Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 2325 ggr
MissBond
0

Det går segt...

Jag har kört LCkost nu i nio veckor och gått ner 4 kg. Rätt ok tycker jag -en bra dag - men en aning långsamt går det. Jag åt väldigt mycket kolhydrater förut och fick i mig en hel del socker. Detta har jag nu minskat till det obefintliga ( i jämförelse alltså). Lite kolhydrater äter jag så klart, om inte annat för att jag måste då jag har ett väldigt fysiskt tungt jobb. Jag är inte överviktigt i  någon större bemärkelse, 7 - 8 kg kanske. Jag har alltid varit väldigt fysiskt aktiv, har rätt bra med muskler. Jag kan inte dra ner mer på kolhydrater än vad jag har gjort, jag tror jag har nått min gräns för vad jag klarar av med jobbet och allt. Vad jag funderar över är om jag ställer orimliga krav på mig själv beträffande relativ snabb viktnedgång eller om det är vad jag ungefär bör förvänta mig?

denno
0

Ungefär vad du bör förvänta dig.

Jag ser ingen fördel i att äta kolhydrater bara för man har ett tungt jobb.. oavsett om du äter dom eller inte har du glykogen i musklerna. "kolhydratladda" är sportdrycks-propaganda.

Vill du öka på hastigheten så skippa kolhydraterna helt och begränsa energiintaget något. Men personligen låter det som en väldigt bra viktminskningstakt om du är nöjd med det du äter (mängd osv)

Maia
0

Jag säger som Denno. Detta är ett bra resultat med de förutsättningar du beskriver. Stirra inte på vågen nu, för det är inte säkert att det är det bästa måttet på hur du mår!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

mikaelj
0

Jag äter 10-20g/dygn, och om jag hade gått över till äta en större andel kolhydrater hade jag inte kunnat sköta mitt jobb för att jag hade gått runt hungrig hela tiden.

Lite mer seriöst dock, så behöver jag inte heller kolhydratladda för hårdare kroppsarbete.  Glöm dessutom inte att LCHF inte är en bantningskur.

Eller snarare, LCHF är lika mycket en viktminskningskur som Livsmedelsverkets rekommendationer!

Det är vad vi anser vara Rätt(tm) mat, och att man når frälsning genom att inte äta sockerarter.

MissBond
0

Nej jag kanske har fel, man kanske inte måste äta så mycket kolhydrater för att klara av tyngre jobb, men samtidigt måste jag säga att jag har blivit tröttare och har lite svårare för att hålla mitt tempo. Jag är heller inte mindre hungrig, tvärtom. Jag är hungrig mest hela tiden. Vilket gör mig galen för jag vet inte riktigt vad jag skall göra åt det. Jag har ju tänkt att jag skall hålla den här kosten permanent, men ibland undrar jag om jag kommer att klara det då jag ännu inte märkt några större fördelar förutom att jag tappat några kilon. Det är bra och en del av målet men på det stora hela vill jag vara vid god hälsa, vara pigg och må bra. Jag antar att jag var ganska (underdrift!) sockerberoende förut och jag har kämpat länge för att bli av med det, för det  - om något- gjorde att jag mådde dåligt. Men efter nio veckor  så gott som helt utan socker, har jag inte märkt att detta skulle ha gått över. Att jag inte kastar mig över allt med socker i sig beror på endast på min järnvilja. Jag förstår att det tar tid för kroppen att anpassa sig, men med mitt tålamod börjar jag fundera…

mikaelj
0

Jag gissar på att det beror på att du inte helt lagt av med kolhydrater och kroppen är gissningsvis i ungefär samma läge som förut.

Vilket betyder att den tror att den skall få kolhydrater, men du ger den precis för lite, och då blir du seg.  När du helt uteslutit kolhydrater (eller åtminstone ytterst få), kommer hjärnan att ställa om sig att huvudsakligen använda ketoner.

Sedan finns det någon aspekt om hur musklerna fungerar, förmodligen att de kommer använda sig av fett i högre grad istället för att gå på glykogenförråden som du nu antagligen har halvfulla mest hela tiden.  På LC-kost tror man att de mestadels är tomma (de tar ungefär 10 dagar att fylla förutsatt att du inte använder dem).

Den sista biten är lite lullig, men se gärna tråden LCHF, prestation och glykogenlager för mer info, alternativt vänta på svar från någon som är mer kunnig.  Frank Nilssons http://livlinan.eu kan vara av intresse också.

Hungern är intressant.  Ge exempel på vad du äter en typisk dag, så kan vi ta reda på vad det kan bero på.

Wildrat
0

Kolhydrater är förmodligen det som gör dig hungrig. Jag ökade mängden kolhydrater när jag tappade aptiten och det gjorde så jag fick tillbaka hungerkänslorna.

Vad gäller orken så blir den sämre ett tag när man drar ner på kolhydraterna MEN den kommer tillbaka när kroppen vant sig att drivas av annat än socker. Om det går fortare om du drar ner ännu mer på kolhydraterna vet jag inte men det kan ju vara som mikaelj säjer. Enda sättet att få veta är om du testar. Det är iaf inte farligt att belasta sig hårt på väldigt lite kolhydrater även om det känns jobbigt.

Eftersom du inte har någon större övervikt kan du inte räkna med att tappa kilon fort. Ju närmare normalvikt man är desto svårare är det att gå ner. Kroppen håller hårdare i fettet och dessutom brukar det bli lite mer muskler och då förlorar man inte kilon. Komplettera vägningen med mätning (måttband) så ser du om din kropp ändrar form även om vågen inte visar något.

MissBond
0

Ok, en vanlig dag i matväg ser ungefär ut så här. Frukost; bacon, tomat, ev stekt ägg. Yoghurt naturell med linfrön.

Lunch; beror helt på om jag har mat kvar sedan middagen dagen innan. Har jag inte det slänger jag ner lite  avokado, ost, skinka tomat. Iband fetaost,eller keso eller skinka och coleslaw.

Middag: kött, fisk el kyckling med broccolli eller blomkål och/eller grönsaker, ev lite sås.

Mitt behov av mellanmål styrs mycket av hur lång arbetsdag jag har (vet jag aldrig från dag till dag). Men då har jag hittills valt att äta två skivor av ngt GIbröd med pålägg. Frukt vet jag att jag inte skall äta för mycket av, men det blir åtminsone en om dagen, ibland två. Jag är heller inte alls beredd att göra avkall på frukt mer än vad jag gjort eftersom jag tycker om det alldeles för mycket.

Sen har jag en viss talang för att småäta lite och då tar jag kanske lite ost elller skinka eller någon morot.

Det är väl typ så här det ser ut med viss variation, bereonde på vad jag har fått dille på. Jag vågar inte äta för mycket ägg då jag tidigare utvecklat överkänslighet mot detta, som visserligen försvann efter några år. Mitt största problem är klart min hunger och mitt sockersug.

odezza
0

Största boven ser ut att vara GI-brödet… i övrigt är det ju ganska liberalt med kolhydrater, om det blir 2 tomater om dagen, och dessutom minst en frukt.

Men man väljer ju själv hur högt man vill ligga i kolhydrater. Mitt tips är att skippa GI-brödet, och istället äta ett par ostrullar med smör. Eller oststavar inrullade i skinka, gärna lite majonnäs till, för att få upp fetthalten. Fettet mättar, och triggar inte sötsuget på samma sätt som bröd kan göra, vare sig det kallas GI-bröd eller något annat.

"still lost in space and time"

mikaelj
0

Genom att hålla uppe ditt kolhydratintag ökar du insulinivåerna vilket gör att kroppen inte gärna använder kroppsfett som energikälla (insulin fungerar lite som en ventil som bara släpper in fett till cellerna). Eftersom du äter så lite kolhydrater kommer det inte att räcka til för det arbete du utför.

Det sämsta ur två världar, helt enkelt!  Bort med frukt (frukt är godis!) och bort med brödet.  Är du orolig för C-vitaminer kan du äta 20g broccoli om dan, så får du inte skörbjugg.

Som så många andra sakt så är du hungrig för att du äter kolhydrater. Skulle jag vara ohungrig en morgon men vet att jag inte har möjlighet att äta något är det bara att äta något halvsött, typ röd paprika, så blir jag hungrig direkt. Funkar varje gång, och då innehåller ändå den lilla skivan paprika jag tar på långa vägar så mycket socker som en frukt eller en hel morot.

MissBond
0

Jo, jag förstår ju var kolhydraterna ligger och jag skall testa att skippa brödet. Frukt gör jag som sagt inte avkall på, då lider jag hellre. ;)

mikaelj
0

… då kan du med allra största sannolikhet inte förvänta dig någon viktnedgång.  Bara så du vet.

MissBond
0

Tja, jag trots det gått 5 kg…. Och skulle det stanna där så får det vara så.