Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 1478 ggr
Raring
0

Deltagare till koststudie sökes!

Jag fick ett mail idag där man söker deltagare till en koststudie om fullkorn. Frågan som ställs är om det syns i blodet om man äter fullkorn eller ej.

Tanken slog mig att om en grupp LCHF:are anmäler sig kanske de kan ha en testgrupp till. LCHF-are äter ju inget fullkorn alls (utom de som äter finncrips och liknande ibland). Vore intressant med en sådan testgrupp och se om vår kost speglar sig i blod och urinvärden. Det borde det ju rimligen göra.

Man söker män och kvinnor 20-70 år (utan mag-tarmsjukdom). Hur mycket eller lite fullkorn man äter spelar ingen roll. Medverkan innebär att man lämnar blod och urinprov vid två tillfällen samt för bok över sin kost tre dagar innan dessa provtillfällen. Studien är kostnadsfri och man får reseersättning.

(Genomförs vid institutionen för livsmedelsvetenskap vid SLU i Uppsala och är godkänd av regionala etikprövningsnämnden, Uppsala.)

**Finns det finns några intresserade här på KiF kan jag höra mig för om det finns motsvarande intresse hos forskaren och förmedla kontakten.
**

Ulf-S
0

Tjaa, varför inte…?

MimLan
0

Jag är på.

mikaelj
0

Helt klart intressant, förutom att jag bor i Göteborg…

HanneU
0

Visst vore det en intressant jämförelse grupp. Var man bor spelar nog inte så stor roll. Blodprov kan de "begära in" från vilken vc som helst. Att få tag i dem som inte äter fullkorna alls (som i finn crisp) är nog också möjlig här!

mikaelj
0

Om man med fullkorn menar säd och inte fibrer i allmänhet, så kvalificerar man ju lätt. :-)

Om det inte spelar roll med var man bor, så låter det ju mer intressant.

missaz
0

Skulle gärna ställa upp på det om det går att skicka blod och urinprov från annan del av landet. (bor i Östersund) Vet du Raring om detta går?

Raring
0

Kul att det finns några intresserade.

Jag har inte hört mig för än, tänkte kolla om det finns något intresse här på siten först.

# 3,4,5,6

Lovar att fråga om det går att skicka prover med posten. Det finns ju system för sånt.

Raring
0

En del av det svar jag fick (det går fort ibland):

"Det går alldelse utmärkt att vara med trots lågt kolhydratintag (dvs även lite fullkorn). Vi vill jämföra blodprov och urinprov mot kostregistrering och är därför intresserade av en bredd i intag mellan individer. (Helst vill man reflektera distributionen i intag som är representativ för en population).

Vad det gäller deltagare ute i landet så måste jag tyvärr säga nej här. Vi har inte den infrastruktur som krävs i detta fall. Det är nog så komplicerat att få till tider etc. för 100 deltagare i Uppsala. Roligt hursomhelst att detta väckt ett så stort intresse!"

Uppsala/Mälardalen med omnejd alltså.

PM:a mig så får ni som kan kontaktuppgifter.

Raring
0

*puttar lite nu när det är mer folk online*

Raring
0

*puttar igen*

de behöver fortfarande folk här…

magma
0

Om jag bodde närmar Uppsala än vad jag gör, så skulle jag absolut "ansöka"! Men nu är det ca 25 mil, så det är kanske inte så praktiskt genomförbart.

Puttar upp tråden istället:)