Är ny och behöver nog lite hjälp
Hej Jag har precis börjat med detta (1 vecka) och känner att jag har ungefär 1000 frågor :-). Har läst massor, men känner att jag inte riktigt fått grepp på allt som står. Det är lika bra att jag skriver de frågor som jag undrar över så kanske någon vänlig själ kan skriva något bra svar.
Tydligen behöver man inte räkna kalorier så noga om man inte äter kolhydrater. Är det verkligen så? Det låter så otroligt, för en som har bantat halva sitt liv.
Är det jätte viktigt hur mycket fett man äter i % eller är det viktigare att ha koll på kolhydraterna? Nu i början har jag kommit upp i ganska höga kaloriantal, runt 2200, men jag lyckas bara komma upp runt 45-55% fett och ligger på ca 5-8 % kolhydrater. Är detta bra eller dåligt? Jag är inte hungrig och har inget sug (3 mål om dagen).
Vad betyder "ketos" eller vad det nu är som ni skriver om? Har inte fattat "vilket tillstånd man kommer in i".
Kan man inte äta frukt längre? Läste någonstans att någon åt jordgubbar och tillförde grädde, för då blev det bättre?? Jag som älskar jordgubbar. För närvarande är det nog det enda som jag saknar.
Har fått ont i ryggen efter att jag hållit på i några dagar utan att ha gjort något särskilt. Kan det vara en bivärkning, för jag läste något om att man kan känna lite kramp i benen och vad det nu mera stod. Men ryggproblem? Brukar inte få ont i ryggen, men det kan ju vara en tillfällighet. Men vad jag har förstått så finns det lite "övergångsbesvär".
Jag dricker inte särskilt ofta, men jag kommer ju inte att bli nykterist bara för att jag har börjat med detta. Vad jag har förstått så klarar man inte av alkohol så bra när man inte käkar kolhydrater. Om man nu skall gå på någon fest och vill dricka några öl, vad bör man göra då för att inte bli "knall och fall", bör man bottna med kolhydrater då eller……..?
Hur är det med vitlök (typ marinerade), måste man vara försiktig med det?
Har varit på restaurang 2 ggr denna vecka och det var ju lite mysko att inte behöva tänka på vad man äter. Det var lite svårt i början och första gången blev det Wienerschnitzel, men så kom jag på efteråt att panerat kanske inte är så bra eller? Idag blev det entrecote (hur det nu stavas) med sallad och jag kände på en gång att det var alldeles för fettfritt, men restaurangen var inte allt för hjälpsamma. Jag bad om att få lite extra sallad istället för pommes frittes (som är Belgiens "nationalrätt", bor i Bryssel), men det gick inte att byta ut för det ingick inte i menyn????!!!!! Nu kom den i och för sig på sidan så det var ju inga problem att hoppa över och det ingick mer sallad än vad jag hade trott, men bara att ge detta svar! Vad äter ni på restaurang?
Det är mycket att fundera på i början, för man vill ju gärna göra rätt från början så att man får in rätt rutiner på en gång. Det skrivs om att de 3 första veckorna är speciella, vad händer sedan? Jag har ännu inte fått någon mer energi, men det kanske kommer. Kan fortfarande bli lite rastlöst eftersom jag är van att äta 5 ggr om dagen (det sitter i huvudet), det känns konstigt att inte ta den där eftermiddagsmackan eller vindruvorna. Inte för att jag är hungrig utan bara av gammal vana. Jag är också med i Viktklubben och har gått ner 8 kg innan detta "kom in i mitt liv" (och har väl ca 6 kg till att bli av med) och där är man ju van att äta ofta och lite. Usch vilka problem jag hade med mitt godis sug, ibland kändes det som om hela jag var en enda stor sockerbit. Nu har jag inte käkat godis på en vecka och jag har inte ens tänkt på det, har nog aldrig hänt förut. Är det verkligen så här bra? :-)
Efter några dagar börjar jag så smått komma på vad jag vill och kan äta (tror jag) och hittills har jag inte gått upp i vikt som jag var rädd för. För så fett som jag äter nu har jag nog aldrig ätit så det kändes ju lite ångestfyllt i början, men eftersom jag inte gått upp utan gått ner 1 kg så kanske det funkar. Fast jag är ju fortfarande lite orolig över mina höga kaloriantal som det har blivit, om det kan hålla i längden. Just nu känns det nästan som om jag har kommit in i himmelen när jag fixar min mat. Lyckan är ju att få käka ost till allt och ha i grädde i såserna.Jag hoppas att jag kan fortsätta äta ost utan att det påverkar min vikt negativt. Behöver man bara tänka på att det man äter har minimalt med kolhydrater (typ max 5g/100) eller är det även någon annan ekvation som skall gå ihop??
Det blev ett långt inlägg, hoppas ni orkar läsa. Ha det så länge. Tora
Hej och välkommen!
Det absolut enklaste svaret är att du inte behöver ändra på någonting om det fungerar för dig.
Om kolhydratintaget är lågt, kan du i princip äta hur mycket fett som helst. Det är kolhydraterna som gör att man lagrar fett. Det fett som blir överskott går ut med avföringen. Det är normalt inget man behöver fundera på alls eftersom man trots allt blir mätt på fett och protein. Ditt kaloriantal är inget du behöver tycka är högt eller oroa dig över. Det går dock bra att höja fettandelen lite.
Att äta ute är inte så krångligt om man har fokus på bra råvaror. En köttbit med sås eller kryddsmör. Sallad till. Indiskt och thai går också bra. Man tar kött och någon grädd/yoghurt/kokosmjölk-sås/gryta.
Vitlök är kolhydratrikt, marinaden beror helt och hållet på hur den är. Är det socker i den? I avdelningen "Länkar" här ovanför till vänster finns länkar till svensk och finska livsmedelsverkens databaser över näringsinnehåll i mat. Använd dessa när du undrar över något, så att du inte behöver fundera över om något är bra. Det problemet har man egentligen bara om man äter halvfabrikat. Annars är fokuset på att äta en proteinkälla och något fett till det samt ovanjordsgrönsaker som tillbehör det enda man behöver tänka på.
Du har heller ingen övervikt att tala om så det kan ta tid att gå ner de kilona, förmodligen kommer du snarare märka att din kropp omformas och du får mindre midja och mer muskler istället. Lär dig att använda ett måttband istället för vågen som inte är rättvisande.
Hej och välkommen!
Ska se om jag hittar något att tillägga.
Regel 1. Du får prova dig fram och se vad din kropp tycker. Alla reagerar inte lika. Därför kommer du nog att få många olika råd; prova och se vad som passar dig.
Man lär sig med tiden. Man läser, t.ex. här, och lär sig nya saker mest hela tiden.
Kalorier. De flesta av oss bryr oss inte om kalorier. Om man äter mycket lite kolhydrater (här finns variationer från nästan noll till över 50 g om dagen - det beror på vad man mår bra av), lagom med protein (riktvärde 1 g per kg kroppsvikt) och sedan fett så att man blir mätt - ja, det kan resultera i allt från 1100 till 4000 kalorier om dagen, eller mer. 1100 är inte bra, för det är under svältgränsen. 4000 - ja, där får man väl se hur kroppen reagerar. I början ska man inte fundera över att man äter för mycket, utan äta när man är hungrig, och sluta när man är mätt. Efter ett tag brukar det reglera sig själv. Håller man på i många månader utan att gå ner - ja, det kan vi väl ta om det blir aktuellt.
Ketos. Äter man mindre än en viss mängd kolhydrater per dag (jag har läst mängden 100 g, och 72 g) använder kroppen ketoner som bränsle. Brukar märkas på plåtsmak i munnen m.m. Det står mycket om detta i andra trådar; jag har aldrig brytt mig om att lära mig detaljerna.
Frukt är godis. Undvik det gärna helt i början, tills du kommit in i tänket. Sedan får man kolla kolhydratmängd. Bär innehåller oftast mindre mängd kolhydrater; hallon med vispgrädde äter jag ibland, i små mängder.
Öl innehåller en massa massa kolhydrater…det är nog inte rätt ställe du bor på…
jag vet inte om det finns lågkolhydratöl i Belgien (och jag vet inte heller om det är gott). Undvik öl åtminstone i början. Torrt vin i stället. Men ta det försiktigt tills du vet hur du reagerar. Ska du bottna med något, så är det fett.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Hej
Tusen tack för era svar. Jag behövde bara få lite svart på vitt att jag tänker ungefär rätt. Man blir ju ofta lite nojjig i början.
Jag har ingen koll på hur många gram mina kolisar blir utan bara på hur många procent det blir. Jag använder Viktklubbens dagbok som är enklast och där räknas ju bara %, men det verkar funka.
Jag var också orolig över att man kanske åt för mycket eftersom man alltid fått in i skallen att man måste tänka på kalorier hela tiden så det känns så konstigt att kunna äta så mycket och så gott utan att gå upp i vikt. Igår blev det runt 3000 då jag försökte uppskatta restaurangbesöket och då tänkte jag att nu är det kört, men jag hade gått ner 400 g imorse!
Jag trodde att jag skulle ha svårt med allt fett efter att ha ätit fettsnålt ganska länge, men det har jag inte. I och för sig så började jag använda olivolja mycket mera sedan jag började använda "dagboken" för jag insåg att jag åt på tok för lite fett och kanske min kropp har vant sig lite vid smaken nu. Kan ju i alla fall säga att mina naglar har blivit kanon fina sedan jag införde olivolja i min mat. Hårda och långa. Eftersom det är den största ändring jag har gjort sedan jul så måste det bero på det. Är det någon annan som har märkt något sådant?
Jag dricker tyvärr bara öl, ev kan jag kanske tvinga i mig vitt vin om jag måste. Kanske dags att lära mig dricka det istället. Det är normalt sätt inga större problem för mig att låta bli alkohol, men jag vet att till jul är jag bjuden på en stor julfest (som är varje år) och då vet jag att jag kommer att dricka öl. Men om jag bottnar med grädde och fett så skall jag klara mig bättre alltså? Jag vet att öl innehåller en massa onyttigheter, men man kan ju inte alltid var 100% nyttig, fast man vill ju inte dricka och bli full på typ 2 öl.
Än så länge har vågen rört sig neråt sedan jag började och jag har alltid mätt mig vilket nästan är ännu häftigare än att väga sig. Jag har insett att jag har minskat 16 cm i midjan sedan förra året. Helt otroligt. Jag har svårt att tro att det verkligen kan stämma :-).
Detta känns så mycket enklare, speciellt när man skall äta utanför sitt hem. Man slipper sitta och tänka på vad man kan äta och hur mycket. Nu äter man det mesta fast bara tar bort kolisarna, vilket är mycket enklare, ända tills någon serverar lasagne, då blir det ju genast lite krångligare. Men den dagen den sorgen.
Jag har märkt att jag har fått en mysko smak i munnen (verkar tydligen vara normalt), typ som eftersmak av olivolja eller något eller så är det kanske det Effie skriver om "plåtsmak". Vet ju inte riktigt hur plåt smakar :-). Det som är positivt med det är att jag blir väldigt sugen på vatten och just nu älskar jag mineralvatten med mycket bubblor, min nya favoritdryck efter att ha druckit rätt mycket cola light. En del säger att det inte är bra att dricka för mycket mineralvatten (ca1,5 l om dagen bara) men om man jämför med att dricka cola light så måste det ju vara 100 ggr bättre.
Ja det blir spännande att se vad som händer i fortsättningen. Jag läser så ögorna blöder om allt som står, men ibland blir det bara för mycket info och man måste nästan själv börja ställa specifika frågor för att få grepp.
Hur gör man för att få sin bild bredvid sitt inlägg?
Tora
Hejsan och välkommen!
Du undrar om bild till vänster. För att få in en sådan så går du in på "Inställningar" längst upp på sidan. Väljer "Ändra personlig bild" under "Personliga inställningar".
Där står: "Din personliga bild visas under sidan "Om mig" på din blogg och under "Min sida" i iFokus forum. Bilden måste vara i formatet GIF, JPG eller PNG."
Klicka på "Välj fil" och bläddra fram till en bildfil på din dator. Följ instruktionerna och vips så har du en liten bild över ditt namn på inlägget. För att bilden ska bli stor så måste man köpa till via mobiltelefon i Sverige, eller om någon du känner kan fixa det för dig.
Hoppas att du fattar vad jag menar, annars frågar du igen!
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
Ang. öl - du skriver att du inte dricker särskilt ofta, och att du inte gillar vin. Jag skulle i det läget testa försiktigt och se vad som hände (fast jag skulle vänta ett tag med detta). Det finns alla varianter av reaktioner på kolhydrater. En del får ont i magen, en del sitter på toaletten någon dag efteråt, en del märker det på viktuppgång, en del har svårt att sluta, och en del märker inte särskilt mycket alls. Fler varianter? Och så är det den ev ökade känsligheten för alkohol; den varierar nog också. Man får lära sig hur ens kropp fungerar genom att testa; det vi andra kan göra är att komma med våra erfarenheter. Någon annan ger dig säkert ett annat råd än det som jag kommit med. Men det är du som bestämmer vad du äter och dricker, och vad som passar ditt liv.
Angående att man inte kan gå upp i vikt utan kolhydrater - det är inte helt sannt. Man kan troligen inte gå upp över sin "naturliga" s etpoint utan kolhydrater, men ligger man under går man upp utan problem (kroppen/levern producerar tillräcklig mängd glukos). Det går troligtvis inte hur snabbt som helst, men det går.
Jag har lyckats gå upp en del på enbart kött och fett, inte ens grönsaker. Om det beror på att min setpoint är skev eftersom jag varit överviktig/lindrigt fet större delen av mitt liv eller att mina ideal helt enkelt skiljer sig från kroppens vet jag inte.
Ligger man på rejäl övervikt är det nog svårt, för att inte säga omöjligt att gå upp med 0 kolhydrater (dvs i praktiken < 5g/dag)
MillisB: Jag skall försöka och se om jag får till någon bild. Jag lyckades skapa en bild som finns på min egen sida, men tydligen måste man göra något mera för att den skall komma in här. Tack för hjälpen.
Effie: Jag får väl prova någon gång när jag går på restaurang och dricka några öl för att se hur min kropp reagerar. Jag har inga fester inplanerade förrän till jul så jag har all tid på mig att testa. Fast jag skall nog göra som du säger, vänta ett tag tills jag har kommit in i detta helt och hållet. Men jag får försöka lära mig dricka vitt vin, det är i alla fall bättre än rött. För jag skulle ju ljuga om jag skriver att jag inte kommer att dricka alkohol mer. Som tur är har jag inga större behov av det, men ibland är det gott med en kall öl på någon fest. Som tur är har man ju kommit upp i en "mogen" ålder
så det där med att festa varje helg existerar ju inte längre. Det blir väl på sin höjd några gånger om året.
Denno: Jag har ingen större övervikt kvar, några sega valkar på magen bara som jag vill få bort. Jag vet ärligt inte talat hur många gram kolhydrater jag äter per dag då jag bara har ett program som visar % och då ligger jag ungefär mellan 4-7 %. Det verkar funka. Jag inbillar mig att i början kan man äta hur man vill, men sedan kanske man måste börja med att tänka på att inte äta för mycket. Det skall bli spännande att se vad som händer.
Tora
MillisB: Jag vet inte vad jag gör för fel. Jag har en bild inne på min sida som är JPG, men jag förstår inte hur jag skall få den att hamna här. Det får vara så länge.
Ha en bra fortsättning på kvällen alla.
Tora
Om du vill ha bilden bredvid dina inlägg, så kallas den "avatar" och läggs in på samma ställe som den personliga bilden
Tack för svaren. Jag har undrat vad "avatar" betydde. Men då skall jag testa.
Tora
Hej igen!
Har precis upptäckt att de kallar bilden i forumet för Avatar, som ANNIA och Effie mycket riktigt har påpekat… Beklagar det. Men då vet du hur du gör i alla fall!
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
Fixat :-). Fast det var ju inte någon stor bild direkt. Men det får vara så länge.
Tora
Det kostar en slant som engångssumma att få avataren större.
Välkommen hit!
Numer pensionär i Nynäshamn