Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 2140 ggr
greensis
0

Milkos eko-grädde

Vi använder Milkos ekologiska 40% grädde på landet - man tycker ju att man ska försöka gynna både sin hälsa OCH ekologisk matproduktion.

Döm om min förvåning när jag läste bakpå förpackningen i helgen och insåg att det var karragan i den också. Ekologisk karragan visserligen, men i allafall!

Killen i butiken sa att det var för att den skulle kunna ha längre hållbarhet. Ungefär som om hållbarhetstiden på grädde är ett problem för LCHF-are.

Blä! säger jag och tänker i fortsättningen köpa karragan-fri standardgrädde när vi är i Milko-land.

Fabricati diem, pvnc!

MimLan
0

#0 Jag har smakat den grädden, och tyckte att det var en tydlig smakförsämring, som alltid med varor som är orimligt hållbara. Tyckte du inte att den smakade konstigt/annorlunda för att vara grädde?

Maia
0

Karragen/karragan är en konsistensgivare, så jag undrar hur han menar med hållbarhet. Men eftersom det är en alg så kan  den förstås vara ekologisk, den också.

Nej, bra grädde behöver inga tillsatser. Och varför skulle 40%-ig grädde behöva det?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

MimLan
0

#2 Har för mig att normal gräddkonsistens inte tål den uppvärmning som krävs för att få lång hållbarthet, därav karragen.

greensis
0

#1 Mja, jag har faktiskt grädde mest i mat numer. Sällan sällan i kaffe och ännu mer sällan direkt i mun. Så jag hade inte märkt något.

Däremot Coops 36% karragen-blandning smakar fusk, det är helt klart.

Fabricati diem, pvnc!

MimLan
0

#4 Det förklarar saken, den annorlunda smaken märks nog bara vid mer direkt gräddätande.