Majonäs och annat
Jag har lite undringar ang kosten.
Många skriver att de äter majonäs och Finn crisp och sånt. Vad jag hört eller förstått det som kan man rätta sig efter max 5 g kolhydrater per 100 g.
Ingen majonäs eller Finn crisp jag hittat innehåller så lite per 100 g.
Jag vet att det är väldigt individuellt hur mycket kolhydrater man tillåter sig och klarar av att äta. Men räknas det ändå som helt ok kost?
Jag vill gå ner 10 kg och har hållt på i tre veckor. Känner att jag tappat lite i vikt för gamla byxor sitter bra nu men väga mig det ska jag inte göra förrän 3/11.
Ska jag hålla mig till mindre kolhydrater än majonäs och sånt eller är det ok för mig. Jag får ju prova mig fram men vad tror ni?
Det är ju klart lättare och godare om man kan äta sånt som innehåller mer kolhydrater oxå. (Absolut inte pasta, potatis och sånt men kanske en Finn crips och majonäs till ägget?
Tacksam för svar. Mvh Dina-Lisa
Findus majonnäs innehåller 2g kolhydrater per 100g; Felix 3g.
Äter du majonnäs med mer socker än så är det förmodligen lightmajonnäs; håll dig undan från den. Riktig majonnäs innehåller kring 80% fett. Själv äter jag nästan en dl majonnäs om da'n.
20g kolhydrater/dygn räknas av de flesta som en vettig nivå om du vill gå ner i vikt; då får du inte plats med särskilt mycket kolhydratrik kost. Vissa går ner trots att de äter mer, men om du nu inte skulle gå ner, så är det värt att tänka på.
Se även kostdoktorn.se på avdelningen Viktminskning, och följ länken till "Har du svårt att gå ner i vikt?"
De som äter finn crisp gör det i små mängder. Man får räkna på det och känna efter vad som funkar för en om man tycker spannmål är ok.
T.ex. kan jag äta choklad, även om det innehåller långt mer kolhydrater per 100 gram än vad som är rimligt. Men jag tar max en bit á 10 gram, och då blir det sammanlagt 2 gram kolhydrater om jag väljer en riktigt mörk choklad. Det är okej för mig.

Här i Finland innehåller Felix Kronmajonäs bara 1 gram kolhydrater / 100 gram!
Hur kan det komma sig?
Lyx!
Ni har tur, vi har otur? :-)

Vi får börja med "Majonäs-kryssningar" till Finland så ni kan hamstra! 
Får och får, du får äta vad du vill egentligen och LCHF är ett rätt brett koncept. 
Absolut ingen lättmajonäs dock. Funkar det med den majonäs du har och emd FinnCrisp så är det väl OK. Annars brukar man nog säga att spannmål ska uteslutas, men som sagt var funkar det så gör det det.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

#5 "Majonäs-kryssningar" LOL
Skattefritt då men med fett-tillägg ;-)