Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 1617 ggr
AnnaS
0

AnnaS tråd

Japp, då var det dags! I 3 veckor har jag tagit adjö av all min älskade skräpmat och ska nu börja äta som man ska efter flera års instudering och lusläsning av Annikas blogg och Kolhydrater i fokus. Jag kan en hel del men känner mig helt och hållet som en nybörjare på tunn is nu när jag ska göra slag i saken.

Jag är 33 år gammal, 173 cm lång och väger ca 84-85 kilo, invägning och inmätning sker imorgon. Har gått ner 10 kilo i sommar med hjälp av pulver (ja, jag vet Flört ) men har nog gått upp nu när jag medvetet har ätit fel mat, så siffrorna ovan är en gissning. Jag behöver i alla fall gå ner minst 10 kilo till.

Jag är nog en typisk IT-konsult/singeltjej, mycket hämtmat och alltid äta ute på lunchen. Så jag behöver alla tips och råd jag kan få! Laga mat kan jag, men inspirationen och fantasin när det gäller mat är obefintlig.

En första fråga har jag, jag äter inte ost så keso, babybel, ost, ädelost, creme bonjour, fetaost och annat äter jag inte. Vad kan jag ha istället? Gratängost som man maskerar i annan mat funkar men mer än så är det inte…

Ska bli superspännande att se vad som händer nu när jag ändrar mat Glad

Emea67
0

Hej och välkommen hit!

Skippa osten om du inte tycker om den jag äter inte ost så ofta det är inte min största favorit men jag äter den.

AnnaS
0

#1 Tackar :-) Det svåra är ju att det är så mycket mat där ost är en del av huvudingredienserna. Det är många maträtter som inte funkar då. Samma sak med "snacks", ost och skinka äter jag ju inte och babybel funkar inte heller. Jaja, det löser sig.

Första dagen idag och bara positiva erfarenheter hittills. Var supermätt hela förmiddagen efter frukosten på två äggmuffins. Framåt lunch var jag fortfarande inte hungrig men var tvungen att passa på att äta. Hela eftermiddagen var jag mätt och inte det minsta trött och vanligtvis så brukar jag sitta och somna framåt 14-15. Toppen!!

En liten bit tårta slank ner, men vi firade lite på jobbet. Det är inte något vi gör ofta, men den här gången var speciell…

Fortfarande pigg nu på kvällen annars brukar jag sitta och slumra i soffan. Har gjort köttfärskaka tills imorgon med kantarellgräddsås och coleslaw. Mums!

Aniara4
0

Hej och välkommen! Jag äter inte heller ost, det går bra ändå! Har du möjlighet att ha med dig matlåda istället för att äta lunch ute varje dag? Kanske något som inte behöver värmas, som du kan äta i fikarummet - eller i någon park medan vädret fortfarande tillåter? Annars är köttrestauranger ett bra alternativ - Jensens böfhus, Texas Longhorn, den typen. Eller vilken restaurang som helst som kan steka en köttbit utan att förstöra den, sen måste man ju inte äta av tillbehören.

Lycka till!

AnnaS
0

#3 Tackar! Jodå, jag har gjort matlåda som jag skrev om ovan Flört Det gäller bara att ta sig i kragen och göra det, men det är svårt när man bor granne med Burger King och är supertrött efter jobbet. Men nu tänker jag se till att det alltid finns något lätt hemma att värma upp.

Aniara4
0

Man kan använda helgen till att laga några rätter i storkok, och göra i ordning sina egna färdigrätter i små burkar, några i kylen och resten i frysen! Gör man några olika saker så får man variation också. Jag har alltid ett par burkar redo i frysen ifall jag blir inkallad på extrajobb som timvikarie med kort varsel.

AnnaS
0

#5 Ja, jag försöker fylla min lilla frys så gott det går Skrattande 6 matlådor med köttfärskaka fyllde den nästan! Förvånad Får försöka laga mat så gott det går på vardagar eftersom jag ofta har helgerna inbokade… Men om jag får så här mycket energi av den här kosten så ska det inte vara några problem Skrattande

AnnaS
0

Funkar riktigt bra det här, har inte haft några "cravings" direkt utan mår bra. Är pigg och somnar inte på eftermiddagarna. Men var lite illamående idag och jag har också känt hjärtat bulta lite extra hårt, så lite hjärtklappning har jag nog.

Som nödlösning att ta till vid sug så har jag hittat en Läckökorv med helt OK värden, toppen att ta till vid krissituationer.

Jag har inte kollat näringsvärdena riktigt på det jag äter i Min Mat, det får bli nästa steg… Den enda kolhydratskällan har varit vitkål jag har käkat till lunch.

Maia
0

Hejsan! Kul att det fungerar så här långt. Har du tagit med mat eller hur har du gjort?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

AnnaS
0

Jo, jag har tagit med mat. Det har fungerat bra, gjorde en mastodont köttfärskaka som räcker i evigheter tror jag Flört Hittade även några OK korvar i affären så jag klarar mig ett tag på dem och lite annat.

Har rensat frysen på alla brödbitar som har legat där inne i evigheter, så nu finns det mycket plats för matlådor.

Maia
0

Härligt. Det är trevligt att ha en full frys…

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

evasch
0

Men annars så kan du göra Burger King helt okej. Det är "bara" att ta bort pommesen (ja jag VET att BK har de godaste pommes frittsen ;) Sedan är det bara att be om en dubbel whopper med ost och bacon, men utan bröd. Mumsfillibabba

AnnaS
0

#11 Tack, jag ska komma ihåg det Skrattande