara så härligt!

Det enda som gör mig irriterad är att jag inte visste det för tjugo år sedan, då hade jag sluppit så mycket elände i fettfritt- och lightträsket med självförakt, hetsätande, självsvält och stadigt stigande vikt som följd…

Ett lugn har spridigt sig även i min kropp, och jag tror att om jag inte hade ätit enligt LCHF hade jag nog brakat in i den berömda väggen under den här våren och sommaren pga en hektisk arbetssituation, men jag är mer stresstålig (kanske inte odelat positivt att vara det, men ändå) än tidigare

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

[Estellan]
0

Ja jag håller med om att ibland kommer tankar om varför gjorde jag inte detta tidigare?

Men det tjänar inget till utan det är bara att njuta av livet som är här och nu Skrattande

[apriljox]
0

Hej! Jag känner igen mig i mycket av vad du berättar. Intressant med självkänslan. Jag har trott innan att jag har dålig karaktär, tänker felaktigt (jag börjar i morgon t ex), saknar diciplin etc etc. Efter sju veckor med LCHF har jag blivit av med sötsuget, och kan vara måttligt hungrig om det behövs utan att bli galen. Jag kan se en chokladkaka ligga på bordet utan att jag mular i mig den. Jag lyssnar på andra behov i kroppen. Tydligen var det inte mina tankar och min karaktär det var fel på, utan på signalerna från insulinet och ev andra hormoner. Vilken skillnad för självkänslan: jag är inte en dålig människa utan jag sitter i klorna på ett hormon som kan styras med annan mat.

[Estellan]
0

Det roliga är att på grund av att jag mår så bra idag känns det omöjligt för mig att stoppa i mig sådant som är skadligt för mig. Jag skulle inte komma på idén att stoppa det som rusar upp mitt blodsocker i min mun, för jag vet vad det gör med mig kropp. Det känns som att jag har fått tillbaka mitt liv.

Jag kom att tänka på ett råd jag fick av min bästa kompisför att bekämpa mitt sug, hon sa "du är uttråkad, hitta på och gör något roligt så du inte äter". Idag förstår jag vad hon menade, medan då tänkte jag "vad då det enda roliga i mitt liv är mat".

Och jag tror att det är så här livet ska vara. Man äter och man är nöjd. Och när man blir sugen, vilket sker ibland ska man kunna distrahera sig med något annat och inte drivas till vansinne av suget. När jag får sug så är det i regel ett tecken på att jag behöver vatten eller så kan det vara en kopp kaffe med mjölk och grädde.

glitterfisk
0

Grattis, vad underbart att höra att du mår så mycket bättre.Glad

Tänk om det är så att det är nåt i kroppen som gett oss lusten att äta (ex problem med insulinnivåerna). Det har gett suget så att man inte kan tänka på andra roliga saker. Med lchf kan det kännas som att jag för första gången förstår hur det kan kännas för "normalsmala" Ja, man är hungrig, äter, och sedan vill man inte ha mer. Det är "klart" till nästa gång man är hungrig. så har det inte varit för mig tidigare under light-tiden. Har alltid varit sugen och medveten om att det funnits ex kakor i frysen. Alltid med viljekraft fått kämpa emot det.

Nu håller jag med dig om att det är en befrielse! Äta, släppa det och göra annat tills kroppen blir hungrig igen många timmar senare.

Din tråd ska jag följa, det här vill jag gärna höra mer om!

[apriljox]
0

vad bra du uttrycker det, Glitterfisk. Äter när man är hungrig sen är det klart till nästa gång. Jag tänker att mitt mål är att äta för att leva, inte leva för att äta. Jag minns sen jag var barn att jag är väldigt ointresserad av mat, egentligen.

glitterfisk
0

Jag har alltid varit intresserad, och rund.Tungan ute

Kommer ihåg att jag stod nära mamma när hon lagade mat och smaskade i mig det jag kom över i smyg, redan som 4-åring. Skäms

Har verkligen börjat fundera på vad det suget och den drivkraften kommit ifrån.

Men håller med Estellan, det är underbart när suget avtar.

Heja lchf!

MEME22
0

Oj vad jag känner igen mig. Så många gånger som jag konstaterat att jag har usel karaktär, eftersom jag inte kunnat hålla mig från sötsakerna. Tänk om jag vetat att kosten jag åt (speciellt när jag åt "nyttigt") som gjorde mig konstant sötsugen, trött och som en jojo i humöret. Grattis Estellan till framgången.

[Estellan]
0

Va kul att höra om andras erfarenheter.  Skrattande

Jag har funderat på om en eventuell överkänslighet är medfödd, alltså något som finns i generna eller något som uppstår ur misskötsel av kroppen.

Ta mig som exempel, jag har alltid varit rund från det jag var barn till idag. Mitt ätbetende har också funnits med mig så långt bak jag kan minnas. Det talar för att det har funnits med väldigt tidigt.

Glitterfisk du skrev om att du upplevt det väldigt tidigt, alltså smygätandet vilket ju har varit ett typiskt beteende hos mig.