Varför muskelvärk av spannmål?
Som rubriken säger: Varför får man muskelvärk av spannmål och kanske även av andra kolhydrater, billigt godis, kinamat eller vad det nu kan vara?
E621, glutamat, som finns i bl a kinamat, kan ju vara en del av förklaringen, men knappast hela.
För min del tror jag rätt säkert att det enbart är glutamat som ger ont i kroppen (muskler). Har jag gjort ett avsteg där glutamat inte ingår får jag inte ont.
Det jag har erfarenhet av är att:
Om man inte tål spannmål - framför allt inte tål vete, men för vissa även råg, korn, havre - så kan det ge muskelvärk, men även en mängd andra mycket kraftfulla besvär - både fysiska och psykiska - p g a att vete, t ex, är GIFT för en. Kroppen reagerar därför med dessa symtom/besvär. (Har kortfattat berättat om det i annan tråd).
När det gäller glutamat - tillsatser i maten - finns ett läsvärt reportage om Rut Dahlström -"Hon ger allt i kampen mot livsmedelstillsatser" - i tidningen 2000talets Vetenskap Nr 3 1997, skriven av Ingemar Ljungkvist.
För att få veta vad som är orsak till muskelvärken, om det är som du misstänker; något du äter - är det är värt att göra ett komplett test, sådant som kan göras via Scandlab eller anlita kinesolog, som testar.
Jag har haft ont i benen i drygt fem år. De fungerade inte bra heller, jag ramlade ofta när jag gick i skogen, och trappor var svåra.
Vid en maginsluensa blev jag bra i benen och jag förstod att kosten hade betydelse. Jag slutade med kaffe, något bättre, socker, ingen större skillnad. Då gick jag till en naturläkare och fick en massa olika mediciner, dels homeopat, men också vitaminer. Jag tror inte mycket på homeopatmediciner, men jag blev mycket bättre i benen, helt användbara.
Det viktigaste, som jag fortfarande tar, är B12. Jag har en eller par gånger gjort ett uppehåll, och då kommer värken smygande. Magnesium och zink tar jag också, men vet inte säkert att de hjälper lika mycket.
Den sista(?) förbättringen var när jag slutade med mjölkprodukter. Så jag tror definitivt att man kan få muskelvärk av saker man inte tål.
Glutamat har jag inte någon uppfattning om, mer än att det äter jag inte.
Nu känner jag bara av lite svagt i bland i det vänstra benen, som en påminnelse att de inte är botade, bara besvärsfria om jag sköter mig.
Hos mig triggar spannmål inflammationer. Glutamat gör att jag binder vatten, har inte satt ngt annat i samband med det.

När jag testade våfflor en dag så fick jag tillbaks min astma (=inflammation i luftrör)…..vilket antagligen beror på att jag är allergisk mot spannmål/gluten eller att det är inflammationsdrivande.
Troligen liknande mekanism hos dig, antar jag.

Samma som för Pasi: spannmål = astma.
Men höga doser omega3 (>2,5g/dag) funkar lika bra som receptfri allergimedicin om jag tex skulle sitta i nyklippt gräs (hu!) eller krama en katt (dubbel-hu!). Och omega3 är antiinflammatoriskt…
Om inflammationen visar sig i muskler och leder eller i luftrören är nog olika från person till person.
Fabricati diem, pvnc!
Jag har märkt att sedan spannmål och socker försvann ur min kost så har min kroniska ryggskada blivit bättre.
Det var tom så stor skillnad att min kiropraktor frågade vad jag hade gjort senast jag var där för att musklerna inte var lika svullna, hårda och inflammerade som de brukar vara. jag hoppas det håller i sig för det är helt klart bättre för min ekonomi att gå var 6:e vecka till kiron istället för var 4:e :D
/L

Precis som Pasi och greensis får jag tillbaka mina astmabesvär när jag äter spannmål. Dessutom får jag mer värk i kroppen, av den obestämbara sorten. Kanske är det någon form av muskelvärk…
Men jag vet inte vad det är jag inte tål i spannmålet… jag vet bara att jag ska undvika det. Det blir jag påmind om varje gång jag gör ett avsteg och äter min förr så älskade pasta… vilket inte blir alltför ofta. 
"still lost in space and time"

Följdfrågan: Är det kroppens reaktion på ett oönskat, giftigt ämne eller sätter giftet ner motståndskraften så man lättare drabbas av andra infektioner?
Jag tror att det är kroppens reaktioner i första hand, för mitt immunförsvar har alltid varit bra, har nästan aldrig förkylningar.
Spannmål mår jag inte bra av heller, även om jag inte har märkt någon skillnad på benen, så det har jag undvikit ganska länge.
#10 Besked jag fick av kinesolog om orsaken till de många besvär/symtom - bl a kraftig värk i kroppen.
"Orsaken - det man äter som är gift för en (för mig vete, m m) ger negativ reaktion på sköldkörteln, som visar sig med många olika, kraftfulla besvär - både fysiska och psykiska. Samt att organen blir superstressade av giftet".
Finns den minsta lilla misstanke om "tål inte något av det jag äter" - "mår dåligt av något jag äter". Tveka inte - gör ett känslighets-intolerans-allergi-test. Ett komplett TEST -m a o på annat sätt än det sjukvården i dagsläget har att erbjuda!
Info om Scanlab finns på trådar här.

jag har faktiskt inte tänkt på det tidigare, menunder den här tiden jag har ätit lchf så har min nacke blivit bättre.. mest muskelvärk och muskelknutar.
men i helgen så söp jag till rätt ordentligt 2 dagar i rad och fick som brev på posten en enorm nackspänning med gigantisk muskelknut på halsen.. den har sedan dess inte försvunnit..
har tidigare inte kopplat dessa.. kanske kan det vara så att de hör samman.