Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-jag-behöver-måltidstips
Läst 4619 ggr
muzak
0

Mer än broccoli-blomkål och sallad?

Jag behöver lite inspiration och tips av Er på vad man kan ha till sin lilla kött eller fiskbit. Har nu kört coleslaw, omeletter och blomkål/broccoligratänger och olika sallader till leda. Iofs så kan jag ju hoppa över tillbehör och endast köra tzatksiki, kalla såser etc till maten. Men jag undrar om någon därute har något bra tips på tillbehör?

Aniara4
0

Jag brukar festa loss med lite vitlöksfrästa haricots verts till finköttet.

evacarina
0

Äter också gärna haricots verts, kalla naturella eller varma (med smör) är lika gott.

Vitlöksfrästa måste testas! Tack för tips Tungan ute

Uttelille
0

Zuccini och aubergine kan man göra något av. Till exempet steka och sedan blanda med creme fraiche och krydda gott.  Även rättika, som man kan göra den där falska potatisgratängen av.

Jennix
0

Lite svamp är väl inte fel, i små mängder. Brysselkål är GOTT!

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Thea
0

Ja, brysselkål! *mums*

Ett annat tips för harcots verts är att koka dom i salt lite lätt och därefter hälla bort vattnet. Sen ringla på olivolja m vitlökssmak, hyvla över parmesanost och lite rostade pinjenötter (om man tillåter sig att äta det). Supergott och jättelyxigt!

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

MimLan
0

Ångkokt sparris

catfoot
0

Rättikagratäng..Har blivit en rätt som äts ofta här..

Koka skivat rättika i saltat vatten, tills den blivit riktigt mjuk..häll av vattnet, blanda grädde, vitlöksost, lök, även gräslök brukar jag använda, rättikan, salta å peppra..Låt allt koka ihop en stund innan du häller över i en ungfast form, strö över riven ost..In i ugnen tills allt fått en fin gyllenbrun färg..Mumma tycker jag, nått istället för potatis..

Vet att jag läst nått liknande recept någonstans, hoppas ingen tar illa vid sig att jag skriver detta här../Catfoot

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Puhlo
0

Jag älskar smörslungad spenat. Det är så ljuvligt gott. Med vitlök är det ännu godare, och lite chili.. :9

Annars kan man göra baconrullad haricots verts, som man får på plankan på restaurang..

mikaelj
0

Det är fascinerande hur många som tycker att det är för lite variation i maten, bara för att man plockar bort pasta, ris och potatis.

"Äter samma saker hela tiden" -- och det gjorde man alltså inte innan?

En ren vanesak…

MimLan
0

#9 Absolut, total vanesak. Det räcker med att se hur folk klänger sig fast vid filmjölken och mackan till frukost dag ut och dag in. Eller jämföra matlådorna på jobbet. Jag är alltid den som har mer variation, även om jag alltid gör egen låda och inte köper lunchen som de andra gör var och varannan dag.

Men den insikten kommer så småningom också. Vi får klassa det som omställningsbesvär helt enkelt.

Thea
0

*asg*

Läste mitt inlägg ingen och inte ska man koka haricots verts i salt utan i lättsaltat vatten!

Så kan det gå när man har bråttom!

#9 Så känner lite vi också "suck, måste vi äta stekta fläskkotletter denna vecka också!". Fast vi gladeligen kunde käka spagetti och köttfärssås en gång/vecka tidigare…..

Svårt att variera sallad tycker jag. Å andra sidan är det bara fantasin som sätter gränser!

H. Thea

mikaelj
0

Så länge jag har två rätter att variera mig mellan är jag nöjd.  Burgare och LCHF-ostkaka/ugnspannkaka/vaddetnuär är finfint.

Desvärre har det inte gått så bra med mitt försök med att bara äta burgare. Ska göra ett nytt försök imorgon (det är /liite/ ensidigt, och dessutom en smula torrt, så det får väl bli burgare med en ostskiva på).

Will
0

#12 Jag håller med. Förut när jag var fettskrämd (dessutom vegeterian), då fanns det ju inget att variera maten med. Nu äter jag lyx varje dag, och blir inte en liten tjockis för det. F-n va korkad jag va förut.. SkämsTungan ute

Ett tips till burgarna: en skiva smält västebottenost på + dijonsenap till = mums!

evacarina
0

# 9 & 10 Klart det är en vanesak att komma på alternativ och recept.

Men nog tycker då jag att det gick att variera pastan och potatisen och riset i det oändliga och då räknar jag inte in de kokta naturella varianterna. För det var väl det absolut tristaste man kunde äta?! Rynkar på näsan

Thea
0

Ett mycket bra sätt att variera är faktist att titta på receptsamlingen här på sidan. Använder den jätteofta numera när det går att laga god mat som SMAKAR något! Mat har blivit min nya hobby! Kyss

mikaelj: Torra burgare? Det problemet har löst sig självt iom LCHF hos oss. Tidigare gjorde jag med 100% nötkött, ägg, lök och s&p. Stekte i ganska ordentligt med smör. Idag gör jag på blandfärs 50/50, ägg, en skvätt grädde, lök och s&p. Steker kanske i ännu mer smör+olivolja. Jag tycker de blir väldigt saftiga och fina!

Om du inte använder 50/50-färs så är det mitt hetaste tips, näst efter grädden. Tungan ute

Någon som vet hur man får bort lukten av blöt hund när man steker biffar som innehåller fetaost?? Vi tappade aptiten både sambon och jag….Rynkar på näsan

H. Thea

mikaelj
0

Med burgare menar jag just burgare. 220g 20%-ig blandfärs, stekt i smör. Inget till. Det blir torrt. Ska jag försöka mig på att undvika kolhydrater så duger inte grädde och annat.   Däremot märkte jag att de blev saftigare efter en dag i kylen (fettet stelnat inuti biffen, månne?) och sedan mikrade.

piri-piri
0

Jag brukar göra en spenatgratäng gjord på babyspenat, ägg, fetaost, grädde och rödlök. Jätte god och passar bra som tillbehör till det mesta.

WilliamJ
0

Jag kan strunta i grönsakerna när jag inte har inspirationen. Då märker jag ganska snabbt att man klarar sig lika bra ändå och när man äter dom igen så känns det lite extra trevligt.

Mitt tips är alltså att inte öka hela tiden utan ta ett steg tillbaka ibland, om ni är med på vad jag menar.

mikaelj
0

Oh, jag har ju faktiskt dijonsenap hemma! Ett lager sånt ovanpå lär inte ge några märkvärda mängder kolhydrater, inte heller en skiva ost. (Planen var att bara äta KÖTT, dvs "Fakir").

Will
0

#19, jo jag förstår, men senapen ger jag aldrig avkall på, inte ens under "fakir". Det går att hålla på ganska länge med fakir om man smaksätter liiite. Jag åt halv-fakir under två månader utan att tröttna (jag var iofs. inte ens sugen på grönsaker). Men då tillät jag mig alltid senap, ibland en skiva ost till burgaren, ibland en skiva lök/några oliver osv. Ibland bytte jag även ut burgaren mot råbiff (nöt) med äggula, lök och kapris, eller ibland mot lite kyckling och bacon (fakir-Club-Sandwich). Men alltid dijonsenap till. =)

mikaelj
0

Det jag vill undvika är kasein/vassle i så stor utsträckning som möjligt, eftersom det tydligen kan ha en negativ inverkan på LCHF. Ska man göra en studie ska man göra den ordentligt!

fj-100
0

Mikaelj, Jag visste inte vad kasein var för något så jag googlade….kan inte du förklara för mig vad det har för påverkan förutom "propagandan" som står här?

"Kasein är den mest förekommande proteintypen i mjölk. Det är ett högkvalitativt protein eftersom det innehåller stora mängder aminosyror som kroppen inte kan producera själv. En annan fördel med Kasein är att det ger en mättnadskänsla, vilket ger en signal i hjärnan som säger till dig att sluta äta.

**Fördelar med *Kasein***
*Kasein* är det proteinet som tar längst tid för kroppen att ta upp. Detta ger en långvarig effekt och en jämn tillförsel av aminosyror under en längre tid. Detta skapar en kraftig antikatabol miljö och förhindrar därmed muskelnedbrytning."

mikaelj
0

Om det tas upp väldigt snabbt av kroppen ger det ett insulinpåslag, är vad man tror.  Men å andra sidan kommer det även gör att glukagonnivån höjs, som tydligen motverkar insulineffekterna. Vassle tas upp snabbt, kasein långsammare.

Något åt det hållet. Kasein är proteinsorten i ost, för övrigt. Dyrt i form av proteinpulver. Billigt, som vassle, är vad du hittar i t.ex. gainomax (ihop med 40g socker).

Desvärre verkar det svårt att hitta några vettiga studier av effekterna, särskilt vad gäller kasein/vassleintag på människor som äter begränsat med kolhydrater (t.ex. LCHF).

Puhlo
0

#23: Jag har bara läst att vissa med autismspektrumdiagnoser blir bättre på GFKF-kost (Gluten Free Kasein Free). Men aldrig att det är  ett insulinpåslag pga kasein.

Intressant.

mikaelj
0

Lite inte på vad jag säger, utan läs på mer om det. Mycket handviftande när jag pratar om sådant här; jag är ingen biokemist.

mikaelj
0

Will!

Dijonsenap är ju Polsk Grillsenap 1A!  Tillbehöret med stort T till allt i köttväg.

Dessutom kom jag på något som gjorde det ännu godare: mosad avocado med dijonsenap i!  Helt fantastiskt, prova!

avant
0

En stående rätt på mitt bord är denna gratäng:

squash skivad rätt tunt
gul lök skivad i ringar
vitlök hackad

jag lägger i några smörklickar här och var och täcker med ett lager hyvlad parmesan.

Skjutsas in i ugnen tills den fått färg. Luktar potatisgratäng, men smakar godare och är snällare för kroppen! Glad

Sagajo
0

Jag äter gärna lätt kokt broccoli som sedan stekt tillsammans med förskvitlök och olivolja, avsluta med lite flingsalt. Viktigt at inte överkoka broccolin.

Facklan
0

Jag gör gärna mos av Acocado o blomkål, eller av  broccoli o cf  en kilck smör o det är jätte gott !!

Steker gärna abougin o squach, lök  … det är gott till

Facklan
0

Jag gör gärna mos av Acocado o blomkål, eller av  broccoli o cf  en kilck smör o det är jätte gott !!

Steker gärna abougin o squach, lök  … det är gott till

mollward
0

Fetaostfyllda tomater som man bakar i ugnen är också jättegott!

Sagajo
0

Något riktigt riktigt gott är cocktailtomater i aluminiumfolie, strö över fetaost, bacon, rosmarin. In i ugnen.

grona-marie
0

Stekta skivor av aubergine varvade med stet halloumi. Duger även som ensamrätt.

magma
0

Tja, om man tänker på att man tidigare åt potatis, pasta, ris etc till varje måltid så finns det ju faktiskt mer variation att hämta hos grönsaker som tillbehör.Flört 

Jag brukar för det mesta äta kokt broccoli med salt och smör, riven vitkål, en vanlig grönsallad med gurka, ruvccola, isbergssallad och paprika eller steka tärningar av squash, paprika, lök ihop med tex strimlat kött, skinka o.dy. Några enstaka sockerärtsskidor kan få följa med.

Ikväll blev det en "allt i ett"-rätt. Lättkokt broccoli och blomkål hälldes i en gratängform, över det stekt, strimlad bacon, kassler och lök. Sedan hällde jag över en "sås" av getost, grönmögelost och grädde och toppade med vanlig riven ost. GOTT blev det!

Nu har jag aldrig ätit det, men kronärtsskockor kanske kan vara något? Ugnsgratinerad, fylld squash? Pumpa, majrova, kålrabbi? Det finns ju även olika groddar och skott, som alfalfa, mungbönor, ärtskott, solrosskott osv. Och förstås sparris!

Man kan ju även leta lite mer bland de asiatiska grönsakerna och säkert hitta en massa, tex rättika, pak choi, .

Sagajo
0

Vad sägs om ungsbakad paprika? Äts ofta i portugal, jag tror man lindar in paprikan i aluminiumfolie och bakar den i ungen. Sedan kan man ta bort skalet och marinera strimlade bitar av paprikan.

gluffgluff
0

Alla kålsorter (vit- savoy- rödkål etc) är goda att fräsa i smör och vitlök.

Blomkål och broccoli kan man koka och mosa med grädde och smör (en favorit hos tvååringen).

Olika sorters grönsallad med vinägrett tex.

Vitkål är gott att gräddkoka (ev. med vitlök), extra gott till lamm.

Och så brukar jag fuska med lite rotsaker ibland, men det är väl inte helt kosher. Skrattande

Wokgrönsaker i kokosfett + kokosmjölk.

Spenat eller mangold, smörfräst eller gräddkokt.

musli
0

Haricots Verts som några skrivit, vaxbönor är en annan favorit hos mig iaf…

Istället för spaghetti tar jag en zucchini och med potatis-skalarens hjälp strimlar jag den och kokar lätt i saltat vatten. Blir som breda band-spaghettisar nästan ju! :-)

Medarbetare på bakverk.ifokus.se