Hej, här har ni mig!
Jag stötte på Annikas namn dagen efter hennes teveframträdande i början av juli i år. Därefter har jag läst allt jag kunnat komma över om LCHF och kommit fram till att det vore dumt att inte pröva. Jag har varit normalviktig fram till för ungefär 10 år sedan. En rusande sköldkörtel med därpå följande underfunktion (som under-medicinerades) fick mig att lägga grunden till övervikten, privata tråkigheter gjorde resten. (Jag har alltid tröstätit men aldrig varit ledsen så länge förut.) Nu är jag glad igen men kilona är tyvärr kvar.
Jag har aldrig ätit "osunt" och då menar jag mycket socker, mjöl och salt. Jag har också aktat mig för härdade fetter ända sedan de började ifrågasättas. Min elitidrottande son lånade välvilligt ut sina "Nutrition-böcker". Så jag har prövat GI och mycket annat av liknande slag. Det där med ät ofta och ät mycket frukt och grönt gillade jag. Jag älskar (älskade?) frukt. Full med gott samvete knaprade jag i mig kilovis om kvällarna. En och annan gång blev det väl choklad och en och annan gång blev det vin - men i övrigt var jag ganska "syndfri" på matområdet. Men kilona blev fler. På tusenkaloridiet gick jag inte ner, åtminstone inte på den tid jag orkade hålla ut. Några utslitna kotor gjorde att jag inte klarade att gå runt kvarteret en gång (förmodligen en konsekvens av att jag inte orkade röra mig utanför jobbet under flera år innan äntligen diagnosen giftstruma ställdes). Och då förbrukas ju inte särskilt mycket energi. Och det behövs alla medel om man skrapat ihop 40 kilos övervikt.
En del av er har rasat i vikt. Gratulerar! Fast jag är lite avundsjuk trots att jag vet förstått att de flesta av er rör er mycket mer än jag. Jag gick ner ett kilo i veckan första månaden, ½ kilo i veckan månad 2 och sedan dess inget. Men med er hjälp (!) har jag försökt pressa upp fettmängden och ner proteinet. Jag lär åtminstone inte få problem för att viktminskningen går för fort ;-).
Men jag är inte panikhungrig numera och i dag kan jag gå förbi fruktdisken, så vad gör det om det tar lite tid! Man blir lugn av fett!
Roligt att få vara med!
Vad roligt att läsa din presentation! Välkommen hit!
Sen får jag nog säga att ett kg i veckan är att rasa i vikt för mig :D Och ett halvt kg perfekt :P
Välkommen hit säger jag med och tack för din presentation!
(jag flyttade den till gruppen medlemmar där vi har alla andra presentationer).
Det där med viktminskningen är ett kapitel för sig i detta med LC-kost. Det är verkligen väldigt individuellt och jag tycker Du fått en bra start.
Numer pensionär i Nynäshamn

Tack, jag känner mig redan välkommen. Och visst är jag nöjd med att överhuvud taget ha gått ner. Och mina byxor har alla blivit för stora!
Man får köpa skärp…det är billigare än nya byxor stup i kvarten…
Numer pensionär i Nynäshamn
Välkommen hit.
Jag har också haft giftstruma med exakt samma resultat av behandlingen. Ämnesomsättnigen dalade och kilona ökade.
Din viktminskning verkar jättebra och stora kläder är glädjande.
Man går ner utan att behöva röra sig så mycket. Man får motionera efter förmåga. Det är maten som är viktigast i viktsammanhang.
Lycka till!

Välkommen och grattis till förlorade kilon!