Sömn och drömmar
Hej,
Har läst lite i en tidigare tråd om sömn att folk inte har märkt så mycket skillnad före och efter lchf-mat (en del sover mindre alt. känner sig piggare) men jag har en lite annan fråga. Jag känner att jag har fått drömmar som känns mer verkliga än innan och jag vaknar till dem och gör i någorlunda vaken tillstånd det som jag drömde i sömnen att jag borde göra. Jag kopplar detta till kokosfettet som jag har druckit i te runt 8 på kvällen för när jag inte gjort det så drömmer jag inte på det sättet. Kan det vara så? Känner någon igen sig?
Jag måste lägga mig senast vid 22 då jag måste upp redan 5:15 och då är jag rätt trött på morgonen om jag har behöv gå upp och göra saker pga drömmen. Öht känner jag att jag drömmer mer.
Detta är andra veckan jag äter lchf och funderar på om det är hjärnan som försöker ställa om sig och det skulle leda till drömmarna… Hoppas det för annars känns det som jag håller på att bli lite galen. ;)
Tack för svaren och inputten.

Jag har ätit lchf i knappt en månad nu och de två sista veckorna har jag också drömt massor. Det har kännts ovanligt verkligt och känslan i sista drömmen innan jag går upp kan sitta i hela dagen. Enligt min man så pratar jag också mer när jag sover, ibland kan han ha svårt att veta om jag är vaken eller inte. 
"You just have to belive…"
Jag har drömt om t.ex. att det är folk som ska komma över och att jag måste ta på mig kläderna. Det har jag också börjat med. Då har jag varit i någorlunda medveten om vad jag gör men sen "vaknar" jag till lite mer och tänker "lägg av, gå o lägg dig igen, det är ingen som kommer över nu, det är natt". När jag har lagt mig igen så somnar jag nästan på direkten. Eller när jag håll på att ta en dusch mitt på natten… tycker att det är lite obehagligt. Jag vill inte börja gå i sömnen. Det finns ingen som kommer att hindra mig att gå ut ur dörren. Usch.
jag instämmer helt! Drömmer mycket mer nuförtiden och drömmarna är verkligare!
Samma för mig; drömmer ungefär som de gånger jag varit gravid (är ju vanligt med mkt drömmar då med) och har därför spekulerat i att det är hormonellt, vilket ju inte vore underligt på denna kost.
#0, Jag har aldrig kommit ihåg mina drömmar, det hände kanske 2-3 gånger om året att jag gjorde det. Men i våras gjorde jag ett experiment och åt en bit lever varje dag i ett par veckor. Lever är ju oerhört rikt på massa näringsämnen. Och då fick jag jättetydliga drömmar som jag kom ihåg på morgonen varje natt. När jag drog ner på leverätandet igen så försvann det.
Jag har ingen aning vad det var som orsakade det, det finns ju en massa ämnen i lever.
#5 Märkligt! Och spännande!
Kanske minns man sina drömmar bättre nu (tror inte man drömmer mer) för att hjärnan funkar bättre pga mer och bättre näring…?
#6, Du har rätt, alla drömmer lika mycket, ovavsett om man kommer ihåg det eller inte. Ca 5-7 drömmar på en natt blir det, men när man kommer ihåg det så är det nästan alltid bara den sista man kommer ihåg. Om man inte vaknar flera gånger under natten då.

Man brukar väl säga att man kommer ihåg drömmarna bättre om man sover dåligt. Och det gör man ju om man är gravid… Och jag tror att man sover sämre när man gör en stor ändring i sitt liv. Och det är ju en kostomläggning. Själv kommer jag inte ihåg vad jag drömt sista tiden…

#0 Tror också på teorin som #8 nämner, att man kommer bättre ihåg drömmarna när man sover lättare, alltså inte tungt.
Något jag inte testat ännu, men hört om, är att man kan väcka en person som är i REM-sömn, Rapid eye movement, när personen som sover har ofrivilliga rörelser i ögonen, för då ska den personen ha mycket lätt att kunna komma ihåg och redogöra för vad denne drömt.
Men, ursäkta utsvävningen: till din fråga: 
Jag tror svaret ligger i teet, eller i kokosfettet, eller faktiskt i båda.
Koffeinet gör dig piggare (troligtvis även om du själv inte upplever det så), likaså kokosfettet som enligt andra här på forumet ger ett rejält värme- och energitillskott. Kroppens reaktion kan vara att den inte är lika trött, utan vill förbränna fettet och att du då inte kan sova lika tungt.
Prova gärna några dagar utan te och kokosfett och se om du märker någon skillnad, för det kan lätt bli lite obehagligt om drömmarna känns för verkliga när man vaknar
(även om man ibland önskar det vore verkligt)

Verkar ju stämma. Milla skriver ju "Jag kopplar detta till kokosfettet som jag har druckit i te runt 8 på kvällen för när jag inte gjort det så drömmer jag inte på det sättet."
Koffein och Teein gör nog också att man sover sämre. Prova med örtte med kokosfett och se om det gör någon skillnad!
Själv använder jag i princip aldrig kaffe, the eller kokosfett på kvällen, så för min del beror det nog inte på det. Tror heller inte att jag sover sämre nu, är ju piggare och vaknar alltid mer utvilad nu än jag gjorde innan lchf.

Största chansen att komma ihåg en dröm har man om man vaknar mitt i drömmen. Alltså borde en brutal väckarklocka innan man sovit färdigt vara en bra förutsättning.
Å andra sidan tycker många att de drömmer mer på helgen, och det gör de förmodligen. I början av natten prioriteras den djupaste djupsömnen, då förmodligen de viktigaste reparationerna sker. Brist på djupsömn försämrar t.ex. immunförsvaret. Men ju längre man sover, desto mer tid tillbringar man i REM-sömn (som normalt är den fas där man drömmer). Varje natt går man ca 4-5 gånger igenom faserna 1-2-3-4-3-2-1-REM-1-2 osv, men hur lång tid man tillbringar i varje fas varierar alltså. Bäbisar som ju sover väldigt mycket har också en mycket stor andel REM-sömn - gissningsvis för att allt är så nytt för deras små hjärnor, och man tror en av REM-sömnens funktioner är att bearbeta och sortera dagens alla intryck.
Kanske är det så drömmar uppstår? De innehåller ju ofta fragment av aktuella händelser uppblandat med allt annat skrot som ligger i minnesbanken, som hjärnan kanske vill prova att matcha dem mot och se hur de förhåller sig till varann? Men det sista är bara mina egna spekulationer…
Själv har jag ofta såna där jobbiga halvvakna drömmar när jag är stressad. Då kan jag få för mig att det är folk i rummet, eller se liksom både det verkliga rummet och drömmen samtidigt.
Jag har inte själv märkt av någon ändring sen jag började äta LCHF. Men om det är så att man drömmer mer när man sover mer, och många säger sig sova bättre på LCHF, så kanske man sover "effektivare" och kan kosta på sig mer REM-sömn tidigare på natten?
Har ätit enligt LCHF sedan mars-08 och sover för det mesta lite bättre än tidigare. Eftersom jag gått i pension kan jag unna mig att somna om på morgonen och då kan jag ha ganska verklighetstrogna men ändå smått absurda drömmar. Jag glömmer dem ganska fort men kommer ändå ihåg känslan av att jag drömt något ganska kul eller ibland något lite mer mardrömsliknande. Jag kan inte minnas att jag hade lika livliga drömmar innan jag började med LCHF. Dricker inte te eller kaffe eller äter kokosfett efter ca kl 16.

Jag drömde också massor och helt märkligt i början (tror att jag startade en tråd om det). Men som mad det mesta så stabiliserar det sig efter en tid.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Måste bara säga att jag dricker rött te som inte innehåller koffein. Annars dricker jag varken te med koffein eller kaffe eller cola för den delen. Då skulle jag aldrig kunna somna! 
De kvällar som jag inte druckit någon kokosfett i teet så somnar jag lika lätt/svårt som annars men drömmer väldigt livligt.
Tack igen för alla svar och inlägg.
Alltså jag menar att jag inte drömmer lika livligt när jag inte har druckit någon kokosfett i teet. (Såg att man kan redigera inlägg men såg inte var, därav denna inlägg)
Sen måste jag också säga att jag har en väckningslampa för att jag inte klarar av en väckarklocka. Det är alldeles för brutalt kl 5 på morgonen! Med lampan vaknar man lite mjukare.
#8, #9, Jag sov i alla fall inte sämre under tiden jag åt lever, tvärtom, jag sov bättre än någonsin. Problemet var bara att jag efter ett tag fick svårt att få i mig levern.
Men när jag får tag på en köttkvarn så ska jag börja äta lever igen, då ska jag mala ner den till köttfärs och blanda med vanlig köttfärs och göra pannbiffar av, och sedan ersätta en måltid varje dag med sådana pannbiffar.
Men det stämmer att vaknar man upp vid "fel" tidpunkt så har man mycket lättare att komma ihåg drömmarna, dvs. om man blir väckt mitt i en dröm istället för att vakna precis efter en dröm innan någon ny hinner börja, vilket man gör om man vaknar av sig själv utan att använda väckarklocka eller liknande. Men det betyder ju inte att själva sömnen är sämre, bara att uppvaknandet är det.
#16, Hehe, jag har också en "väckningslampa". Men inte en sån där som gradvis tänder, utan en stor halogenlampa på 150W som går igång av en timer. Den är minst lika brutal som en väckarklocka. Fast iofs har jag timer som tänder två lite svagare lampr 15 och 30 minuter innan den stora går igång, så det kanske får någon liknande effekt.
En av fördelarna med 150W lampan istället för en väckarklocka är väl att man inte väcker alla andra i andra i huset som kanske inte behöver gå upp lika tidigt.

Jag dricker varken kaffe eller te på kvällen och med mina sömntabletter borde jag sova som en klubbad gnu, men inte då. Häromnatten drömde jag om flodhästar ute på åkrar av is, väckte min man och sa till honom att vi måste flytta bilen så inte flodhästarna tar sönder den.
Som tur var så var bilen hel när vi gick upp på morgonen sen.
Jag vaknar vanligt vis 3-4 gånger varje natt och oftast minns jag också vad jag drömt då. Har funderat på att skriva ner vad jag drömt men jag har aldrig orkat det, tända lampan och leta upp pennan… Nä, somna om är mycket bättre.
"You just have to belive…"