LCHF?
Är det nån som har lust att förklara vad det innebär att äta enligt LCHF?
Att utesluta kolhydrater i så stor mån som möjligt ur sin kost. Det innebär oftast att man äter övervägande animalisk föda, då den är naturligt kolhydratfri. Men det finns även personer som håller en strikt vegetabilisk kost och ändå lyckas hålla nere kolhydraterna relativt lågt.
Teorin bygger i grund och botten på:
- Kolhydrater utsöndrar insulin som i sin tur stimulerar fettbildning och motverkar att det kroppslagrade fettet kan användas som bränsle.
- Vi ersätter kolhydraterna med främst mättat och enkelomättat animaliskt fett. Att detta skulle vara farligt är en myt, det kommer framgå tydligt varefter du lär.
- Kolhydrater har aldrig funnits i någon betydande mängd i vår diet, och vi är således även inte anpassade att äta dom. Därmed är LCHF i grund och botten en tolkning av stenålderskost, men antagligen mycket mer fettrik och kolhydratsnål än de flesta stenålderskostsförespråkare anser.
- Vi spottar åt allt vad livsmedelstillsatser, halvfabrikat, helfabrikat, smakförstärkare, kemikalier och dylikt heter. Så ren kost och rena råvaror som möjligt.
Listan kan göras lång men det är vad jag kom på på rak arm så att säga. Häng kvar på forumet ett tag så kommer du att få hela bilden, sakta men säkert!

Håller med denno fullt ut LCHF är ett sätt att äta som skall efterlikna vår ursprungliga föda den vi genom årmiljonerna är anpassade för!
Dock är det ogörligt att gå ut i skogen och slå ihjäl en myskoxe och antagligen skulle man få både polis o naturvårdare efter sig!
Därför är vi tvungna att anpassa kosten till de i dag naturligaste livsmedlen som finns att köpa!
Dessutom lär ingen i dag vara speciellt förtjust i att äta rå hjärna eller tarmar med sitt innehåll och sådant.. därför gör iallafall jag som så att smör får ersätta hjärnsubstans i min dagliga kost! 
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Hjärna skulle jag gärna testa. Sägs vara väldigt gott. Känner en viss psykisk blockering mot det men kan helt klart tänka mig att testa. Energifördelningen ser väldigt bra ut (65/35), och det är säkerligen ett fullgott livsmedel.
Tarmar med innehåll skulle inte förefalla mig äta. Jag vet inte var i systemet substansen övergår från spya till avföring, och jag vill inte ta reda på det heller. Jag tror varken nedbrytningsvätskorna eller för den delen gräset är speciellt nyttiga, snarare rentav farliga.
Jag skulle gärna inspektera liket efter en zebra eller antilop eller liknande efter ett lejon varit i farten. Jag skulle inte bli helt förvånad om jag såg tarmarna ligga kvar intakta.
Har ni sett filmen då dom på något zoo ger lejonen sallad, ungefär som ett hån mot kolesterolhysterin. Lejonen vänder uppochner på behållaren, men försöker inte ens äta det som är i, fast det är samma behållare eller låda som dom vanligen får sitt kött i. Att det skulle vara annorlunda med vegetabilier i en djurtarm tycker jag verkar underligt. Det är ju knappast några minimala mängder i ett växtätande djur då dom äter kopiösa mängder antar jag att dom går omkring med många kilo föda i tarmsystemet.
Mina katter äter upp allt utom magsäcken på sorkar/möss. Den ligger fint kvar på golvet och allt annat är helt borta, utom lite blod förståss.
Tror inte hjärna är nyttigt, är det inte prioner som kan smitta, som galna ko-sjukan eller Creutzfeldt-Jacobs sjukdom?
Däremot provade jag grishjärta idag. Det var inte så gott. Katterna ville inte heller ha det, och det var till dem jag köpte det.

Tänkte mest på denna artikeln!
"All the insides, such as heart, kidneys and liver, were prepared and eaten, roasted or baked or laid out in the sun to dry. The lungs were not cooked, just sliced and hung up to dry. Intestines were also dried. Sapotsis or Crow gut is a Blackfoot delicacy made from the main intestine which is stuffed with meat and roasted over coals. Tripe was prepared and eaten raw or boiled or roasted. The brains were eaten raw. If the animal was a female, they would prepare the teats or udders by boiling or barbecuing-these were never eaten raw. If the animal carried an unborn young, this was fed to the older people because it was so tender. The guts of the unborn would be taken out and braided, then boiled too. The tongue was always boiled if it wasn't dried. "Even old animals have tender tongues," she recalls."
"In the old days we used to eat the guts of the buffalo, making a contest of it, two fellows getting hold of a long piece of intestines from opposite ends, starting chewing toward the middle, seeing who can get there first; that's eating. Those buffalo guts, full of half-fermented, half-digested grass and herbs, you didn't need any pills and vitamins when you swallowed those."
http://www.westonaprice.org/traditional_diets/native_americans.html

Katter behöver äta en del rått kött.. om du ger dom hjärta så lär det vara för någon aminosyras skull som finns mest av i hjärta, vilket förstörs vid tillagning!
Vad var det för aminosyra?
Kycklinghjärta säljs oxå.. färskt.. gott att blanda med kycklinglever!
Jag äter allt mitt kött rått/näst intill. :)
Ang hjärna: Givetvis utgår jag från att djuret inte är smittat. galna kosjukan/TBE? Det är väl inte så vanligt :). Tror inte det spelar någon roll vilken del av djuret du äter då?
Givetvis kan indianstammar ha ätit det, innebär ju inte nödvändigtvis att det är nyttigt. Låter som indianen som berättar är lite kostrådsskadad ändå, "those buffalo guts, full of half-fermented, half-digested grass and herbs, you didn't need any pills and vitamins when you swallowed those." Det är ju knappast vitaminer i gräs, i varje fall inte ens jämförbart med kött/ägg.
#5 väldigt kul att höra, angående katten. Som jag trodde alltså. Men jag kan ha hört det någon annan stans förr, troligtvis. :P

Tack alla! Kul att få veta! =)